[Fõoldal]
[Pályázatok]
[Seregélyes]
[Arcok]
[Fotóalbum]
Korrupcióról, lobbyzásról, ellentmondások
avagy a pénznek nincs szaga
Amikor csoportunk a korrupcióról kezdett el
tanulmányt készíteni, sokáig csak a sötétben
tapogatóztunk a korrupció fogalmával kapcsolatban.
A korrupció amolyan fekete ló, aminek nagyon is komoly szerepe
van a gazdasági életben. Sokan és sokat utalnak rá,
gyakran azonban anélkül, hogy tudnák, miről is van
szó. A különböző felfogásokban annyi közös
vonás azért van, hogy ahol korrupcióról van
szó, ott pénz, jogtalan előny, vagy hatalom van a dologban.
Először a pénzről olvasgattunk és találtunk
is néhány érdekes aforizmát, amelyeket most
- csak az érdekesség kedvéért - megemlítünk:
Aki szereti a pénzt, nem telik be pénzzel ... (Prédikátor
Salamon)
... a pénz senkit sem tesz gazdaggá ... (Seneca)
Az emberek kedvező véleménye többet ér
a pénznél. (Publilius Syrus)
Mit tegyenek a törvények ott, ahol egyedül a pénz
uralkodik? (Petronius)
A pénznek nincs szaga. (Vespasianus)
Tudja, ki földön jár: csak a pénz a király
egyedül már. (Carmina Burana)
Pénz és rang egyugyanaz, igaz! (Góngora)
Minden eladó manapság, minden út nyitva a pénzért
... (Góngora)
A pénzt keresd barátom, mert a becsület, az már
régen a pénz. (Lope de Vega)
Persze, nem csak pénz van a dologban, de egyeltalán
honnan is került elő ez a bizonyos korrupció? Hol húzódnak
a határok mítosz és valóság között?
Ezekre a kérdésekre kerestük a választ.
Legelőször is induljunk ki magának a korrupció
kifejezésnek a jelentéséből. A korrupció
fogalmát úgy lehetne legkönnyebben meghatározni,
mint az emberiség történelmének kialakulása
során létrejött azon negatív értelmű
társadalmi jelenség, amely a közhatalommal való
visszaélést jelenti egyéni haszonszerzés céljából.
Elmondható róla, hogy nehezen megközelíthető,
illetve nehezen megfogható fogalom, ezért megértése,
értelmezése és létezésének bizonyítása,
esetleg hatásának és az általa okozott károk
nagyságának felmérése is igen bonyolult feladat.
Nehezen mérhető, bajosan utolérhető jelenség:
a kriminológusok szerint ez a legkevésbé leleplezhető
bűncselekményfajta. Ráadásul nem is minden formájában
minősíthető bűncselekménynek. A különféle
kultúrákban más és más számít
korrupciónak
Mit is kezdhetünk tehát e fogalommal? A korrupció
a közéletben mutatkozó romlottság, különösen
az állami, közösségi szervek vezetőinek megveszthetőségét
jelenti. Más értelemben a hivatali bűntettek egyik leginkább
megvalósuló formája. Az követi el, aki hivatalos
személyt a neki vagy másnak adott, illetve ígért
előnnyel (általában anyagi) hivatali kötelessége
megszegésére, hatásköre túllépésére
vagy a hivatali helyzetével összefüggő egyéb
visszaélésre törekszik rábírni. Egyik
esete az is, amikor a hivatalos személynek (vagy tudtával
másnak) hivatali kötelességének teljesítéséért
adnak vagy ígérnek előnyt. Az utóbbi esetben a megvesztegető
nem büntethető, ha az előnyt a hivatalos személy kezdeményezésére
adta, illetve ígérte, feltéve, hogy vonakodása
esetén jogtalan hátránytól tarthatott. Az a
hivatalos személy, aki megvesztegetés ellenében vállalkozik,
vagy ajánlkozik a szóban forgó cselekmények
elkövetésére, illetve ezért előnyt követel,
kér vagy elfogad, ugyancsak bűncselekményt követ el.
