I.
A darmstadti Hessisches Landesmuseum klasszikus, a 19. századi
hagyománynak
megfelelő múzeum, s ilyenként nem csak képzőművészeti alkotásokat
foglal
magában az ókortól napjainkig, hanem természettudományos
gyűjteményeket
is. Az, ami a múzeum eredetileg volt: „Kunst- und Wunderkammer”, a
szépséges
és csudálatos holmik tára. A látogató emiatt igencsak meglepődik,
amikor
a legfelső szinten Joseph Beuys hatalmas műtömbjébe ütközik; Beuys
maga
nagyra értékelte a múzeum kontextusát, jóllehet a tér szűkösségét
több
ízben kifogásolta. A tömb az ötvenes és hatvanas évek beuysi
munkásságának
veleje, és Karl Ströher egykori gyűjteményén alapszik, aki 1967 és
1969
között szinte hiánytalanul megvásárolta Beuys addig keletkezett
plasztikai
munkáit. 1970 áprilisa, immár tehát huszonhét éve ezen a helyen
található,
több mint háromszáz alkotást foglal magában, és kétségkívül az
1945 utáni
képzőművészet egyik legimpozánsabb összalkotása. A tartományok
kulturális
alapítványa és Hessen 1989-ben megvásárolta és a darmstadti
gyűjteménynek
adományozta a műegyüttest.
A műcsoportnak része egy Auschwitz
demonstráció
című vitrin is.(1) Ebben a formában 1968-ban állította össze
Beuys.
A benne elhelyezett objektek azonban az 1956 és 1964 közötti
évekből származnak,
és legtöbbjük kapcsolatban áll a művész más alkotásaival és
akcióival.
A legkorábbi kapcsolódási pontok egyike Beuys 1957-es részvétele
egy auschwitzi
emlékmű-pályázaton.
Az alábbiakban Beuysnak ezt a pályaművét,
továbbá
az ennek kapcsán született és a Deutschlandbilder c.
kiállításon
bemutatott vázlatokat szeretném közelebbről szemügyre venni.
Ezután azt
igyekszem megmutatni, mi a jelentése az Auschwitz demonstráció
c.
vitrinnek a pályázaton való részvétel kontextusában, végül pedig,
hogy
miként értelmezhetjük az e témacsoportban született beuysi
alkotásokat.
Életrajz Műrajzában az 1956-57-es éveket
a „Beuys a mezőn dolgozik”, az 1957 és 1960 közötti éveket pedig
„A mezei
munka kipihenése” szavakkal jellemzi Beuys.(2) A „mezei
munka” kifejezés
sorsfordulót jelez, amelynek idején a depresszív kimerültség
állapotainak,
egyszersmind öt súlyos hadisérülés utóhatásainak volt kitéve
Beuys. Ezt
tetézte az anyagi ínség, amelyen a néhány megrendelés mit sem
javított.
Beuys ekkor több hónapig a van der Grinten testvérek kranenburgi
birtokán
élt, és szoros szakmai-baráti kapcsolatot ápolt Hanns Lamers
klevei szobrásszal.
E válságban – így Beuys – „kétségkívül közrejátszottak a háborús
események
utóhatásai, de meg aktuálisak is, hiszen alapjában véve el kellett
halnia
valaminek. Azt hiszem, számomra ez volt az egyik leglényegesebb
korszak,
amennyiben fizikailag is teljesen átszerveztem magamat. Túl sokáig
cipeltem
magammal egy testet. A folyamat egy általános kimerültségi
állapottal indult,
mely aztán egy-kettőre szabályos megújulási folyamatba fordult át
[…] A
betegségek majd mindannyiszor szellemi válságok is életünkben,
amikor régi
tapasztalatainkat és gondolatmeneteinket levetjük, illetve
messzemenően
pozitív változásokká olvasztjuk át.”(3) Másutt pedig így
fogalmaz
Beuys: „Fájdalom nélkül semmi nem megy – fájdalom nélkül tudat
sincs.”
