A festôi perspektíva
Alberti értekezésében nem használja
a „perspektíva" szót, az elsô könyvet
mindazonáltal kizárólag ennek a témának
szenteli. Nála, ellentétben a perspektíva
középkori tudósaival, csupán módszerrôl van
szó, amellyel a helyes látvány megalkotását
akarja elômozdítani. Az elvi megfontolások
egy szerkesztés leírását készítik elô.
Tárgyalását ennek megfelelôen a geometriai
„elemek" (pont, egyenes, sík) ismertetésével
kezdi. Mindenesetre már az elején szükségesnek
tartja tisztázni, hogy mint festô ír és nem mint
matematikus, amivel nem csupán a szakmai bírálatokat
kívánja jó elôre leszerelni, hanem egyértelmûen el
kívánja határolni a maga pozícióját a
„filozófusokétól", vagyis a perspektívát
fizikusként-optikusként mûvelôkétôl.23
Ily módon lehetôséget biztosít magának
arra, hogy szabadon használhasson fel
elméleti eredményeket és fogalmakat saját
elméletének kifejtésére.
A középkori hagyomány képviselôi
- mint például az egy generációval
korábbi Biagio Pelacani, Questiones perspectivae
címû mûvében 24-, a
látás törvényeit kutatták, és vizsgálódásaikban
nem kerestek kapcsolatot az optika és a mûvészi
ábrázolás között. Kiindulópontjuk a látás
pszichofiziológiai természetének tudomásulvétele
volt, vagyis a látás fizikáját a szem útján
magyarázták.
Filozófiailag ez összefüggött egyfelôl
a fény természetének metafizikai doktrináival,
másfelôl a látás útján történô megismerés
ismeretelméleti problematikájával. Ily módon ez
a fajta perspektíva, mivel nem vonatkoztatott el
a jelenségek természet adta körülményeitôl,
perspectiva naturalis volt szemben
az artificialisszal, amely arra törekedett,
hogy a mûvészi ábrázolás számára alkalmazható módszert alkosson.
Érthetô ezek után, hogy Alberti
fontosnak tartja hangsúlyozni saját teóriájának a
matematikusokétól eltérô jellegét. Ez a szemlélet
elvonatkoztat a látás mechanizmusának érzékszervhez
kötött természetétôl, és egy absztrakt modellt alkot.
Ebben egyetlen érzékelô pont (szem) van; a látvány sík,
nem pedig homorú felületen keletkezik; végül a valóságban
párhuzamos és a végtelenbe tartó vonalak egy (enyész)pontba
futnak össze. Az egyetlen érzékelô pont révén jön
létre a látógúla/vetítôgúla (pyramis radiosa;
illetve pirramide visiva),25
amelynek csúcsa a szemben, alapja a látott tárgyon lesz.
A kép tulajdonképpen ennek a vetítôgúlának a középsô,
úgynevezett vezérsugarára merôleges elmetszése:
„a festmény tehát nem más, mint a vetítôgúla elmetszése adott távolságban" (I. 12.).
A feladat ezek után ennek az elmetszésnek a megszerkesztése.
Az Alberti által
leírt módszer három mozzanatból áll:
az enyészpontba tartó ortogonálisok felvétele,
az ortogonálisokat elmetszô transzverzálisok
megszerkesztése, és végül az ellenôrzô szerkesztés
a metszéspontokon keresztül húzott átló segítségével.
Valójában az igazi problémát a második mozzanat
jelentette, és itt jelentkezik az Alberti által
alkalmazott új megoldás. A távlat érzetét keltô
„sakktábla-padló" motívuma már egy évszázada
gyakorlat volt, az ortogonálisokon felveendô,
egyre csökkenô távolságban lévô metszéspontok
korrekt szerkesztése azonban a folyamatos
tökéletesítés tárgya volt. Lényegesen új mozzanat
ebben a fejlôdésben az elmetszés oldalnézetben
történô megszerkesztése, amelyhez egy további
rajzot kell készíteni. A sokat vitatott
segédrajzon (a latinban areola, az olaszban
piccolo spazio)26 a vetítôsugarak „elmetszése"
az oldalnézeti rajzon jelenik meg, a szemtôl mért
távolságban (ez a distantia/distanza), és az így
keletkezett metszéspontokat kell visszavetíteni az
eredeti rajzra (I. 19; I. 20.).
