Közel
és távol kertjei
Kertlaboratoriumi kontempláció
A távkertben - eltekintve a közepébôl kinyúló
robotkartól - nincs semmi különös; egy asztalon
terül el, talaján apróbb-nagyobb növények
élnek. Ezt a TeleGardent
Ken Goldberg és munkatársai 1995-ben Kaliforniában
alakították ki, és a Hálózaton
keresztül a becsatlakozottak bárhonnan fel tudják
keresni. Az installációba a résztvevôk
magvakat ültethetnek, locsolhatják azokat és követhetik
fejlôdésüket - mindezt egy ipari robotkar finom
mozgásainak segítségével. A számos,
mintegy napi ötezer "látogató" között
sok a távkertész, ôk sajátjuknak tekintik
ezt a különös létesítményt; naponta
felkeresik és gondozzák. A kertészkedés
kérdéseit megbeszélendô "falugyûléseket"
is tartanak, sajátos közösséget képeznek.
E bio/technológiai mû - alkotói és méltatói
szerint - ezáltal nemcsak a kert(észet)nek, hanem e
világméretû közösségnek is tükörképe.
Tekintettel arra, hogy eddig közel kétmillióan
érdeklôdtek e kert iránt, a megállapítás
helytálló. A körülötte kibontakozó
lelkesedés pedig híven mutatja e tükörképnek
a sajátos színárnyalatait: a kertnek a World
Wide Web révén történô elérhetôsége,
valamint a kart és a kamerát ellenôrzô intuitív
interface megalkotása révén a mûvészeknek
sikerült a mûvet a közösség természetére
vonatkozó éleselméjû reflexióvá
változtatni - írja Peter Lunenfeld (Flash Art
96/3). A Wired, a technokultusz vezetô lapjának
cikkírója szerint a TeleGarden a mûvészek
ama töretlen fáradozásának része,
hogy a cyberspace-metafora segítségével feltárják
az emberiség fejlôdésének fokozatait
(95/10). Warren Schultz, a Garden Design szerzôje pedig
arról ír, hogy lehetôséget nyújt
a tapasztalt kertész számára a kertészkedés
szellemének kutatására és a növekedés
alapvetô folyamatának megértésére...
(96/12) Kertkozmosz
Mindenütt kertek vesznek körül bennünket. A szabadban,
a földön és az égen: táj-kertek, város-kertek,
felhô-kertek. Szülô Földünk, földönkívüli
távlatból szemlélve, a tengerek kékjétôl
keretezett kontinentális kertek együttesének mutatkozik.
Akárcsak a földek és a vizek szabad szemmel már
nem látható elemei, az érzékelhetetlenbe
veszô legapróbb szegmensei: az anyag minden egyes
részét tekinthetjük dús növényzetû
kertnek és halakkal teli tónak. De a növény
mindegyik ága, az állat mindegyik tagja, nedveinek mindegyik
cseppje ismét ilyen kert és ilyen tó. - írja
Leibniz a Monadologiában ($ 67.), majd így folytatja:
S jóllehet a kert növényei közti föld
és levegô nem növény, valamint a tó
halai közti víz nem hal, mindazonáltal bennük
is van növény is, hal is, de többnyire oly parányiak,
hogy mi már nem észlelhetjük ôket. ($
68.) Visszahúzódáskert
A kert elkülönített hely: a természetbôl
"kikerített" terület. (A kert szabályosan elkerített
- olvasható a 13. századi Rózsaregényben.)
Keretek közé szorított kiterjedése a megmûvelés
lehetôségeire és határaira mutat rá.
Arra, hogy nem minden mûvelhetô meg. A tervezés,
alakítás és gondozás nem terjeszthetô
ki a természet egészére. A kert bekerítettsége
ezáltal élô és holt természet, és
a magasabbfokú összettség felé tartó
rendezôdés és felbomlás, az eleven lét
arányaira és ütemezettségére utal,
arra, hogy jelenléte az élettelen tengerében
szigetszerû. Kerítettkert Kezdetben
áll a kerítés - írja az etimológus
Jost Trier. A kert szó eredete szinte valamennyi európai
nyelvben az elkerítésre, a bezártságra
utal. A kert kialakítása elkerítéssel
és bekerítéssel kezdôdik, mivel csak az
elhatárolással határok közé vont
terület mûvelhetô és védhetô
meg. A perzsa eredetû Paradicsom (pardesz) szó
eredeti jelentése is erre utal: körülkerített
liget. Az elkerítés a világ vadságának
és a vegetáció kaotikus burjánzásának
távoltartását, a külsô és a
belsô természet elkülönítését
és elrendezését, a kultúra védelmét
szolgálja. (A kert héber neve: gan a gánan
- megóvni - szóból ered.) Kolostorkert
A kert különös kettôsségének, környezetétôl
való elzártságának és koncentráltságának,
valamint kozmikus nyitottságának egyszerre kézzelfogható
és képletes, fáradságos és kontemplatív
vetületeinek kidolgozása és összegzése
a nyugati kolostorkertben jelenik meg. Küzdelemkert
A kert kialakítása és fenntartása küzdelmes
folyamat. Vagy a vad vegetációból vagy a pusztaságból
kell kialakítani és minden egyes pontja képes
újra elvadulni. A kertképzô fáradozás
ugyanakkor olyan tapasztalatokkal és felismerésekkel
is jár, melyekre másutt nem nyílik mód.