Van viszont még egy fogalom, amivel szintén nem
tudunk mit kezdeni: ez pedig a lobbyzás. Véleményünk
szerint ugyanis a korrupció és a lobbyzás jelensége
igencsak összefonódó jelenségek, éles
kontúrok, vagy határvonalak nélkül. A korrupció
kutatásánál szintén nehéz megállapítani,
hogy mi minősül lobbyzásnak és hogy hol kezdődik
a korrupció.
A PR (Public Relations: ez amolyan angol-amerikai üzleti
kifejezés, általában arculatformálást
jelent) meghatározások szerint a lobbyzás „a törvényhozói,
jogszabályalkotói és végrehajtói hatalom
képviselőinek szabályozott keretek között történő
meggyőzése egy (gazdasági vagy társadalmi) szervezet
vagy csoport érdekeinek az érvényesítése
érdekében”. „Hát mi ez, ha nem a korrupció
intézményesített és legalizált formája?”
- tehetjük fel a kérdést. A magyar és az EU-s
parlamentben, de főként ez utóbbiban rengeteg hivatásos
érdekcsoport tevékenykedik. Magyarországon még
kevésbé van szabályozva a lobbysták működése.
A lobbyzmus törvényi szabályozása Magyarországon
a mai napig nem történt meg, pusztán csak annyi, hogy
az Országgyűlés kialakított egy úgynevezett
lobbylistát, amelyre számtalan társadalmi, szakmai
és érdekvédelmi szervezet felkerült, amelyek
a témák függvényében rendszeresen meghívást
kaphatnak a törvényjavaslatokat tárgyaló bizottsági
napirendekre.
A lobby tevékenységhez kell egy szervezet és
ami képviseli az egyes társadalmi csoportok érdekeit,
valamint egy döntéshozó testület. A tevékenység
ekkor úgy néz ki, hogy ezen valamely szervezet érdekelt
egy meghatározott döntés elérésében,
szabályozási környezet kialakításában,
és ezért a szóba jöhető döntéshozókat
el akarja érni, szeretné, ha megismernék érveit,
hogy ennek alapján az ő érdekeit figyelembe véve
döntsenek. Vagyis valami jól képviselt egyéni,
csoportos érdekvédelemről van szó, amely leginkább
a „döntésbefolyásolás” címkét viselhetné
És ez az a pont, ahol könnyen átcsúszhatunk a
korrupció ingoványos talajára. De erről majd később.
A lobbytevékenységnek nagy hagyományai vannak,
mind bel-, mind pedig külföldön (akárcsak a korrupciónak...).
Alapja tulajdonképpen az a tapasztalat, hogy előbb szoktuk figyelembe
venni azt, hogy „ki mondja”, mint azt, hogy „mit mond”. Az információt
és jellegét gyakran meghatározza forrása is:
a baráttól, megbízható ismerőstől származó
információ mindig mélyebb hatást gyakorol ránk,
mint akár egy több független forrás által
ellenőrzött.
És mi a helyzet akkor, ha számunkra idegen területen
szándékozunk „döntésbefolyásolást”
gyakorolni? Ilyenkor elvileg az intenzív kutatás és
keresés beindítása a következő lépcsőfok
(ki a számunkra alkalmas személy?). Mivel a gazdaság,
politika és társadalom vezetői sem ismerhetik mind egymást
(nem is beszélve arról, hogy ezen személyek gyakorta
cserélődhetnek), így itt tere nyílik a lobbystának,
hiszen ő az, aki ismereteivel, kapcsolataival gazdálkodhat. Tevékenysége
éppen ezért valamennyire intellektuális jellegű
is, hiszen a meggyőzéshez felkészültség kell,
ugyanis neki kell felkészülnie az adott téma megfelelő
érdekképviseletéhez. Persze itt is a kapcsolatért
kell fizetni, nevezhetjük ezt a tevékenységet akárhogyan
is.
Most akkor sikerült fából vaskarikát
csinálnunk, hiszen nem elég, hogy elkezdtük a korrupcióval,
de most még a lobbyzást is belekevertük a témába.
