[Fõoldal]
[Pályázatok]
[Seregélyes]
[Arcok]
[Fotóalbum]
Megoldási kísérletek: megelőzés, törvényi
szabályozás, Transparency International meg egyebek
avagy hogyan lehet, hogy a kecske is jóllakik meg a káposzta
is megmarad
"Mint ahogyan lehetetlen nem megízlelni a mézet
vagy a mérget, ami valakinek a nyelve hegyén van, ugyanúgy
lehetetlen annak számára, aki kormányjavakkal gazdálkodik,
nem megízlelnie legalább egy kicsit a király gazdagságát"
(Kautilja). Ezt az idézetet használta fel az 1993-ban
alapított Transparency International nevű civil szervezet "A korrupció
elleni küzdelem nemzeti intézményrendszere" című
kiadványában, amelynek magyarra fordíttatását
a Magyar Soros Alapítvány támogatta.
A rendszerváltást követő átmeneti szakaszban
a gazdaságot szabályozó törvényi apparátus
hiányának, valamint a kapitalizmus még megfelelően
ki nem alakult társadalmi/kulturális hagyományainak
következtében olyan összevisszaság uralkodott a
magyar gazdasági és politikai életben, amely valóságos
táptelevénye volt a milliárdos nagyságrendű
áfa-csalásoknak, a fiktív cégalapításoknak
és a korrupciónak, ami éveken át rossz irányba
mozdította el a gazdaság fejlődését. Szakértők
szerint éppen e miatt a kiforratlan jogi- és intézményi
szabályozottság miatt az elmúlt néhány
évben több száz, sőt akár ezermilliárd
forintos kár érte az országot.
A korrupció a kelet-európai országokban
elég mélyen gyökerezik a társadalomban, és
bár a különböző magyar kormányok minden
erőfeszítést megtettek annak érdekében, hogy
ezt a jelenséget visszaszorítsák, még a szakemberek
megítélése szerint is rendkívül sok tennivaló
maradt ezen a téren a jövőt illetően is. Nyomást
gyakorló csoportok minden társadalomban léteznek.
Ezek nem kapják az erejüket, hanem éppen attól
nyomásgyakorló csoportok, hogy saját maguknak ezt
a pozíciót kivívják.
Ugyanakkor nem lehet elmenni egyetlen mondattal a jelenség
mellett, mondván, hogy egész Kelet-Európában
és Közép-Európában a korrupció
általános jelenség. A korrupció ilyen mértéke
Magyarországon sem volt általános, az elmúlt
három-négy évben futott neki így a társadalomnak
és a gazdaságnak. Tenni lehet, tenni kellene egy hatékonyabb
államigazgatással, hatékonyabb jogrenddel, hatékonyabb
igazságszolgáltatással, és elsősorban egy
olyan erkölcsi renddel, amely a társadalom szövetét
adja. A legnagyobb probléma Magyarországon és a magyar
társadalomban, hogy a társadalomnak ez az erkölcsi szövete
kezd szétmállani, nem csekély mértékben
eme jelenségek következtében.
Akkor tehát az erkölccsel és az etikával
kellene valamit kezdeni? Bizonyosan azzal, hiszen egy etikátlan
társadalomtól jót nem remélhetünk. A mai
magyar társadalmat tehát mindenképpen etikusabbá
kell tenni.