A perspektíva fejlôdésének ebben a döntô
mozzanatában Alberti szerepét tehát lényegesnek
kell tartanunk, ha nem is mint empirikus kutatóét,
de valószínûleg nem is kizárólag mint közvetítôét.
A maga által folytatott stúdiumokra utal az elsô
könyvben szereplô megjegyzése, amely szerint barátait
Rómában a „festészet csodáival" szokta bámulatba ejteni.27
Igaz az epizódot a fényvisszaverôdéssel
kapcsolatos törvényszerûségek tárgyalásánál
említi, más helyen azonban amiatt sajnálkozik,
hogy a leírás szûk keretei miatt nincs lehetôsége
magyarázatát - a szokott módon - rajzzal szemléltetni.
Alberti, mint erre a traktátus szövegében is van utalás
és Vasari is megemlékezik róla, gyakorló festô is volt.
Jóllehet a szórványos említések önarcképekre vonatkoznak,
nem zárható ki egyéb témák elôfordulása sem. Mindez
megengedi azt a feltételezést, hogy a perspektíva Alberti
számára nem kizárólag elméleti problémaként létezett,
hanem, mint festônek, alkotó módszerül is szolgált. Ezek
fényében joggal merül fel annak a lehetôsége, hogy a híres
urbinói „városi látképek" fejlett perspektíváját és urbanisztikai
vívmányait kapcsolatba hozzák Albertival.28
A rajz
23 Lásd a 10. jegyzetet az Elsô könyv végén!
24 Biagio Pelacani da Parma 1416-ban halt
meg, munkásságának legaktívabb idôszaka az 1390 körüli évekre esett. A
Questiones tekinthetô fô mûvének, emellett ismert De visu címû traktátusa
is. Életrajzáról lásd Graziella Federici VESCOVINI, Problemi di fisica
aristotelica in un maestro del XIV secolo: Biagio Pelacani da Parma,
Rivista di Filosofia, LI(1960), 179-182, 201-204; a Questionesrôl: uô.,
Le Questioni di 'perspectiva' di Biagio Pelacani da Parma, Rinascimento,
serie II, I(1961), 163-250; a középkori perspektíváról: uô., Studi sulla
prospettiva medievale, Università di Torino, Pubblicazioni della Facoltà
di Lettere e Filosofia, XVI. köt., fasc. 1, Torino, 1965; PANOFSKY, 1984, 194skk.
25 A vetítôgúla elvének forrása
Ptolemaiosz; Euklidész kúpról beszél: Optica Claudii Ptolemaei, Torino, 1885, 7,
idézi Federici VESCOVINI, 1961, 178-179/3.
26 Lásd az ezzel kapcsolatos nézeteket és a
szerkesztést szemléltetô rajzokat a Jegyzetekben!
27 „Circa a queste refiessioni si potre'
dire più cose, quali apartengono a quelli miracoli della pittura, quali
più miei compagni videro da me fatti altra volta in Roma" (I. 11.). A mondat
csak az olasz nyelvû változatban van meg, ami azon túl, hogy az egyetlen utalás
a szövegben Alberti ilyen irányú érdeklôdésére, azért is nagyon fontos, mert aláhúzza
a Della pittura gyakorlatias jellegét.
28 Fiske KIMBALL, Luciano Laurana and the 'High Renaissance', Art Bulletin, X(1927), 124-151; Richard KRAUTHEIMER, The Tragic and Comic Scene of the Renaissance: The Baltimore and Urbino Panels,
Gazette des Beaux-Arts, XXXIII(1948), 328; uô., Le tavole di Urbino, Berlino e
Baltimora riesaminate, in Rinascimento da Brunelleschi a Michelangelo. La rappresentazione
dell'architettura, a cura di Henry MILLON e Vittorio MAGNAGO LAMPUGNANI, Milano, Bompiani, 1994, 233skk