André Müller 1980-ban arról kérdezte Beuyst, mit érzett a háború
végén,
amikor tudomást szerzett a borzalmak valódi mértékéről. „Sokk
volt, ez
biztos, mégpedig visszafordíthatatlan” – válaszolta Beuys, majd
így folytatta:
„Nekem igazában ez a háború utáni sokk az ősélményem, az
alapélményem,
ez vitt rá, hogy egyáltalán elkezdjek művészettel foglalkozni,
vagyis egy
radikális újrakezdés értelmében újból tájékozódni.”(4)
Nézetem szerint odáig mehetünk, hogy Joseph Beuys egész korai
munkásságát
egyfajta katarzisként írjuk le – a lelki konfliktusoktól való,
művészi
megnyilvánulás általi megszabadulásként.
II.
Beuys 1958-ban részt vett azon a nemzetközi
pályázaton,
amelyet az egykori auschwitz-birkenaui koncentrációstáborban
állítandó
emlékműre írtak ki, s amelyre 426 művész nyújtott be tervet. A
nemzetközi
zsűriben olyan nagy nevek foglaltak helyet, mint Hans Arp, Henry
Moore
és Oszip Zadkin. Hans és Franz Joseph van der Grinten – akiknek
ezeket
az információkat köszönhetem – úgy emlékszik, hogy 1958. március
15. volt
a benyújtás határideje.(5) Beuys kb. egy tucat rokon témájú
rajzot
és átdolgozott fotót készített a pályázatra. Ilyen tervvázlat az Auschwitz
c. vitrinbeli leporellón látható rajz is, amelyet Beuys a
pályázati ismertetőből
vett képanyagra készített. Beuys erről: „Az auschwitzi emlékműhöz
készült
tervemet levelek sorában indokoltam meg a bizottságnak.”(6)
Az itt kiállított, papírra készült munkák
segítségével
ugyancsak visszafejthető Beuys elképzelése. Az 1958-as Műemlék
Auschwitznak
egy vízfestékkel és páccal átfestett, világosbarna borítékra
applikált
rajzkompozíció.(7) Három ívforma határozza meg a lap
dinamizmusát,
közöttük négy elemből álló perspektíva nyúlik el. Három sötét,
formájában
ismétlődő – két-két oszlopból és egy vízszintes, szabálytalan
négyszögű
lapból álló – kapuépítmény a távolban csillogó emlékmű felé tereli
a tekintetet.
Az emlékművet kopár, hullámzó-széles és meleg színvilágba merülő
táj veszi
körül. Érdemes összevetnünk az 1958-as, A4-es méretű levélpapírra
készült
Cím
nélküli rajzzal, amelyre Beuys már írógéppel írta rá a
nevét, címét
és a „15.3.1958” dátumot.
A terv szerint illuzionisztikus, eltúlzott
rövidülésben
három vasbeton kapu vezetett volna – a lágerkapu és a sínek fölé
magasodva
– egy ezüsttányér felé, amely visszaverte volna a benne megtörő
fényt.
A kapuk 5, 9 és 25 méter magasak lettek volna, és 375 méter
távolságra
álltak volna egymástól. Az ezüsttányér átmérője 6,50 méter lett
volna.
A tálformához több terv is ránk maradt: az
egyik
változat az 1956-os Cím nélkül (lámpa) c. akvarellapon
látható.(8)
A The secret block for a secret person in Ireland c.