Tapasztalataink szerint sokan úgy tartják, hogy
a jelenlegi magyar társadalom nem etikus, bár hozzá
kell tennünk, hogy szerencsére ez a kép fokozatosan
javul az emberekben. Meglehetősen érdemes és érdekes
volt elbeszélgetni egy magát megnevezni nem kívánó
olyan értelmiségivel, aki jelenleg kisvállalkozóként
tevékenykedik. Az úrmeglehetősen határozott és
kiforrott képpel rendelkezik arról, hogy mi lenne a teendő
az etikusabb társadalom megteremtése érdekében.:
„Korrupció, kisstílű ügyeskedés, egymás
lépten-nyomon történő becsapása, adócsalás,
okirat-hamisítás, szélhámoskodás jellemzi
az országot. Így egy társadalom nem fejlődhet, ezt
az állapotot meg kell szüntetni. Felelős emberekre van szükség,
a szónak a valódi értelmében: tehát
nem az a felelős ember, aki marhaságot marhaságra halmoz
és közli végül, hogy ő ugyan a felelős, de
ami történt, megtörtént, már nem lehet tenni
semmit. A felelős ember az, aki megszerezte a tudást, a gyakorlatot
ahhoz, hogy előre lássa mi fog történni, ha valamit
tesz, vagy nem tesz meg, és úgy fog cselekedni, hogy csak
a kedvező dolgok, vagy elkerülhetetlen baj esetén csak a
kevésbé rossz dolgok következzenek be. A felelősség
visszaállítása nem lesz egyszerű, mert ma rendszerint
hiányzik a tudás arról a bonyolult társadalomról,
amelyben élünk. Nem tudnak eleget társadalmunkról
a felelős politikai és államigazgatási posztokat
betöltők, a vállalkozók, a munkások, a parasztok,
a cégtulajdonosok, az áruházi eladók stb. és
ezért jó, követésre méltó gyakorlat
sem alakulhatott ki. Nemcsak engem nem érdekelnek a történelmünkben
rejtőző magyarázatok: a világ többi országa
sem kíváncsi rá. A világot a jelen állapot
és a jövőnk izgatja: ha azt vonzónak találják,
befogadnak, ha nem, elutasítanak.”
Persze senki sem köteles osztani az úr véleményét,
de mindenképpen számos megfontolandó gondolatot találhatunk
ebben a riportban.
A korrupció megszüntetésének egyik
legjobb és legegyszerűbb eszköze a nyilvánosság,
hiszen a korrupciós esetek elkövetői semmitől sem tartanak
jobban, mint hogy visszaéléseiket a széles nyilvánosság
is megismerje. Éppen ezért fontos, hogy a sajtó független
és szabad legyen. Jelenleg még túl nagy az állam
gazdasági hatalma, ezért olyan fontos a mielőbbi teljes
privatizáció, a magánosítás, hiszen
például a média magánkézbe kerülése
esetén kevesebb lesz a politikusok ráhatása a sajtóra,
valamint a korrupciós visszaélések lehetősége
is csökken, ha nincsenek pártpolitikusok által betölthető
vezérigazgatói állások; és a segélyeket,
kvótákat a minisztériumok helyett kamarák osztják
szét. Az ország helyzete annál jobb, minél
kisebb a politikusok közvetlen gazdasági hatalma. Az egyik
állomás tehát a hatalom és a gazdaság
szétválasztása.
A most hatalomra került Orbán-Torgyán polgár
kormány intézkedési tervei számos jól
megvalósítható és ésszerű ötletet
tartalmaznak. Ezek egyike a közteherviselés ésszerűbbé
tétele. Magyarországon jelenleg ugyanis az adómértékek
lehetetlenül magasak. Ez nemcsak csalásra csábít,
hanem azt jelenti, hogy sok üzletágban - ahol a csalás
uralkodóvá vált - ma már csalás nélkül
nem is lehet a piaci porondon megmaradni. Tömegével váltak
és válnak tehát az emberek adócsalóvá
egyszerűen a megélhetésükért vívott
kenyérharcban. Ennek demoralizáló, általános
etikát rontó hatása mérhetetlen károkat
okoz. 1988 óta az eltelt 10 év kormányai a legtöbb
rosszat ezzel tették ennek az országnak. Látjuk Olaszország
példáján, hogy milyen nehéz a kikecmeregni
egy elharapódzott feketegazdaság, kiterjedt korrupció
állapotából. Az elkövetkező évtized
egyik legfontosabb feladata lesz ennek a megtisztulási folyamatnak
a véghezvitele Magyarországon.
