Célkitűzések, munkánk és az eredményeik bemutatása:
A Magyar Közlekedési Klub Egyesületet (továbbiakban MKK) 1992-ben hozta létre a Levegő Munkacsoport Országos Környe-zetvédő Szövetség
(továbbiakban Levegő Munkacsoport) jogelődje, hogy legyen egy olyan - szakértőkkel támogatott - környezetvédő szervezet, amelyik kifejezetten a
közlekedési problémákkal foglalkozik. Célunk a közlekedés környezetkímé-lőbbé tétele, a természeti állapotok megőrzése. A környezetvédelem területén
is az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére törekszünk.
Tevékenységünkhöz idáig 9 társadalmi szervezet csatlakozott. A velük való együttműködésnek köszönhetően eredményes munkát végeztünk a döntések
előkészítésében és a döntéshozatal befolyásolásában. Az Európai Unióhoz való csatlakozásra való felkészülésünket, és azzal kapcsolatos munkánkat
nagymértékben segíti, hogy 1992. óta tagjai vagyunk a brüsszeli szék-helyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetségnek. 1997-ben a
megújított elnökség rendszeresen összeült a szervezet irányításával kapcsolatos teendőket megbeszélni. Emellett tevékenyen részt veszünk a Levegő
Munkacsoport két-hetenként szervezett ülésekein, ahol a lakosság és a többi civil szervezet képviselőivel tájékoztatjuk egymárt és megbeszéljük az aktuális
feladatokat.
Munkánkat a sajtó és a médiumok segítségével igyekszünk nyilvánossá tenni. Minden hónapban jelentős közlekedési anyagot jelentetünk meg a négyezer
példányban megjelenő Lélegzet című környezetvédelmi havilapban, ami eljut pártoló tagjainkhoz, a környezetvédő-mozgalom és különböző társadalmi
szervezetek képviselőihez, újságírókhoz, parlamenti képviselőkhöz és önkormányzatokhoz. Tevékenységünkkel hozzájárultunk ahhoz, hogy
megvalósuljanak az alábbiak:
- Európai közlekedéspolitika
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) tagjaként több alkalommal is részt vettünk európai szintű kon-ferenciákon és
tevékenységünket - több nyugat- valamint kelet-európai környezetvédő szervezettel összehangolva - a Transz Európai Hálózat Kelet-Európa felé történő
kiterjesztésére, az un. krétei folyósókra összpontosítottuk. Véleményünk szerint a nagy kapacitású autópályák csak a tranzitforgalom érdekeit szolgálják
hazai pénzen és elvonják a forrásokat a meg-lévő úthálózat karbantartása és fejlesztése elől.
Az általunk feleslegesnek tartott közlekedési óriásberuházások ellen rendszeresen felemeltük szavunkat, ezzel kapcsolatban eljuttattuk észrevételeinket és
kérdéseinket az Európai Unió Közlekedési Főigazgatóságához is. Emellett rendszeresen foglal-koztunk a tömegközlekedést, a forgalomcsillapítást és a
külső költségek megfizettetésének bevezetését támogató közlekedés-politikák vízsgálatával, azok népszerűsítésével.
- Országos közlekedéspolitika
Folyamatosan figyelemmel követtük az országos közlekedéspolitika alakulásást és megvalósítását, és ahol kellett, felemeltük szavunkat. Továbbra is
szorgalmaztuk a külső költségek megfizettetésének mihamarabbi bevezetését. Ezzel kapcsolatban, összhangban a T&E "Tisztességes és hatékony árakat a
közlekedésben" c. anyagával, saját tevékenységünket igyekeztünk minél jobban összehangolni a T&E és egyéb európai szervezetek munkájával.
A KHVM nagyszabású autópálya-építési terveivel kapcsolatban állásfoglalást dolgoztunk ki, ami szerint az autópálya-építések helyett a már meglévő
úthálózat fenntartását és a jóval környezetkímélőbb vasúti, illetve kombinált szállítás és a tömegközle-kedés korszerűbbé tételét javasoljuk. Elleneztük a
mellékvonalak elsorvasztására irányuló kezdeményezéseket és szorgal-maztuk a társadalom szélesebb rétegeit érintő kérdések, pl. a MÁV középtávú
gazdasági tevékenységével kapcsolatos kormányelőterjesztés társadalmi vitáját. Meg kell jegyezzük, hogy e téren továbbra is égető szükség van a magunk
fajta civil szervezetek tevékenységére, mert a hivatalos szervek e tekintetben nem bizonyulnak még manapság sem rugalmasnak.