A két fogalom, jelenség szétválasztásához
éppen ezért fontosak a törvényi szabályozások
és az ellenőrzések, hogy ezáltal is tisztuljon a
kép.
A sajtó időről időre megpróbálkozik
azzal, hogy "beállítsa" az egyes országok "korrupciós
mutatóját". A Time International (erről a szervezetről
a későbbiekben lesz szó részletesebben) felmérése
szerint Magyarország a „világranglistán” elfoglalt
28. helyével a közepesen korrupt országok közé
tartozik.
A TIME tavalyi felmérése 52 állam,
köztük Magyarország „eredményeit tartalmazza. A
korrupciós indexünk az utóbbi időben folyamatosan
nőtt (ami javuló tendenciát mutat) és szinte egy
szinten mozog Csehországéval és Lengyelországéval,
az EU-csatlakozáshoz legközelebb álló másik
két kelet-közép-európai országéval.
A mi indexünk tavaly 5,18 volt, ami azért jócskán
elmarad a listavezetőktől, akiknek az indexe 9 pont fölött
van a lehetséges 10-ből. Ezek az államok sorrendben: Dánia
(9,94), Finnország (9,48), Svédország (9,35), Új-Zéland
(9,23), Kanada (9,1), valamint Hollandia (9,03). A legmagasabb érték
a 10 (tiszta ország), a legalacsonyabb pedig a 0 (totális
korrupció). Ez a számérték igen jól
mutatja Magyarország helyzetét.
Kutatásunk során a kérdőíves felmérések
mellett igen sok gazdasági szakembert, beruházót,
hivatalnokot és egyszerű átlagembert is megkérdeztünk
a korrupció súlyosságáról, megítéléséről,
mindennapjairól, az alkalmazkodásról stb.
Egy amerikai üzletembert naivan arról kérdeztük,
hogy ő hogyan alkalmazkodik a magyarországi helyzethez. Hát
persze, hogy nem mondott semmit arról, hogy miként szokott
a magyar köztisztviselői karral "tárgyalni", amikor különböző
tendereknél rangsort állapítanak meg. Azt ők is
tudják, hogy Magyarországon már nem olyan egyszerű
a dolog, mint a fejletlenebb államokban, vagyis nem abból
áll a meggyőzés, hogy szatyorban viszi az üzletfél
a pénzt az irodába, és már az előszobában
átadja, mint "apró figyelmességet", hanem sokkal finomabb
eszközökkel dolgoznak: jellemző például az utaztatás
és a családostul lebonyolított "tanulmányutak".
A dolog tehát rafináltabb. "Stílusa" volt már
ötven-száz éve is, hiszen a korrupció egyik aranykora
a Monarchia idején volt.
A „tanulmányutakra” egy másik jó példát
hallhattunk egy bankszakembertől, aki a legnagyobb magyar kereskedelmi
bank egyik ilyen esetét mesélte el. A banknak ugyanis Ausztriában
négycsillagos szállodája van, a legszebb síparadicsomban.
A másik oldalon pedig ott vannak a banknál milliós,
milliárdos számlát vezető ügyfelek (vállalkozók,
önkormányzatok). A bank legjobb ügyfeleinek gyakran ajándékoz
teljes ellátásos üdüléseket ebbe a szállodába,
hogy meggyőzze őket: érdemes itt tartani a pénzüket.
És ez az eset egyeltalán nem mondható kirívónak.
Olyannyira nem, hogy például a bank legnagyobb ügyfelét,
a székesfehérvári önkormányzatot és
annak kilencmilliárdos számláját egy másik,
újonnan nyílt kereskedelmi bank csábította
át. Az már talán említésre sem érdemes,
hogy ama bizonyos másik bank egyik vezetője az előző kormány
egyik miniszterének a fia...