rajzciklusban
található egy 1954-ben keletkezett, Naptükör című
ceruzarajz, s
ez már egy ilyen ragyogó, a hegyek közé helyezett emlékmű felé
mutat.(9)
Az ötszögletű reflektor a ragyogó kristályt és sugárkoszorúját
idézi. A
darmstadti gyűjtemény egyik szomszédos vitrinjében pedig az
1953-ból származó
2
hegyilámpa 1 be / 2 ki látható.(10) Ezek közvetlenül
ahhoz a
kisméretű, az 1953/57-es (1958 óta magántulajdonban lévő) ón-cink
modellfigurához
vezetnek – Cím nélkül (asztal kristállyal) – , amely
ugyancsak egy
Auschwitz számára készült modell (az asztallábak későbbi
kiegészítés eredményei).(11)
Beuys elképzelése szerint hosszú, több
kapuépítmény
alatt átvivő út vezette volna a látogatót, ugyanakkor nem világos,
hogy
a kapuk a koncentrációstábor nagy bejárati kapujához vezető sínek
fölött
vagy mellettük álltak volna-e. A távolban hatalmas, dőltszögben
felállított
és ezüstösen csillogó Hegyilámpa/Napkorongra esett volna a
tekintet.
Indoklásában Beuys így írta le koncepcióját: „Az első őrjelnek
nagyon messziről
látszania kellene, ezért jóval magasabb az őrtoronynál. Magassága
és síkbeli
kiterjedése úgy van kialakítva, hogy kifelé sugározzon. A második,
kisebbik
állvány feladata, hogy a nagy őrjel kifejezését transzponálja a
tábor belsejébe,
az emlékmű irányába is mutatva. Mindkét beton-őrjel a
koncentrációstábor
atmoszféráját hivatott hangsúlyozni, fokozni és összefoglalni. Ez
a két
plasztikai test így egyfelől egy dinamikus célnak van alárendelve,
másfelől
még hangulati értéket is hordoz. Az emlékmű tervezésekor olyan
metaforát
kerestem, amely megfelel a sokrétegű jelentésnek. Plasztikám héj,
kristály,
virág, monstrancia. A reggeli nap sokszorosan megtörik benne, és
messzire
sugározza a csiszolt ezüst csillogását.” (12)
A legvilágosabban a Vázlatok az auschwitzi
emlékműhöz
című, 1957-es lap szemlélteti Beuys szándékát.(13) Ez három
fényképet
és öt rajzot állít szembe egymással, amelyek egy közös lapra
montírozva
perspektivikus rövidülésben teszik láthatóvá az út ritmusát és a
megfelelő
arányokat. A három kapuépítményt nagyon precízen rajzolta rá a
fényképekre
Beuys, míg az öt rajz elsősorban erőteljes, inkább festői
színvilágával
teszi világossá, hogy a vasbeton kapukat vörös színnel festették
volna
be – ez pedig még jobban kiemelte volna nyaktilóra emlékeztető
alakjukat.
A lap mégsem konkrét vázlatrajzokat rak sorba, inkább olyan nyomok
jellegével
bírnak ezek a grafikák, amilyeneket a sebesült állat hagy maga
után.
Hadd idézzünk meg a grafikai életműből még egy
párhuzamot,
az 1957-es A halál és a lányka című
akvarell-lapot.(14) A
megsárgult levélborítékon világosan kivehető a feladó, a
pályázatot kezdeményező
„Comitée International d’Auschwitz” pecsétje. Egy másik pecsét
Hermann
Langbein nevét és akkori lakcímét tartalmazza – az 1995
októberében elhunyt
osztrák ellenállóharcos koronatanúként szerepelt az 1963-65-ös
frankfurti
Auschwitz-perben. Beuys itt egy klasszikus művészettörténeti
vanitas-motívumot
kapcsol össze Auschwitz jelenével.
A pályázatra Beuys két eltérő méretű famodellt
készített
szemléltetésül, amelyek ugyancsak a darmstadti műblokkban
találhatók, mégpedig
más műcsoportok részeként.
A kisebbik, 1957-es diófa-modell, amelynek nem ismerjük a címét,
az
1961-es plasztikai szekrényasszamblázs, a Jelenet a
szarvasvadászatból
részévé vált.(15) Ma a felső szekrények egyikében áll, a
csokoládéból
készült Nyúl motorkerékpáron, egy metronóm és egy
fokbeosztásos
laboratóriumi üveghenger társaságában. A kapumodell átjárója
fölött szemünkbe
ötlő 125921-es számsor életrajzi utalás, Beuys születésnapja
(1921.V.12.).