Sokat dolgoztunk azzal kapcsolatban, hogy a forgalomcsillapításban illetve a tömegközlekedés számára biztosított előnyökben rejlő lehetőségeket a
döntéshozókkal és a közvéleménnyel is megismertessük.
- Fővárosi közlekedés
Megvitattuk a Fővárosi Önkormányzat javaslatát a főváros közlekedésének fejlesztésére 1997 és 2000 között, majd kidolgoz-tuk ezzel kapcsolatos
álláspontunkat. E szerint kifejezetten ellenezzük a Ferihegyi repülőtérre vezető út kiszélesítését, a 4. metróvonallal kapcsolatos beruházásokat, valamint
Hamzsabégi út és az Andor utca 2x2 sávra történő bővítését. Ezek helyett a beruházások helyett a tömegközlekedés előnyben részesítését, a
villamosjárműpark fejlesztését, a kerékpár-közlekedés fejlesztését valamint a forgalomcsillapítás megvalósítását tartjuk célszerű, takarékos és
környezetbarát megoldásnak, és ennek a médiában többször is hangot adtunk.
Részt vettünk a Munkás körúttal kapcsolatos fórumon és ismertettük javaslatainkat, melyek szerint nem támogatjuk a Körvasút mentén megépítendő körút
tervét, helyette a tömegközlekedés fejlesztését javasoljuk. Felhívtuk a figyelmet a P+R rendszer hiányosságaira, az ezzel kapcsolatos hamis elképzelésekre
a főváros útjainak tehermentesítésével kapcsolatban. Továbbra is szorgalmaztuk a Budapesti Közlekedési Szövetség mihamarabbi létrehozását, ezzel
kapcsolatban a tarifaközösség bevezeté-sét és az elővárosi vasúti közlekedés megteremtését. Kértük a villamosvonalak és -járművek korszerűsítését, a
rossz állapotú pályák és járművek felújítását.
A tervezett fővárosi 4-es metróval kapcsolatban minden lehetséges fórumon megjelentünk, felhívtuk a figyelmet a terv megala-pozatlanságára, a kivitelezés
gazdaságilag ésszerűtlen voltára, és bemutattuk azokat az alternatívákat, amelyek szakértőink szerint sokkal inkább megvalósításra érdemes közlekedési
beruházások lennének.
- kommunikáció, szereplés a sajtóban és a médiumokban
Észrevételeinket és kérdéseinket 1997-ben is rendszeresen eljuttattuk a döntéshozókhoz, igyekeztünk fenntartani velük a folyamatos párbeszédet. A média
érdeklődése szervezetünkkel kapcsolatban jelentősen megnövekedett. A közlekedéssel kapcsolatban felmerülőproblémákkal egyre gyakrabban keresnek
meg bennünket, kíváncsiak véleményünkre. A sajtóval való jó kapcsolat eredményeként ismertségünk növekedett, gondolatainkat és elképzeléseinket
képviselni tudjuk.
1997-ben is szerepeltünk a jelentősebb napilapokban (Népszabadság, Magyar Hírlap), rádióadásokban (Oxigén, Jó reggelt Európa, Krónika) és televíziós
csatornákon (MTV, Duna TV, kábeltelevíziók), hangot adva a zöld mozgalom és a Levegő Mun-kacsoport elképzeléseinek.
- tagjaink
Szervezetünk 1997-ben egy újabb tagcsoporttal és 75 egyéni taggal gyarapodott.