A korrupció tehát élt, él és
élni is fog, mindaddig, amíg társadalmi rendszerek
és bürokrácia létezik. Azonban jelentős különbség
van például a tíz évvel ezelőtti és
a mai magyar korrupció között. „Az 1988 előtti Magyarországon
a fogyasztási cikkek hozzáférhetőségéért
dúlt a harc, ami a hiánygazdaság logikájából
következett. A 1990-es évek korrupciója más,
mert nincs értelme megvesztegetni az eladót, a hivatalnokot,
hogy jobb hűtőszekrényt adjon, előbb juthass telefonhoz, autóhoz.
A vagyonszerzésért folytatott korrupció 1989 után
szakadt rá az országra, ezt az évtizedet ez határozza
meg.” (Kéri László politológus) A rendszerváltáshoz
vezető átmeneti szakaszban (1988-1990) hatalmas vagyoni,
társadalmi és erkölcsi anomáliák születtek,
hiszen kormányok jöttek, mentek, állandóan változtak
a viszonyok és a közben a jogrend kiformálódása
igen lassan ment végbe. Maga a kormányzat sem tudta egységes
elvek szerint működtetni azokat a szervezeteket, amelyeknek a nagy
tranzakciót, mint például a közbeszerzéseket
kellett volna szabályozniuk. Hihetetlenül labilis szabályok
uralkodtak. Ez az időszak annak a típusnak kedvez, amelyik sokkal
mozgékonyabban, leplezetlenebbül érvényesíti
érdekeit. Úton-útfélen korrupciónak
nevezünk sok mindent, ami nem is az. Általában
megfigyelhető, hogy a korrupciót legtöbbet emlegetők három
csoportba sorolhatóak: a tisztességtelenek, akiknek önigazolásra
vagy porhintésre van szükségük; a hatósági
emberek, akik szeretik hangsúlyozni saját fontosságukat,
és a sikertelenekre, akik a közélet tisztátalanságára
akarják fogni kudarcukat.
A korrupció tehát - Gerő András történész
szavaival - a „modern társadalom mitologikus toposza”, amelynek
a magyar (gazdasági) kultúrában nagy „hagyományai”
vannak. A korrupció megítélésénél
jellemző egyébként, hogy mindenki leginkább a saját
országát tartja korruptnak. Ha megkérdezünk egy
dánt vagy egy hollandot (ahol a korrupciós indexek a legmagasabbak),
el fogja mondani, hogy az ő hazája miért korrupt. Így
valóban igaz az a fentebb már említett kijelentés,
miszerint „tehát a korrupció, ha úgy tetszik, nemcsak
valóság, hanem a modern társadalom egyik mitologikus
toposza”. Nem létezik olyan társadalom, ahol ne hivatkoznának
rá. És a legendának alapja is van. Erre utal az a
tény is, hogy a korrupciónak rengeteg hétköznapi,
hivatalos és félhivatalos megnevezését ismerjük.
Elég csak megemlíteni a protekciót, a lobbyzást
(?), a jattot, a paraszolvenciát, a panamát, a megveszthetőséget,
a megkenést, az erkölcsi züllést, csúszópénzt,
sápot: ezek a kifejezések mind-mind a korrupció égisze
alá vonhatóak.
A szocializmus idején nem voltak igazán olyan lehetőségek,
amelyek akkora előnyökkel jártak volna, hogy különösebben
érdemes lett volna a korrupció eszközéhez nyúlni,
hiszen túl nagy volt a kockázata a közhatalommal való
visszaélésnek és anyagilag sem igazán volt
kifizetődő. Éppen ezért a korrupció más
formája valósult meg, amelyet a rossz elosztás és
a szűk piac szültek meg. Tipikus és gyakran idézett
példa erre a „banán esete”. A korrupció ott élénkebb,
ahol szűk a társadalmi keresztmetszet. Az államszocializmus
valóságos televénye volt a korrupciónak, mert
ott a banán is "szűk keresztmetszetnek" számított.
Ha megjelenik a piac, és oldódnak a bürokratikus elosztási
formák, a korrupciónak ez a formája eltűnik. A nyitott
piac nem kedvez a szűk keresztmetszeteknek. Másfelől nem létezik
olyan társadalom, amelyben ne lennének szűk keresztmetszetek.
E keresztmetszet nyíltságától függően
vannak korruptabb és kevésbé korrupt társadalmak.