A sablonnal felvitt számok persze ugyanígy emlékeztethetnek
megbélyegzésre,
miként a lágerfoglyok bőrébe tetovált azonosítószámokra is.
Ugyanezek a számok megjelennek egy néhány évvel
későbbi, 1963-as nagyméretű és cím nélküli kollázson.(16)
Beuys itt
láthatólag az auschwitz-birkenaui koncentrációstábor alaprajzának
részleteit
használja fel a pályázat anyagából. Az 125921-es számsor balra
fent látható,
s a sablonírást itt kézzel föléírt számjegyek erősítik meg – a
számsor
ilymód a tervanyagok azonosítójele is. A lapon elszórt tizenhat,
barnával
festett kereszt – úgynevezett „barnakereszt”, a kifejezés
állandósult
fogalom a beuysi oeuvre-ben – az alaprajzzal együtt sírmezővé
válik, egyszersmind
madárrajként húz el fölötte. Végül eszünkbe juthat a katonának
feltárulkozó
látvány is, aki repülőgépéből céltávcsövön át irányítja a bombák
ledobását.
A nagyobbik méretű a két kapumodell közül
fenyőfából
készült, Beuys később szétfűrészelte, és egyes részeit kiváltva,
új formává
rakta össze. Ma a mi vitrinünkkel közvetlenül szomszédos tárlóban
áll,
és a Transzformációs jel (1957) címet viseli.(17) A
két famodellt
és a rokon témájú rajzokat szemügyre véve kiderül, hogy a karcsú
oszlopokon
nyugvó, vesztőhely-szerű kapuíveknek aszimmetrikus formát szánt
Beuys.(18)
Az alapforma ferde háztetőre emlékeztet, és szabálytalan
négyszöget ír
körül, amelyet két ék-, illetve nyílforma, a kapuoszlopok egy-egy
meghosszabbítása
határoz meg. A felső peremen a szabálytalanságnak köszönhetően
harmadik,
azonos méretű ékforma jön létre. A három ékforma így maga is
szabálytalan,
négyszögű belső formát fog közre. Vessük össze ezt azzal a
fekete-fehér
felvétellel, amely a kis kapumodell elülső oldalát ábrázolja. A
sötétebb
kolorit ezen láthatóan elválasztja a belső formát a három
ékformától.(19)
A nagyobbik, Transzformációs jel című famodell viszont ma
felfelé
fordított oldalán két vörös – színében és felületében egyaránt
kiemelt
– nyílformát hordoz, amelyek összeillesztve nagy háromszög-formát
alkotnak.
Az objekt alsó oldalán újfent az 125921-es számsor
olvasható.(20)
A két famodellt Beuys akcióplasztikaként használta 1965-ös, és
bennünk
…alattunk … földalatt akciójában, a 24 óra címmel rendezett
wuppertali
happening keretében.
Beuys 24 órán át ágált egy akciótalapzatról, s
ilymód
maga is plasztikává vált. A nagy kapumodell két faelemével végzett
mutatványai
a kettős vagy közösségi ásó 1964-es bemutatójára feleltek. Ezek
egyikét
szívmagasságban tartotta maga elé Beuys.(21) A Beuys által
saját
kezűleg kovácsolt ásólap szív alakú volt, a két fanyél képletesen
aortává
vagy a szív ütőereivé vált. A szétfűrészelt kapumodell formai
párhuzamot
mutat a szív alakú ásóval. A két ásó ma ugyancsak a darmstadti
vitrinek
egyikében található. (22)
III.