- nemzetközi kapcsolataink
A külföldi társszervezetekkel és a nemzetközi környezetvédő mozgalmakkal folytattuk a folyamatos párbeszédet, közülük többel is rendszeres
munkakapcsolatot tartottunk fenn. Képviselőink és szakértőink számos nemzetközi rendezvényen vettek részt itthon és külföldön egyaránt, így részt vettünk
az alábbi közlekedési rendezvényeken:
- az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség éves közgyűlése Brüsszelben;
- a Romániai Csoport a Fenntartható Közlekedésért környezetvédelmi konferenciája Sinaiaban;
- forgalomcsillapítási konferencia Svitavyban és Litomyslben (Csehország);
- az ECO TENDENCEE, a közlekedéssel foglalkozó közép- és kelet-európai környezetvédő szervezetek ülése Brnoban;
- a UITP kétévenként megrendezett kiállítással egybekötött tömegközlekedési világkonferenciája, melyet ez alkalommal Stuttgartban rendeztek;
- a Helsinkiben megrendezett 3. pán-európai közlekedési konferencia;
- autómentes városokról szóló konferencia Lyonban, melyen mintegy 30 ország képviselői vettek részt;
- az European Eco Forum és az Environment for Europe stratégiai találkozója Bledben (Szlovénia);
- az ENSZ-EGB közlekedési-környezetvédelmi konferenciája Bécsben;
- ŕ előadás a los angelesi tömegközlekedési vállalat igazgatóságán a budapesti tömegközlekedési helyzetről;
Emellett találkozókat szerveztünk az alábbi szervezetekkel:
- UITP (Brüsszel);
- Európai Bizottság Közlekedési Főigazgatósága (DG VII, Brüsszel);
- Osztrák Közlekedési Klub (VCÖ, Bécs);
- Svájci Közlekedési Klub (VCS);
- Transport 2000 (London);
- Transport Research and Information Network (TR&IN, Sheffield);
- Auto-Free New York;
- ITDP (Közlekedés- és Fejlesztéspolitikai Intézet, New York);
- Transportation Alternatives (New York);
- New York City Transportation Authority; ŕ Metropolitan Transportation Authority (Los Angeles);
- ECMT (Párizs);
- UIC (Párizs);
Több alkalommal mi is fogadtunk külföldi vendégeket, szakértőket és aktivistákat:
- Walter Hook, az ITDP igazgatója (New York);
- Rheinhold Pape, Swedish NGO Secretariat on Acid Rain (Göteborg);
- Az ECO TENDENCEE ülésének résztvevői (12 résztvevő, 9 országból);
- Az A SEED Europe közlekedési szemináriumának résztvevői (25 résztvevő, 18 országból);
Külföldi partnereinkkel közös projecteken is dolgoztunk, pl. az ITDP munkatársai többször is jártak Magyarországon az M3 -as autópálya, a 4-es metró
építése, a BKV és MÁV ügyeivel kapcsolatban. Munkánk eredményeképpen tanulmányok és újságcik-kek is foglalkoztak ezekkel a kérdésekkel. Levo
Matti finn közlekedési hallgató és társai tanulmányt készítettek segítségünkkel a Dél-Budán bevezethető forgalomcsillapítási lehetőségekről.
Céljaink megvalósítása érdekében több pályázatot is beadtunk külföldi alapítványokhoz és örömünkre szolgált, hogy tevé-kenységünket több alkalommal
támogatásra méltónak találták. Ennek eredményeképpen jelenleg is dolgozunk külföldi finanszí-rozású programokon, így például a Rockefeller Alapítvány
megrendelésére a forgalomcsillapításról készítünk tanulmányt és videofilmet.
- hazai tevékenységünk
- Munkatársaink rendszeresen részt vettek az Országgyűlés és a Fővárosi Közgyűlés környezetvédelmi bizottságának ülésein.
- Állandó munkakapcsolatot tartottunk fenn a környezetvédelmi és a közlekedési valamint a pénzügyi tárca illetékeseivel, a budapesti Főpolgármesteri
Hivatal, valamint számos vidéki település polgármesteri hivatalának, ill. a főbb közlekedési vállalatok (MÁV, BKV) munkatársaival.
- Rendszeresen részt vettünk a különböző lakossági fórumokon és közmeghallgatásokon, a Főváros részletes rendezési terveinek elfogadásához
kapcsolódó eseményeken.
- januárjában a Közép- és Kelet-Európai Bankfigyelő Hálózattal közösen nemzetközi tanácskozást rendeztünk Alsógödön, amelyen a Bankfigyelő
Hálózat és a közlekedési kérdésekkel foglakozó környezetvédő szervezetek egyeztették tevékenységüket. A rendezvény keretében Scharle Péter
helyettes államtitkárnál is látogatást tettünk a KHVM-ben, ahol igéretet kaptunk arra, hogy a jövőben a környezetvédő szervezetek is megtekinthetik
a külföldi bankokkal kötött szerződéseket.
- Szakértőink részt vettek a Munkás körúttal kapcsolatos közlekedési fórumon, melyet az érintett kerületi önkormányzatok és civil szervezetek
részvételével tartottak, de nem csatlakoztunk az ott elfogadott nyilatkozathoz, amely támogatta a Körvas-út mentén megépítendő körút tervét,
ugyanis szerintünk a tervezett létesítmény nem oldja meg a problémát, annak orvoslását csak a tömegközlekedés jelentős javítása és a
forgalomcsillapítás jelentené.