És vannak helyzetek, amelyek szinte "invitálják" a
korrupciót. Körülbelül felmérhető, melyik
kultúra támogatja, melyik nézi el és melyik
ítéli el a normasértést. Létezhetnek
olyan gazdasági összefüggések, amelyek között
egyszerűen "nem éri meg" korrumpálódni. Hosszabb
távon nekünk is csak az lehet a célunk, hogy elérjük
azt a szintet, hogy már ne legyen érdemes korrumpálódni
és a tisztességes út is kifizetődő legyen.
Az államszocialista rendszer felbomlása után
a korrupció új formája jelentkezett. A szocialista
értékrendre (becsületes munka, létbiztonság
stb.) mintegy rátorlódott a „vadkapitalizmus”, a tőkefelhalmozás,
a gátlástalan vagyon- és tulajdonszerzés értékrendje,
amely megzavarta az átlagembereket és ebben a zűrzavaros
átmeneti időszakban az járt jól, aki gyorsabban
(és gátlástalanabbul?) alkalmazkodott az új
rendhez. A társadalom ugyanakkor ragaszkodik régi hazugságaihoz
(egyenlőség, teljes foglalkoztatottság stb.), amely végtelenül
csapdába ejti az egyént magát és a közvéleményt.
A vagyoni különbözőségek szembetűnősége
ugyanakkor viszonylagos.
Viszont hiába „sóvárognak” sokan vissza
a Kádár-rendszerhez, hiszen a maga módján az
egész nomenklatúra még sokkal korruptabb volt, mint
a jelenlegi demokrácia, nem is beszélve arról, hogy
most megvan az esély a közéleti tisztaság növelésére.
A szocializmus igen sok hazugságra és ezáltal korrupcióra
épült. A korrupció legszembetűnőbb, „legdurvább”
formája maga a párttagság volt, amely nem elégséges,
de ugyanakkor lényegében (hangsúlyozom, nem minden
esetben) szükséges feltétele volt bizonyos javak és
pozíciók eléréséhez. De e mellett, hogy
hétköznapibb megnyilvánulásokat is megemlítsünk,
ott volt a telefon, a lakáskiutalás, az autóhoz jutás
stb. Ráadásul a párt iránti lojalitást
hangsúlyozták az élet csaknem minden területén,
ami igen egészségtelen folyamat. Mindez korrupttá
tette az egész rendszert.
A rendszerváltást megelőző időben a pártfunkcionáriusok
kezdtek rájönni arra, hogy a gazdagság többet ér
bármilyen pozíciónál. Ezután már
csak az számított, hogy ki tud gazdag lenni. Aki jókor
és ügyesen lépett, megfelelő kapcsolatai voltak, az
könnyen és jól tudott váltani. Ha megnézzük
a mai vezető vállalkozókat, azt tapasztaljuk, hogy közöttük
gyakorlatilag nincsen volt pártfunkcionárius. A csinált
vállalkozóknak a piac értelmében nincsen jövőjük,
tehát egy idő után valóban van esélyünk
arra, hogy kialakuljanak a tisztességesebb piaci viszonyok, ahol
a versenyképesség nem a lopáson, korrupción
és kapcsolatokon múlik.
A rendszerváltás egyik jelentős mozzanata az
állami vagyon magánosítása, más néven
a privatizáció folyamata volt, amely elindította a
korrupció új formáját, amely a vagyonszerzést
tűzte ki céljául. Ezt a folyamatot nagyban segítette
a törvényi viszonyok rendezetlensége, az újdonság
és a még ki nem alakult etikai viszonyok. De még így
is meglepő, hogy a különböző külföldi gazdasági
szakértők a magyar privatizációt a régióbeli
magánosítási folyamatban még így is
a legtisztességesebbnek és a leghatékonyabbnak tartják.
„A hazai közvélemény nem tudja, hogy a magyar privatizációnál
a csehek módszereit - akikről azt feltételeztük volna,
hogy a történelmi hagyományok és a komoly demokratikus
tartalékok miatt is példaszerű lesz náluk a magánosítás
- a nemzetközi szakirodalom lényegesen korruptabbnak tartja.