Csoportunk szerint az egyedi ügyek mégoly elszánt
kutatásánál is lényegesen nagyobb jelentőségű
lenne a jogi szabályozás fejlesztése, vagyis
törvényt kell alkotni a közbeszerzésekről, szigorú
összeférhetetlenségi szabályokat kell alkalmazni
az állami megrendelések feladóinak esetében,
s átláthatóvá kell tenni a privatizációt.
Ha mindez megvalósul, a privatizációs döntéseket
a későbbiekben például nem lesz elég annyival
indokolni, hogy „a beérkezett ajánlatok közül ezt
találtuk a legjobbnak.”. Fontosnak tartjuk a nyilvánosság
megvalósítását, vagyis a megkötött
szerződések tartalmának pontos ismeretét, amennyiben
az nem tartalmaz olyan információkat, amely üzleti titkokat
sértene. Ilyen esetben az államigazgatási vezetők,
ha végképp ragaszkodnak a Parlamenti Bizottság, vagy
valamely ombudsman által indokolatlannak tartott titkosításhoz
bírósághoz kell, hogy forduljanak ilyen irányú
döntésért, erről saját hatáskörben
ne dönthessenek.
A különböző szervezetek, csoportok és
egyének más-más módon próbálják
a korrupciót megelőzni, illetve visszaszorítani. Az alábbiakban
ezekről a kísérletekről lesz szó, arról,
hogy ki mit és hogyan tett a korrupció ellen, legyen szó
akár fehérvári, vagy máshol meghozott döntésről.
A Legfőbb Ügyészség által a gazdaságvédelem
területén tett intézkedések:
? a közbeszerzésekről szóló törvény
megalkotása megteremtette - többek között - a korrupció
elleni küzdelem egyik fontos jogszabályi feltételét
? az államháztartás pénzeszközeinek
ésszerűbb felhasználását, a korrupció
elleni küzdelem egyik jogszabályi előfeltételé
t biztosító, a közbeszerzésekről szóló
tv. megalkotása
? hivatali korrupciót vizsgáló csoport
A tavalyi évben nagy botrányt kavart Budapesten a városházán
kipattant közbeszerzési botrány. A főpolgármester
1997. szeptember 15-én azt a bejelentést kapta, hogy a közbeszerzési
és beruházási ügyosztály hat alkalmazottja
korrupcióval gyanúsítható; összesen 950
ezer forintot osztottak szét egymás között. A főpolgármester
azonnal kezdeményezte az ügy kivizsgálását,
majd a korrumpálódott közalkalmazottakat azonnali hatállyal
elbocsátották.
Az üggyel kapcsolatban Demszki Gábor a következőket
nyilatkozta: „Nem értek egyet azokkal, akik úgy gondolják,
hogy a magyar versenyszféra és a magyar köztisztviselői
kar velejéig romlott. A politika feladata az, hogy nyilvánvalóvá
tegye: nem éri meg korruptnak lenni, és a bűnösöknek
számolniuk kell az igazságszolgáltatással.
De a politika feladata az is, hogy megvédje azokat a hivatali dolgozókat,
akik tisztességgel végzik munkájukat, és megvédje
mindazokat, akik becsülettel vesznek részt a piaci versenyben.”
Szerencsére városunkban és megyénkben
nem nagyon hallani a közbeszerzési korrupcióról,
amit örömmel konstatáltunk. Mindez annak ellenére
igaz, hogy általában a vidékiek súlyosabbnak
látják a korrupció elterjedtségét és
mértékét, mint fővárosi lakosaink. Valamint
azt is megállapíthatjuk, hogy a korrupció ott fejti
ki leginkább ármányos hatását, ahol
nem tiszta tulajdonformák uralkodnak, vagyis az állami és
főként az állami-magán tulajdonú cégeknél.
Hát melyik vállalkozónak lehetne az érdeke,
hogy saját magát becsapja? Igazán ritkán adódik
olyan eset, hogy drágább, vagy rosszabb minőségű
terméket vásároljon. Egyéni vállalkozót
tehát nem igazán lehet megkenni, esetleg talán az
ÁFA-csalásoknál (fiktív számla stb.).