- A Városi Biciklizés Barátai egyesülettel közösen akciót szerveztünk a tömegközlekedés javítása érdekében, melynek során átadtuk a
követeléseinket tartalmazó levelet Demszky Gábor főpolgármesternek. E megmozdulásunkhoz 79 civil szervezet csatlakozott!
- Az év során - különböző helyszíneken - több alkalommal is részt vettünk tanácskozásokon a vasúti mellékvonalak helyzetének javításával
kapcsolatban, törekedve arra, hogy a párbeszédbe bevonjunk minden, a témában (környezetvédelmi, utazási, szállítási, gazdasági és politikai
szempontból) érintett felet. Együttműködtünk a British Know-How Fund által támogatott és angol szakértők közreműködésével létrejött vasúti
társulásokkal, így pl. beléptünk a veszprémvarsányi székhelyű "Szövetség a Bakony-vidék turizmusáért és a vasútért" nevű vasúti társulásba.
- Több alkalommal is részt vettünk az ország kisvasútjai által rendezett kisvasúti napokon és ott voltunk a III. Kárpát-Medencei Kisvasúti Találkozón.
- Csatlakoztunk a Városi Biciklizés Barátai Egyesület "Az autó káros a környezetre" című kampányához.
- március 21-23 között részt vettünk Gödöllőn a Környezet- és Természetvédő Szervezetek VII. Országos Találkozóján és örömmel tapasztaltuk,
hogy a rendezvény megerősítette állásfoglalásainkat az állami költségvetéssel, a közlekedéspolitikával és a reklámtörvénnyel kapcsolatban, továbbá
jóváhagyta a: Mit várunk az országgyűlési képviselőinktől az elkövetkező 5 évben? című anyagunkat. ŕ Közreműködtünk a dél-budai civil
szervezetek környezetvédelmi koalíciójának létrehozásában és rendszeresen részt vettünk a koalíciót életre hívó eseményeken.
- Részt vettünk a Budapesti Közlekedési Fórum ülésein, valmint az azt megelőző Közlekedési Csoport üléseken.
- A Föld Napja alkalmából a Városi Biciklizés Barátai Egyesülettel közösen rendeztük meg: "Az autózás káros a környezetre és veszélyezteti az
egészséget. - Használja a tömegközlekedést vagy járjon kerékpáron!" című eseménysorozatot.
- Tiltakozó megmozdulást szerveztünk a 67-es villamos "szüneteltetése" miatt, és követeltük e villamosjárat mielőbbi ismételt üzembe helyezését.
- Részt vettünk az Andor uca kiszélesítése elleni tüntetésen és segítettünk annak megszervezésében.
- Támogattuk és segítettük az Árpádföldi Polgárok Érdekközösségének az M0 körgyűrűvel kapcsolatos tiltakozó megmozdulásait, aláírásgyűjtő
akciójukat, ami arra irányult, hogy a tervezett autópálya-szakasz kerülje el a lakott területeket.
- A helyi lakosság képviselőivel együttműködve felléptünk a VI. kerület Hunyadi térre a csarnok felújítása mellé tervezett mélygarázs létesítése ellen.
- Az UNESCO Világörökség részét képező I. kerületi Corvin térre tervezett mélygarázs és a Bem kertmozi helyére tervezett szálloda építése ellen
tiltakozó lakossági csoportok képviselőivel rendszeresen konzultáltunk, gyakorlati segítséget is nyújtva részt vettünk küzdelmeikben.
- Szorosan együttműködtünk a XXII. kerületi polgárok egyesületeivel, amelyek a Rózsavölgybe tervezett "Demszky-körút" ( Munkás-körút)
létesítését kívánják megakadályozni.
- Aktívan részt vettünk a Dél-Budai Polgári Szervezetek Környezetvédelmi Együttműködési Fóruma létrehozásában, két szervezet közötti szoros
munkakapcsolat kialakításában, kölcsönösen részt veszünk egymás tevékenységében.
- június 15-én részt vettünk az Országos Vasutasnap rendezvényein Kaposváron.
- Együttműködtünk az M0-s autóút északi szakaszának megépítése ellen tiltakozó békásmegyeri lakosokkal, tevékenységükhöz szakmai segítséget
nyújtottunk, a társadalmi szervezetek részére külön fórumot is szerveztünk a témában.
- Kiállítóként vettünk részt Budapesten a II. Nonprofit Expó és a Civil Szervezetek Világtalálkozója eseményein, 1997szeptember 24-26. között.
- A Dél-Budai Polgári Szervezetek Környezetvédelmi Együttműködési Fórumával közösen, szeptember 29-én konferenciát szerveztünk Dél-Buda
környezeti problémáinak enyhítése érdekében.