A pályázathoz kapcsolódó munkák – akvarell,
kollázs,
rajzok és objektek – ekképp a beuysi oeuvre különböző pontjain
köszönnek
vissza. A tanulmányunk elején említett darmstadti vitrinben, az Auschwitz
demonstrációban szintén található egy olyan munka, amely
eredetileg
ehhez a pályázathoz készült: az auschwitzi koncentrációstábor
alaprajza.
Beuys azonban nem csupán ezzel az egy, eredetileg a pályázati
anyaghoz
csatolt elemmel utal az „Auschwitz” által jelképezett témakörre,
hanem
az egész vitrinnel.
Mindemellett sokatmondónak érzem azt a puszta tényt is, hogy a
vitrin
valamennyi, tartalmilag lényeges objektje – amelyek centrális
témaként
mind a halált és szenvedést hordozzák magukban – Beuys testi-lelki
válságának
említett korszakából, 1956-57-ből származnak.
Beuys 1967-től különböző néprajzi
gyűjteményekből,
így a frankfurti Naturmuseum Senckebergből vagy a koppenhágai
kőtárból
származó, használt üvegtárlókat használt kisméretű objektjeinek
bemutatására.
A darmstadti műblokk 5-ös termének vitrinjei, amelyek között az Auschwitz
demonstráció is látható, a müncheni Bayerisches
Nationalmuseumból származnak.
Az alábbiakban bemutatandó Auschwitz demonstráció azon
kevés vitrinek
egyike Beuys munkásságában, amelyek saját címet kaptak. A vitrint
ebben
az összeállításban és elrendezésben 1968 nyarán, a Sammlung
1968 Karl
Ströher c. kiállítás alkalmából rendezte be Beuys,(23)
s jellemző,
hogy e müncheni tárlatnak az egykori „Haus der Deutschen Kunst”
volt a
színhelye. Beuys ezzel arra a helyszínre reagált, ahol 1937-ben –
a szomszédos
Hofgarten-beli Elfajzott művészet-kiállítással
párhuzamosan – „Nagy
Német Képzőművészeti Kiállítás”-ra került sor. A Paul Ludwig
Troost által
tervezett épületet (alapkőletétel: 1933, átadás: 1937) ráadásul a
náci
korszak építészetének iskolapéldájaként tartják számon.
A tárló 14, első ránézésre teljesen
heterogénnek
látszó objektet tartalmaz az 1956 és 1964 közötti évekből. Mérete
és térbeli
elhelyezése azonos a jobb oldali szomszédos vitrinével, így
egyfajta kettős
objektet alkot vele. E két vitrin tartalma mellett akkor sem
siklik el
a látogató, ha csak nagyon felületesen, netán a terem már-már
klausztrofóbiás
zsúfoltságától űzve fut végig rajtuk. A két tárló terembeli
társainál valamivel
alacsonyabb, 85 cm magas asztalon áll, így felülnézetből nagyon jó
rálátást
kínál. A teljes üvegburkolat ugyan minden oldalról egyforma
betekintést
tesz lehetővé a vitrinbe, én mégis úgy látom, hogy a folyosó
felőli nézet
az elsődleges. Több objekt világosan efelé az oldal felé van
tájolva.
Alábbi elemzésemben az egyes darabok egymás
közötti,
valamint Beuys más munkáihoz és akcióihoz fűződő kapcsolatait
igyekszem
megmutatni.(24)
A vitrin terének jobb alsó sarkát álló téglalap
alakú, a tárló szélével párhuzamos fémlap tölti ki. Széles peremű,
sematikus,
egyszersmind rendkívül finom relief látható rajta, kivehető
faerezete aranyosan
csillogva válik el a sötét patinától. Mint az öntővarratok
elárulják, egy
fába faragott relief bronz vagy sárgaréz lenyomatáról van
szó. A
mű a Hal címet viseli, s a vitrin legkorábbi objektje:
1956-ból
származik. A hal orsó alakú testét és az ovális formát csak a cím
olvastán
sejtjük meg.