Magáncégeknél általában a nem tulajdonos
döntéshozóknál lehet esélyünk jogtalan
előnyhöz jutni.
Éppen ezért tartjuk fontosnak a fentebb már
említett nagyfokú magánosítást, azonban
a stratégiai és energetikai ipar állami kézben
hagyásával. De mindehhez alapvetően szükséges
a társadalom érték- és normarendszerének
gyökeres megváltoztatása is. Természetesen mindez
nem megy egyik napról a másikra. Hogy mindez mikorra valósulhat
meg? Ne várjunk konkrét dátumot, csupán évtizedekben
saccolhatunk. Idézhetjük példának okáért
Andorka Rudolfot, a tavaly elhunyt nagyszerű szociológust is.
Ő egy tanulmányában - Ralf Dahrendorf, a kelet-közép-európai
átalakulással foglalkozó német szakember megállapításaira
alapozva - a következőt írta:
„...A politikai rendszerváltozás hat hónap
alatt megvalósítható (ezt már meg is valósítottuk),
a gazdasági rendszerváltozás pozitív hatásainak
megjelenéséhez hat évre van szükség (első
előjeleit már fölfedezhetjük hazánkban), ám
a demokratikus társadalmi kultúra kifejlődéséhez
vagy az emberi kapcsolatok megjavulásához és az érték-
és normaválságnak, az elidegenedésnek a leküzdésére
hatvan évre is szükség lehet.”
Na, most aztán jól megkaptuk. Azonban Andorka is
hozzáteszi, hogy nem feltétlenül kell hatvan évet
várnunk, hiszen például az átalakult Kelet-Németországban
már pár év után jelentkeztek ezen politikai
változások és nálunk is vannak pozitív
jelek (civil szervezetek nagy száma, feléledő öntevékeny
csoportok). Azt mondhatjuk tehát, hogy nem kell megrettenni a feladatoktól,
hanem eléjük kell mennünk.
A közbeszerzési korrupció kapcsán szándékoztunk
még egy székesfehérvári rendőrt és
egy hivatalnokot megkérdezni. A rendőrrel készítendő
riportról sajnos le kellett mondanunk, mivel az előzetes időpont
egyeztetés ellenére második találkozásunkkor
kijelentette, hogy állampolgári jogokra hivatkozva és
felsőbb rendőri engedély híján nem adhat ki ilyen
információkat. Így végül is elálltunk
az ő megkérdezésétől. Kovács úr
(nevezzük mondjuk így a hivatalnokunkat), aki egyébként
vállalkozó és a Fejér Megyei Kereskedelmi és
Iparkamara etikai bizottságával is kapcsolatban áll,
a következőket mondta: „Határozottan kijelenthetem, hogy
megyénkben a fővárosinál jóval kevesebb pénzből
beruházó önkormányzatok működési
mechanizmusa, társadalmi kontrollja és a saját maguk
által megalkotott közbeszerzési rendeletek lehetetlenné
teszik nagyobb vesztegetési ügyek kialakulását.
1995. november 1-je óta van hatályban a közbeszerzési
törvény, amely szintén jelentősen megnehezíti
a közbeszerzéssel kapcsolatos korrupciót. Számos
olyan esetről hallottam viszont más településeken,
amikor egyes hivatalnokok a törvény megkerülésével,
közbeszerzési értékhatár feletti munkákat
adtak vállalkozásba: feltűnően aránytalan, többszörös
tervezési díj felszámítását tették
ezzel lehetővé. Mindez azért fordulhatott elő, mert előzőleg
nem történt érdemleges vizsgálat az ügyben.
Városunkban azonban több olyan bizottság és döntés-előkészítő
szerv is működik, amely az ilyesfajta visszaéléseket
hivatott kiszűrni. Mindemellett a közbeszerzési bizottság
és a pénzügyi bizottság munkája és
működése is igen jól elkülöníthető,
aminek fontosságát gondolom nem kell külön magyaráznom.