Az évszakok változása és az évek
múlása az idô más-más metszetét
mutatja meg a kertben. A növekedés fázisai, a rügyek
és a bimbók napról napra követhetô
fakadása, az évrôl-évre bontakozó
majd lehulló lombok, az ágak növekedése
és a törzsek évtizedeken át tartó
vastagodása nem pusztán megjeleníti, hanem tapinthatóvá
teszi a múló idô különbözô
szakaszait, rövidebb-hosszabb ritmusait, természetes tagoltságát:
az idô rendjét. Díszletkert
A késôbb kibontakozó, kolostorokon kívüli
- nemesi és polgári - kertkultúra esetében
a megmunkálás és a szemlélôdés
eredendô összetartozása többnyire fel sem merül.
A kert kialakítása és kultiválása
elválik annak kontemplációjától
és teóriájától. (Ez leginkább
abból látható, hogy a kert - mára könyvtárnyi
terjedelmû - irodalma a középkortól kezdve
fokozatosan kettévált: az egyik vonulat a kert különféle
botanikai és technikai leírásaira szorítkozik,
a másik a kert terveit, irodalmi leírásait, és
elméleteit tartalmazza.) A kertek tervezôit (továbbá
majdani látogatóit) és megmunkáló-kivitelezôit
(késôbbi gondozóit, kertészeit) világok
választják el egymástól. Szigetkert
Az angolkert minden szépsége ellenére megtévesztô.
A benne megnyilatkozó esztéticizmus, mely az egész
világot szeretné saját eszményei szerint
megszépíteni, éppen a kert mibenlétét
illetôen téveszt meg: a kert és környezete
között húzódó határ látszólógos
elfedésével azt az illúziót kelti, mintha
az mindenre kiterjedne. Pedig minden kert sziget a természet
tengerében. (E felismerés legradikálisabb konzekvenciáját
Francesco Colonna vonta le, aki eszményi reneszánsz
kertjét inzuláris utópiává fejlesztette
és Küthéra elképzelt szigetére helyezte.)
Az agrártechnika terjedésével elkezdôdik
a Föld eddig megmûvelhetetlennek tartott területeinek,
a mocsaraknak, sivatagoknak, és esôerdôknek a megmûvelése
is. Az újonnan meghódított termôterületeken
monokulturákat alakítanak ki. Ezzel egyidejûleg
a tájvédelem "kertesíti" a fenségesnek
a különösen koncentrált térségeit.
Ennek jegyében egész tájegységeket kerítenek
be, alakítanak "természetvédelmi terület"-té,
"nemzeti park"-ká. Az addig érintetlen természet,
a phüszisz, akárcsak korábban nem egy "természeti
nép", rezervátumokba szorul. Ezáltal látogathatóvá
válik, akárcsak egy állatkert. Az ilymódon
izolált helyeket nem pusztán kerítésük
választja el a késôújkor világától,
hanem egy roppant kiterjedésû, nem egykönnyen látható
és áthatolható képzôdmény:
ami ma számunkra a világot jelenti - írja
Heidegger az Állomások címû útinaplójában
-, információk technikai eszköztárának
áttekinthetetlen kuszasága, amely az érintetlen
fûzisz elé került és elfoglalta ennek
helyét, mûködésében pedig már
csak számításokkal hozzáférhetô
és irányítható. Kiállításkert
A közelmúltban Tsukubában megrendezett világkiállítás
technológiai kertje kilépett a kétértékû
képvilágból: a természet zsugorításában
eddig is élenjáró japánok ezúttal
még egy lépéssel tovább mentek: a mûnövények
között, a fákon már daloltak is a mûmadarak.
Mint az elektronikus Eldorádó egyik európai nézôje,
Jean Baudrillard megjegyezte: Tsukuba Heidegger álmának
dialektikus átfordulását materializálta
és tette közszemlére, némi túlzással
Heidegger álma jelent meg Walt Disney adaptációjában. Kôkert Jó
pár éve van nekem egy nagy belsô kertem New Yorkban
-írja tokiói elôadásában John Cage.