A fémdombormű egy azonos című, 1956-os (ma
magángyűjteményben
található) fadombormű nyomán készült,(25) amely egy évvel
később
egy hét levonatban ismert fametszet nyomódúcául szolgált.
Ezt a munkát
Harcsa
vagy Ívó harcsa címen emlegeti a szakirodalom.(26) A
fadombormű
és a fametszet két szembeötlő motívuma az ovális tojásforma és a
bot, amely
szigonyként is értelmezhető. (27)
A vitrinben egy többrészes munka látható a
relief
mellett, az 1963-as Akku (hurka). Szabályosan kerek
fémkorong fekszik
a tárló alján, ez azonban lebegőbbnek, könnyebbnek hat, mint a
halmotívumos
lap. A korong piszkos koloritjában zsírfoltok képeznek
szabálytalan szigeteket.
Rajta különböző hurkadarabok gyűjteménye: egy öreg, régesrég
élvezhetetlen
véres hurka sima fekete felülettel, mellette két véreshurka-vég,
amelyek
vágási felületükre állítva patásállatok ujjaira emlékeztetnek. A
korong
alsó részén még három másik szárazkolbász-vég hever fémplombával
és négyzet
alakú, elsárgult kartontáblácskával. Ide tartozik még egy nagy
szürke kartontábla
is – ez az egyetlen tárgy, amelyik túlnyúlik a korong peremén, és
olyan,
mint egy ár- vagy azonosító cédula. A korongon lévő valamennyi
tárgyat
zsinegek kötik össze egymással. A korong közepén lévő kerek lyuk
miatt
első ránézésre hanglemezre emlékeztet az objekt. A lyuk alá
kicsorbult,
az üvegtábla ellenfényében mégis megcsillanó tükör van helyezve.
Ennek az Akku (hurka) című objektnek meghökkentő párhuzamát leljük azon az 1961-es, Druida mérőkészülék című olajképen, amely a későbbi objekt festett vázlataként hat.(28) A valamennyi részletet magában foglaló korong világos, kör alakú nyílásával – akárcsak a jobb oldalt hozzáilleszkedő szürke forma – az objektre és a kartonlapra emlékeztet. A szakirodalom olykor kelta napkorong címen említi a munkát. Az „akku” mint fogalom az akkumulátor rövidített formája, és olyan készüléket jelöl, amely villanyenergia vegyi energia alakjában való tárolására szolgál. Akkumulálni annyi, mint felhalmozni, gyűjteni és raktározni – Beuys pedig a tápanyagokra viszi át ezt a folyamatot. A kelta pap, az ősi-pogány druida mérőkészüléke a hatvanas évek életenergia-tárolójává változik át, s ekként a fluxus erőinek hatásáról árulkodik.
A következő kettős objekt, az 1964-es Hőplasztika
egy használt, hordozható villanyrezsóból áll, rajta két különböző
méretű,
megrozsdásodott főzőlappal, ezeken pedig két szürkéssárga, tégla
nagyságú
viasztömbbel. Bal oldalt hiányoznak a rezsó lábai, így az egész
objekt
ferde. A rezsó ideiglenes szállást juttat az eszünkbe, főzőhelyet
az egyetlen
lakótérben, amelyhez nem csatlakozik külön konyha. Ugyanakkor az a
benyomásunk,
hogy a rezsót már rég nem használták főzésre, inkább az a
valószínű, hogy
kiszolgált használati tárgyként hevert egy műhelyben. Kapcsolói be
vannak
kapcsolva, a bal kapcsoló 1-es fokozaton áll, a jobb félfokozaton.