Ott nevesíthetően a néhány család, néhány
ember körül szerveződő "geng" egyszerűen lenyúlta
(nem kedvelem a szót, de nincs jobb) a nemzeti vagyon nem kis részét.
Amikor ezermilliárdos tételekben a senki vagyonából
névre szóló tulajdon lesz, az korrupció nélkül
sehol sem megy. Amiből természetesen nem az következik, hogy
adjuk meg magunkat a sorsnak, és vegyük tudomásul: csak
súlyos jogsértések és csalások révén
lehet boldogulni. De egy ilyen időszakban törvényszerű,
hogy a korrupció az égig ér.” - vallja Kéri
László politológus.
Ugyanakkor a társadalom nagy része még a
mai napig nem képes ilyen tárgyilagosan elfogadni a privatizáció
folyamatát és a korrupció jelenlétét.
Márpedig a privatizáció lényegében már
befejeződött. A továbbiakban különböző fehérvári
emberek mondják el a véleményüket arról,
hogy ők miként látják a helyzetet (korrupció,
közélet tisztasága, privatizáció stb.).
Egy magát megnevezni nem kívánó fehérvári
nyugdíjas a következőképpen látja a helyzetet:
„Abban nem látok semmi kifogásolnivalót, ha az emberek
szépen gyarapodnak. Ugyanakkor többször is olvastam már
arról, hogy nálunk micsoda milliárdos újgazdagok
vannak. Kérdezem én: vajon ilyen fokú elszegényedés
mellett, amikor a középréteg egyre szélesebb
rétege kerül a létminimum küszöbének
közelébe, megengedhető-e egy szűkebb csoportnak, hogy mamutjövedelmekhez
jusson ügyeskedés révén, a korrupció segítségével?
Ellenőrizte-e, ellenőrzi-e őket valaha is valaki? Ráadásul
szerintem a magyar rendőrség is alkalmatlan feladatai ellátására.
A korrupció megfékezését talán majd
az új kormány alatt meg lehet valósítani valamennyire,
azonban Orbánéknak mindenképpen erős és magas
szintű érdekcsoportokkal kell szembenézniük, ráadásul
az előző kormány áthúzódó kötelezettségvállalásai
is megkötik a kezüket. Az új kormány még
nem korrumpálódott, úgy vélem, mindenképpen
meg kell adni az esélyt nekik is. Nem is annyira a saját
helyzetem izgat, hanem inkább a gyerekeimé és az unokáimé.”
Ávár István vállalkozó: az
üzleti életben tevékenykedve én is rendszeresen
találkozom a korrupcióval. Ennek a legáltalánosabb
formája, amikor valaki egy üzlet megszerzéséért
apró „ajándékkal” kedveskedik a megrendelőnek, vagy
a megrendelést intéző személynek. Itt azonban nem
beszélhetünk egyértelmű korrupcióról,
hiszen van, hogy csak a kedvességét köszönöm
meg valakinek (minden remélt előny hátsó szándéka
nélkül), és van, amikor valakinek az irodáját
kell berendezni egy nagyobb megrendelés reményében.
Ilyenkor általában „versenyhátrányban” vagyok
a nagyobb bútoripari cégekkel szemben, akik gyakran dömpingelt
áron jutnak megrendelésekhez. Ők megengedhetik ezt maguknak,
én nem. A boldoguláshoz kemény kitartásra és
sok munkára van szükség.
Valéria, operátor: „Sajnos valóban olyan
világban élünk, ahol a korrupció, esetenként
a protekció elengedhetetlen feltétele az előbbre jutáshoz.
Úgy gondolom, hogy ezt mindenképpen helyre kellene tenni,
különben teljesen elszabadulhat a pokol. Az emberek elvesztik
erkölcsi tartásukat, a tisztességbe vetett hitüket,
a társadalom értékrendje hamissá válhat.”