- Ma már több mint kétszáz különféle
növényem van, köztük kicsi és nagy kövek,
melyeke vagy az utazásaimról hoztam, vagy in situ kiválasztás
után autóval cipeltem magammal a virginiai New Riverbôl.
Jóllehet fiatal koromban képtelen voltam szobrokkal
együtt élni, ma már azt veszem észre, hogy
szeretem az elhelyezett kô mozdulatlanságát és
nyugalmát. Cage-et belsô kertjének kialakításában,
buddhizmusa mellett, a japán zen-kertekben tett látogatása
is inspirálta. A szigetországi zen-buddhista kôkert
a keresztény kolostorkert komplementumának tekinthetô.
Magas kôfallal körülkerített keretei közt
javarészt az élettelen természet van jelen: felületét
többnyire hullámokba rendezett apró kövek
borítják. A kôtenger néhány helyen
örvényt vet: a körkörösen elrendezett kôhullámok
közül sziklák emelkednek ki. Ezeken zöldellnek
a zen-kertek növényei: a mohák és zuzmók. Belkert
Belsô kertek más inspirációból is
készülhetnek. A kert, amellyel nap mint nap találkozom,
hüvelykujjnyi alapterületû. Lányom egy üveg
kupakjában alakította ki. Földjébôl
csigaházak merednek elô, közöttük egy
szárára és bolyhos magjaira száradt, valaha
volt virág. Ugyanaz a fajta, mint amit egy éve a közeli
tó partján szedtünk. Igy ez a kert a személyes
emlékek és az összetarozás kertje is. Igaz,
hogy esô nem éri és a nap sem fakaszt újabb
virágokat benne. Változás csak a változó
megvilágítás és környezetének
átalakulása révén éri. Ugyanis
része az íróasztalomon elhelyezkedô nagyobb,
mintegy kétszer két arasznyi kertnek, melynek állandó
"mûvelésében", átrendezésében
és növelésében másik lányom
is részt vesz. Ez már valóságos vad-kert:
a kövek és termések között itt-ott állatok
hevernek. Összeomlásáig egy pettyes gyurmazsiráf
magaslott ki közülük. A nagyobb marokkôbôl,
hínár-rajzolatú mészkôbôl,
kôzetekbôl és kavicsokból álló
kôkertben gesztenye, dióhéj, gyertyacsonk, nyírfakéreg,
fészek, fûzfakoszorú, benne egy kicsiny horpadt
földgömb, továbbá csiga- és kagylóhéjak
kaptak helyet. Kertészi teendôim itt a "gyomlálásra"
korlátozódnak: az idôrôl idôre újabb
állatokkal, kövekkel vagy termésekkel bôvülô
együttest olykor ritkítani kell, kiterjedését
"keretek között" kell tartani, s meg kell szabadítani
szétesô, elbomló vagy összetört elemeitôl. Teremtéskert
A kert eredendôen a teremtés, a növekedés
és a termés kertje. Minden alakulás és
alkotás alapképe. A mûvelés és a
mûvészet metaforája, melyben az emberi kreáció
és a világteremtô kreativitás találkozik:
ahonnan kiágazik és amivel egyvégtében
össze is ér. Ahol az egyik alkotó a másik
alkotásának alakulását tanulmányozhatja,
elômozdíthatja és követheti. Ahol nehéz
megfeledkezni arról, hogy a kertben a természet a
mester és a tulajdonos a tanítvány - mint
Luis G. Le Roy holland mûvész írja. És
ahol mellesleg az is nyilvánvaló, hogy egyikôjük
mindig "hozott" anyagból dolgozik. Miként a mûvész
is a világ talaján, önteste és idegbibliája
bázisán bontakoztatja ki a maga kertjének képletes
virágait: a világait. Az ég kertje
A kert vendégszeretô: belefáradva mûvelésébe
vagy nézésébe, le lehet heveredni fûvére.
Hason vagy háton fekve pedig újabb kertekre nyílik
kilátás: ilyen közelségbôl a dús
növényzetû kerteknek és a harmatcseppek tavainak
új nagyságrendje nyílik meg. (Ez a léptékváltás
mellesleg személyes kezdeteinkhez is visszavezethet: elsô
éveinkhez, amikor eleve közelebb voltunk vagy könnyebben
ereszkedtünk le a földhöz, mint felnôve...) |
<
fõoldal
| könyvek
| Távkertek
- tartalom | írások/mûvészet
|
letöltés
>
< Kerteken keresztül | Derek Jarman kertjei > |