Azt már csak remélem, hogy a piacgazdaságra átállás
pillanatnyi szakaszában is szoros és pozitív kapcsolat
áll fenn a versenyképesség és az etika között.
A Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara ideiglenesen már
elfogadott egy etikai kódexet, melynek véglegesítésén
folyamatosan dolgozunk. Etikai szempontból nyilvánvaló,
hogy a legjobb teljesítmény joggal várható
el azoktól a cégektől, amelyek a közpénzek
felhasználására pályáznak. Hogy ez valósággá
is váljon, elsőként a gazdaság etikai intézményrendszerének
felzárkózása szükséges.”
Ha már szó volt megelőzésről, törvényi
szabályozásról, egyéni véleményekről,
akkor már csak az van hátra, hogy néhány szót
szóljunk a Transparency Internationalról, a korrupció-ellenes
harc 1993-ban alapított világméretű civil szervezetéről.
A TI legfőbb feladatának a világméretű
korrupció visszaszorítását tartja a világ
mintegy 70 országában, ahol szervezete van. "Országok
tucatjaiban a közhivatalnokok a közpénzekből hatalmas
összegeket - amelyekből iskolákat, kórházakat
és más intézményeket kellene fenntartani -
»irányítanak át« az üzleti partnerek
által kezdeményezett, társadalmilag fölösleges
célok finanszírozására. A korrupció
a piaci erők jótékony hatását is tönkreteszi,
mert csődbe kergeti a becsületes üzletembereket" - fogalmazta
meg álláspontját a szervezet propagandafüzetében.
Rövid előéletére tekintettel a TI még
sem közismertségben, sem támogatottságban, sem
eredményességét tekintve nem veheti fel a versenyt
olyan jelentős civil szervezetekkel, mint például az Amnesty
International vagy akár a Greenpeace, ám lehetséges,
hogy ez a jövőben sem lesz másképp. A TI "harci stratégiája"
ugyanis pusztán a nemzetközi szabályok és a nemzeti
törvényhozások befolyásolására,
valamint a magánszemélyek, üzleti és kormányzati
szervezetek belátáson alapuló "önkéntes
jogkövetésének" hirdetésére szorítkozik,
kizárva a konkrét korrupciós esetek nyilvánosságra
hozatalát és a bűnösök megnevezését.
"Mi a rendszereket kívánjuk átalakítani, nincsenek
eszközeink arra, hogy rendőrségként vagy igazságszolgáltatásként
viselkedjünk, ugyanakkor nagyon támogatjuk az újságírókat
az ilyen jellegű tényfeltárásban" - nyilatkozta
tavaly a HVG-nek Jeremy Pope, a TI berlini központjának az
igazgatója. A sajtónak és a nyilvánosságnak
tehát „nem az a feladata, hogy eltapossa a svábbogarat, hanem
az, hogy meggyújtsa a villanyt, és a svábbogarak szétszaladjanak.”.
A TI nemzetközi szervezetét számos szervezet és
óriásvállalat támogatja, azonban a TI még
azt sem ellenőrzi, hogy ezen cégek maguk mennyire tartják
be a tisztességes verseny szabályait.
A szervezet magyar tagozata 1996 novemberében alakult.
Jellemző azonban a szervezetre, hogy nem annyira ismeretsége,
mint inkább tagjainak elismertsége adja hírnevét.
A magyar tagozatot alig tucatnyian alapították, elnökének
pedig Vadász Pétert, a Magyar Gyáriparosok Országos
Szövetségének elnökhelyettesét választották
meg. A nemzetközi TI mellett működő tanácsadó
testületnek tagja Németh Miklós volt miniszterelnök,
az EBRD alelnöke is.