A jobb
oldali viasztömb magán a főzőlapon nyugszik, a bal oldali viszont
külön
korongalátéten, amely maga is viaszból készült. Az a benyomásunk
támad,
mintha ez az utóbbi tömb a magasabb fokozatra kapcsolt bal
kapcsolónak
köszönhetően már olvadásnak indult volna. A rezsó azonban szemmel
láthatólag
funkcióját vesztette – a leállás, a megszüntetés, az üzemen kívül
helyezés
meglátásom szerint valamennyi itt kiállított objekt esetében
centrális
jelentőséggel bír. A kemény viasz a maga dobozformájával pontosan
a főzőlap
kikapcsolását hangsúlyozza. Mindkét tömb egy dobozalakú kenyér-
vagy kalácsformában
lett kiöntve, s lehetséges, hogy a rezsó eredetileg ehhez a minden
jel
szerint végbement hevítési folyamathoz szolgált.
Mint a kettős objekt alcíme utal rá, a Hőplasztika
szerepet játszott a fluxus-művészek egyik leglátványosabb közös
akciójában,
amelyre 1964. július 20-án került sor Aachenban, s amelyben Beuys
is részt
vett.(29) Beuys az ehhez készült, harmincoldalas
műsorfüzetben publikálta
először Életpálya Műpályáját.(30) A fluxus-est
komplexitásáról
több leírás készült. (31)
Egy akciószekvenciában Beuys a düsseldorfi műtermének
konyhazugából
származó villanyrezsót használta fel.(32) Tenyerét
ellenőrzésképp
többször a főzőlapok fölé tartotta, akkor is, amikor nem voltak
bekapcsolva
– inkább tehát sugallta a hőt, semmint ténylegesen előállította
volna.
Az akció további folyamán aztán zsírtömböket olvasztott
cinktégelyben.
Ez utóbbi ma önálló akcióplasztika, és egy szomszédos darmstadti
vitrinben
látható.(33) Az aacheni fluxus-akcióban való részvétel
egyike volt
Beuys első nyilvános demonstrációinak, amikor új plasztikai
anyagokat mutatott
be. E demonstrációk hő, hideg, energia összefüggéseit és az ezzel
kapcsolatos
transzformációs folyamatokat igyekeztek szemléltetni.
Az akció egy későbbi pontján felhasználásra
került
volna még egy olyan objektum – a hegyi napszemüveg –, amely ma
szintén
az Auschwitz-vitrin része. Erre azonban már nem
kerülhetett sor,
mivel a nézők megrohanták a színpadot. A botrány akkor tört ki,
amikor
egy fiatalember, egy egyetemi diák ököllel többször arcon ütötte
Beuyst.
Beuyst mintha nem érte volna felkészületlenül a támadás, mert
lélekjelenlétét
megőrizve egy pneumatikus talapzatán imbolygó feszületet kapott
elő kellékeinek
gazdag tárából. Vérző orral tartotta bal kezében, jobbját viszont
tüntetőleg
magasba emelte. Ekkor készült Heinrich Riebesehl híres fotója,
amely annak
idején talán a legnagyobb hatással volt a nyilvánosság Beuysról
alkotott
képére, és lényegesen hozzájárult mítoszának kialakulásához. Beuys
ezt
követően csokikarikákat osztott szét a nézők között. A rendezvényt
azonban
félbe kellett szakítani. A botrányt végső soron nem a
fluxus-művészek abszurd
produkciója jelentette, hanem a diákközönség végletes
intoleranciájának
megmutatkozása.
A rezsó mellett két faedény zárja le
volumenével
és párhuzamos elhelyezésével a vitrin bal oldalát. Kettős objektet
alkotnak,
tartalmuk ugyanakkor különböző címet és különböző keletkezési
dátumot visel.
A magas, hengeres faedények külseje öreg, tompa zöldeskékkel van
befestve,
aljukat pedig fémpánt fogja be, amiből arra következtethetünk,
hogy eredetileg
szitaként szolgáltak. Használati tárgyként inkább a vidéki élet és
alighanem
a múlt kellékei. Eltérő magasságig, de mind a kettő fűvel van
kibélelve.
Az elülső edényben egy patkány teljesen
mumifikálódott
teteme fekszik embrió módjára összekuporodva, szinte a tájba
beágyazva.