- Együttműködtünk az Árpád-hídi Lakástulajdonosok Baráti Társaságával (BATÁR) annak érdekében, hogy megakadályozzuk az Árpád-híd pesti
hídfőjénél fekvő park beépítését. Akciósorozatunkat siker koronázta: sikerült megakadályozni, hogy a park helyén benzikút, parkolóház és
gyorsétterem létesüljön!
- Részt vettünk az I. kerületi lakosok tiltakozó megmozdulásaiban a Corvin térre tervezett mélygarázs építése ellen, tevékenységüket szakértőkkel is
segítettük, a folyamatba ügyfélként is bekapcsolódtunk.
- Vácott és Dombrádon is részt vettünk a Vasutas Települések Szövetsége közgyűlésén és hasznos együttműködést alakítottunk ki a vasúti
mellékvonalak megőrzése, nagyobb önállóságának megteremtése, az elővárosi vasutak kialakítása érdekében.
- Felvettük a kapcsolatot a Budapesti Közlekedési Szövetség előkészítő irodájának új vezetőjével és igyekszünk együttműködni a BKSZ mielőbbi
megvalósítása érdekében.
- A helyi lakosokkal és civil szervezetekkel karöltve több kerületben is felléptünk annak érdekében, hogy megakadályozzuk olyan üzemanyagtöltő
állomások létesítését, amelyek zöldterületek pusztulásával és a lakosok egészségének veszélyeztetésével jártak volna. (VIII. ker. Golgota tér, XI.
ker. Gazdagrét, XIII. ker. Angyalföld, XV. ker. Géza fejedelem tér, XVIII: ker. "Alacska háromszög"). A XI. kerületben a gazdagréti polgárok
tiltakozó akcióit végül is siker koronázta!
- Részt vettünk az M3-as autópálya tervezett díjasításával kapcsolatos egyeztetésben a helyi önkormányzatok és az ÉKM Rt. között.
- Házigazdaként szerveztük meg 1997. november 11-12-én Budapesten az ECO TENDENCEE - a közlekedéssel foglalkozó közép- és
kelet-európai környezetvédő szervezetek - képviselőinek két napos találkozóját, amelyen részt vett többek között Matthias Zimmermann, az
Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) elnöke, valamint Walter Hook, az ITDP igazgatója is.
- november 17 és 22. között társszervezői voltunk a holland A SEED budapesti közlekedési szemináriumának, ahol az Európai Unió
közlekedéspolitikájának kihatását és az abból fakadó tennivalókat elemeztük fiatal kelet-európai aktivistákkal.
- november 18-án előadásokat tartottunk a Gyömrőn megrendezett elővárosi konferencián, ahol jelen volt a MÁV és a BKV vezérigazgatója is.
- december 19-én jelen felszólaltunk a MTESZ székházban rendezett autópálya konferencián.
- november 25-én részt vettünk a Győrben rendezett regionalitással és turizmussal foglalkozo tanácskozáson.
- november 21-23. között részt vettünka Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia Konferencián, a stratégia kialakításában több kollegánk szerzőként is
részt vett.
Munkatársaink és szakértőink rendszeresen képviselték szervezetünket a Fővárosi Önkormányzat Környezetvédelmi és Városüzemeltetési Bizottságának
ülésein és igyekeztek hangot adni a környezet védelmét szolgáló elképzeléseinknek, javaslatainknak.
- tanulmányok, kiadványok
Szakértőink 1997-ben az alábbi tanulmányokat, illetve kiadványokat készítették, illetve elkészítésében működtek közre:
- Javaslatok az 1988. évi állami költségvetési törvényjavaslathoz
- Bevásárlóközpontok telepítésének hatása a terület környezeti állapotára és a lakosság életminőségére
- Bevásárlóközlekedés - A helyi ellátást javítsuk vagy újabb bevásárlóközpontok épüljenek? ( Az Osztrák Közlekedési Klub tanulmányának
magyarra fordítása és kiadása.)
- FORCED MARCH The Hungarian traffic policy since the beginning of the transition
- A magyar közlekedéspolitika környezetvédelmi szempontból ŕ A budapesti közlekedés valódi költségei
- A nemzetközi árufuvarozással kapcsolatos előírások
- Az elővárosi vasúti közlekedés környezetvédelmi előnyei
- A hazai vasúti kötöttpályás járművek gyártásának és hazai forrásból történő beszerzésének makrogazdasági előnyei
- Energiamegtakarítási lehetőségek a közlekedésben