A TI nemzeti tagozatainak a törvényhozásra,
a kormányzatra és az üzleti életre gyakorolt
hatása egyenes arányban áll a benne részt vevők
tekintélyével, azonban mindez igen nehéz feladatok
elé állítja a szervezetet, hiszen támogatóit
olyan üzleti szférából kell vennie, amelynek
jelentős része szerint a korrupció megengedhető dolog.
A Magyar Soros Alapítvány a tavalyi évben
mintegy 16 millió forinttal és egy önálló
weboldal (www.c3.hu/tihun) létrehozásával támogatta
a szervezetet. A TI ebből a pénzből egyetemeken, kollégiumokban
tartott előadásokat, átvilágította a fővárosi
önkormányzat jogrendjét, valamint lefordította
a TI-kézikönyvet, amely a korrupciót a demokráciára
leselkedő veszélyek legfőbb forrásaként elemzi.
"Több latin-amerikai diktatúra bukásához az a
harag vezetett, amelyet az állampolgárok a saját országaik
rezsimjeinél tapasztalt korrupcióval szemben éreztek.
Azonban az is megtörtént, hogy ugyanazon személyek a
demokratikus kormányzati rendszereknél tapasztalt korrupció
miatti kiábrándultságukban egy újabb diktatúra
pártjára álltak. Az antidemokratikus társadalmakra
jellemző nyíltság hiánya az állampolgárokban
azt a hamis benyomást keltette, hogy a demokráciák
különösen sebezhetőek a korrupció szempontjából"
- fogalmazza meg a kötet előszavában a Nobel-békedíjas
volt Costa Rica-i elnök, Oscar Arias Sánchez.
A TI szerint a korrupció leginkább az állam
által döntéshozatalilag befolyásolható
területeken jelentkezik. Ezen területek: a közbeszerzés,
az építési, bányászati tevékenységek
engedélyezése, a közigazgatás, a jövedelembehajtás,
valamint a kormánykinevezés.
A TI megoldandó problémaként kezeli, hogy
számos, a saját belső piacán a versenytisztaságra
kényesen ügyelő fejlett ország közül kizárólag
az USA-ban bünteti a törvény azokat a cégeket,
a melyek külföldön megvesztegetéshez folyamodnak.
Amennyiben sikerülne elérni, hogy a külföldön
elkövetett visszaéléseket elkövetőket saját
országukban is megbüntessék, úgy bizonyosan javulna
a helyzet. A vesztegetési hajlam főként Nyugat-Európában
nagyon erős, s ezen államok vállalataira szintén
jellemző, hogy például hazánkban sokkal inkább
követnek el korrupciós bűncselekményeket, mint például
angol, vagy amerikai társaik. A TI szerint azon törekvéseiket,
hogy minden országban sújtsa a törvény a külföldön
korrumpálókat, ez idáig nem fogadta széles
körű nemzetközi lelkesedés, hiszen például
a nyugati konkurensek esetleges magyarországi vesztegetései
miatt háborgó hazai cégek sem igen lennének
hívei ilyen drákói szabályoknak, amikor saját
piacaikat "építik" mondjuk a FÁK-országokban.
A korrupció elleni küzdelemben a szervezet fontosnak
tartja, hogy a kormányok civil szervezetekkel összefogva hozzák
létre a "tisztesség szigeteit": egyes fontos, kiválasztott
közbeszerzések esetében az ajánlatot tevő cégek
első számú vezetője személyes aláírásával
hitelesítene egy olyan klauzulát, amelyben cége "megfogadja",
hogy az adott ajánlat kapcsán semmiféle közvetlen
vagy közvetett vesztegetési kísérletet nem tesz,
a "fogadalmat" megszegőket sújtó szankciókat pedig
feltétel nélkül elfogadja. Az elképzelés
szerint az így körülbástyázott üzletkötések
egész menetét a tenderkiírástól kezdve
a leszállításig egy, az ügylet dokumentációjába
teljes betekintést nyerő civil szervezetnek kellene felügyelnie.