Aranka, tanuló: „Én leginkább az iskolai
bejutásról tudok beszélni, hiszen magam is gimnazista
vagyok. Elvileg a megye legjobb gimnáziumába járok,
ahová a felvételizőknek nehéz felvételi vizsga
után lehet bekerülni. Ehhez képest több olyan diákot
is ismerek az évfolyamomon, akik később jöttek át
az iskolánkba, gyakran egészen gyenge iskolákból,
miután a vállalkozó apuka jelentősebb összeggel
támogatta az iskola alapítványát. Szerencsére
azonban nem ez a meghatározó, de protekció mindenképpen
van. Nem is beszélve az osztályozásokról...”
Zsuzsanna, vállalkozó: „A jelenlegi adóterhek
mellett (amelyeket az új kormány remélhetőleg csökkenteni
fog) természetesnek találom, hogy vállalkozóink
napjaink Magyarországán nem nagyon tudnak másképpen
boldogulni, csak ha megkeresik a kiskapukat. Márpedig az közismert,
hogy a magyar találékony ember... A viccet félretéve,
többnyire az élet kényszeríti ki a kiskapuk megtalálását.
A korrupció általában akkor jön szóba,
ha valami nagyobb dolog történik, de megvan a kisemberek szintjén
is. Főleg akkor, ha a korrupció címszó alá
veszem a protekciót is, ha már ilyen sok mindent elbír
a széles háta. E szerint korrupció lehet az is, ha
valaki a gyermekét akarja egy jobb iskolába elhelyezni, vagy
ha munkahelyet keres neki. A másik ok, ami miatt az emberek belemennek
tisztátlan dolgokba: a pénzszerzés. Vagy életkörülményeiket
akarják gyökeresen megváltoztatni, vagy pedig mohóságuk
nem szab határt szerzési vágyaiknak. Mindkettőt
veszélyesnek találom. Egy bizonyos szint felett nem találom
érdemesnek a kockáztatást, hiszen többet veszíthetünk,
mint nyerhetünk vele. Tudom, hogy nehéz meghúzni azt
a határt, ameddig még érdemes elmenni egy-egy üzlet
megszerzéséhez, azonban nem a pénz az egyetlen érték.”
Egy magát megnevezni nem kívánó hivatalnok
véleménye szerint a magyar korrupció az államigazgatás
szintjén indul ki, mivel a politikai elit és a feketegazdaság
meglehetősen összefonódott. Ez főleg az előző kormányra
volt igaz, de félő, hogy a feketegazdaság az új
kormányhoz megtalálja az utat. A rendszerváltás
előtti átmeneti állapotban a korrupció zöld
utat kapott, szinte legalizálódott. Többen óriási
vagyonokhoz jutottak a kormánypártok holdudvaraiban és
így főleg az Antall kormány elherdálta az ország
vagyonának nagy részét, ami évtizedekre hatalmas
kárt okozott az országnak. A privatizáció szükségszerű
volt, de sokkal tisztességesebben kellett volna véghezvinni.
A magyarországi korrupció elterjedtségét
és tényleges mértékét igen nehéz
felbecsülni. Kifejezetten korrupciós jellegű bűncselekményt
a rendőrség a tavalyi évben mintegy 150 esetben látott
bizonyítottnak, de a szakemberek sem becsülik évi 300-500-nál
többre a nyilvánosságra kerülő korrupciós
ügyek számát. Ez pedig a regisztrált bűncselekményeknek
csupán 1 ezreléke. Igaz, kipattant több igen nagy vihart
kavaró korrupciós botrány is (gondoljunk csak a legismertebbre:
a Tocsik-perre), ami egyrészt jelentheti a korrupció igen
szerves beépülését a magyar gazdasági
és politikai életbe, de ugyanakkor némi pozitívumot
is jelent a visszaélések felszínre kerülése,
hiszen azt jelzi, hogy a független szervezetek és a korrupció-ellenes
bizottságok igen jól működnek.
A Korrupció tehát él és virul? De
akkor mit lehet tenni ellene? Lehet-e egyeltalán tenni valamit?
Hogyan? Erre a kérdésre keressük a választ
a következő fejezetben.
|