A HVG kérdésére, hogy elképzelhetőnek tartja-e
Magyarországon például a küszöbön álló
harcirepülőgép-beszerzések esetében ezt az
eljárást, Vadász Péter bizonytalanságának
adott hangot, hozzátéve, hogy "a TI magyar tagozata nem tolja
magát előtérbe olyan tranzakcióknál, ahol
a szakmai hozzáértése hiányzik".
Az avantgard kísérletek mellett a TI a hagyományos
korrupcióellenes módszerekre is kitér. Ajánlja
például a közhivatalnokok tisztességes megfizetését,
valamint azt, hogy állami tisztviselő ne járjon pártgyűlésekre.
A vállalatokat viszont arra figyelmezteti, hogy a becstelenség
könnyen válik az üzleti kultúra részévé:
a piaci sikerekért mindent bevetni hajlandó cégek
vezetői egy szép napon azzal találják szembe magukat,
hogy alkalmazottaik saját cégüket is meglopják.
"A leghatékonyabb eszköz azonban a nyilvánosság
bevonása" - hirdeti a TI -, "az információs szabadságot
garantáló olyan törvények meghozatala, amelyek
magánszemélyek számára, beleértve az
újságírókat is, hozzáférést
biztosítanak a kormány adataihoz, valamint a rágalmazásellenes
törvények módosítása annak érdekében,
hogy a sajtót se megfenyegetni, se béklyóba verni
ne lehessen".
Úgy tűnik tehát, hogy a korrupció elleni
harc nem eleve vesztes küzdelem, hanem van remény a visszaszorítására.
Nagyon naiv dolog lenne viszont azt hinnünk, hogy teljesen visszaszorítható
jelenség, ez nem is lehet célunk. A korrupció elleni
küzdelem csak a kormány, a közhivatalok, az üzleti
körök és a civil szféra együttes fellépésével
vezethet eredményre. A korrupció a fejlett országok
betegsége is, minden államban a „nemzeti sajátosságok”
figyelembe vételével kell küzdeni ellene. Amíg
például New Yorkban a kis kihágások elleni
rendkívül szigorú fellépés vezetett eredményre,
addig nálunk elsősorban az állampolgárok széles
támogatása mellett történő megelőzésben
bízhatunk. A magyar (és így a fehérvári)
közvélemény nem egységes a jelenség megítélésében,
ami természetes is, hiszen az élet néha egyszerűen
megköveteli a kiskapuk megtalálását (munkanélküliek,
kisvállalkozók, adózók). Vannak természetesen
olyan rétegek is, akik nem lennének rákényszerülve
a korrupcióra, ilyenek például az orvosok, akiknek
kutya kötelességük lenne hálapénz, paraszolvencia
nélkül is tisztességesen, legjobb tudásuk szerint
végezni munkájukat. De nem ezt teszik, legalábbis
nagyon kevesen. Ehhez az egészségtelen állapothoz
hozzájárul a hagyomány (már évtizedek
óta így megy) és a TB-önkormányzatok tisztázatlan
állapota (az állampolgár nem tudja, hogy mire és
mennyit fizet, és ezekért a befizetett összegekért
mi járna neki) is. Éppen ezért hiába a gazdasági
növekedés, ha például a közhivatalok működésénél
(TB, APEH, önkormányzatok) a túlburjánzó
bürokrácia, az átláthatatlan ügymenet és
a korrupciós híresztelések mennyisége rontja
nemzetközi megítélésünket. Fontosnak tartanánk,
ha minden területen személyes elhivatottságú,
szakértő és tisztakezű hivatalnokok működnének.
Hogy ehhez szükséges-e a TI által szorgalmazott magasabb
kereset, azzal nem feltétlenül értünk egyet, hiszen
a hiba gyakran a fejekben van. A másik oldalon ugyanakkor jellemző,
hogy a vállalkozók többségét zavarja a
közigazgatásban elharapózott korrupció, a kormányzati
és az önkormányzati döntések esetenkénti
gyanús motívuma.
A probléma kezelése tehát még előttünk
áll. Vannak bíztató jelek.
|