A száraz, feszes bőr csupasznak hat, szőrzetnek már semmi nyoma
rajta.
Címe 1. patkány, tehát Első patkány vagy Először:
patkány,
és 1957-re van datálva. A mögötte lévő edényben colostok áll. Két
alsó
lapja egyenesre van nyitva, a felső három cikk-cakk alakban
illeszkedik
egymáshoz. Eredetileg kétméteres, sárgára lakkozott, fémcsuklós
mérővessző
volt, amilyet minden szerszámboltban kapni. Mindkét vége letörött,
s ebben
a csonka, ráadásul kifeszítetlen állapotában már nem alkalmas
arra, hogy
mérjenek vele. Alsó végét barna lazúrral festették át és kicsiny
filcköpenybe
burkolták, amely maga is barna festéknyomokat visel. A
vöröses-barna szín
– a beuysi oeuvre állandósult fogalma ez is – komplementer hatást
kelt
az edények kékeszöldjével. A colostok felső, a 42-es
centiméter-beosztásnál
elfűrészelt vége a vitrin üvegének támaszkodik. Kiméri a vitrin
magasságát,
ezzel pedig érzékelteti terének volumenét. A találó cím – Villám
– figurává lépteti elő a mérővesszőt, és hajlamosak vagyunk
lényszerű valaminek
érzékelni. A cím emellett kihangsúlyozza a fű és az összkompozíció
tájjellegét
is. A „villám” úgymond kapcsolatot testesít meg ég és föld között.
A mértékegységek
a villám mozgáselemét követve fentről lefelé növekednek. Az objekt
az 1964-es
dátumot viseli.
A colostok sárga színét ugyanakkor
fénysugárként
is értelmezhetjük. A villám természeti jelenség és kozmikus, a
földdel
találkozva felszívódó energiák kisülése. A mérővessző alsó végének
lazúros
vöröses-barna átfestése eszünkbe juttathatja a megszáradt, alvadt
vért
is. A becsapódó villám sebet ejt.
Ha arra gondolunk, hogy a villám hőenergiák
kisülése,
a 42-es számot 42 Celsius-fokos hőmérsékletnek is olvashatjuk. Ez
pedig
a legsúlyosabb lázat, az emberi test számára végletesen kritikus
állapotot
jelölné.(34)
A szomszédos objekt, benne a patkánnyal az
átváltozás
köztes szférájába visz. Az egyik oldalon döglött, már-már
csontvázzá aszott
állatot látunk, ráadásul egy patkányt, vagyis egy olyan párát,
amelytől
félünk, mert betegségeket hordoz, és amelyet általában
visszataszító, undorító
jószágnak érzünk. A másik oldalon viszont ott az embrionális póz,
a gondos,
már-már megható beágyazottság. Színbeli-anyagi megjelenése
egyszeriben
a megfakult kekszre felel a vele átellenben elhelyezett, alább
elemzendő
feszülettányéron. A patkány megszabadul negatív imázsától, sajátos
szépségében
észleljük a legjobban megvetett állatot, amely egyszerre idézi meg
a halált
és a születést.
Külön figyelmet érdemel az a mód, ahogyan a Villám
a vitrin összefüggésébe illeszkedik. Felső végét nem egyszerűen
letörték,
hanem lefűrészelték pontosan 42 centiméternél. Ilymód minden
kétséget kizárólag
az 1942-es évszámra mint egyfajta új időszámítás dátumára utal. A
mérővessző
időmértékké, az 1942-es esztendővel kezdődő időnyalábbá lép elő –
a koncentrációstáborokban,
így Auschwitz-Birkenauban ekkor vette kezdetét a szisztematikus
emberirtás.
1942 tavasza óta érkeztek a vonatszerelvények, a birkenaui rámpán
SS-orvosok
szelektálták az újonnan érkezetteket. Auschwitzban a történészek
adatai
szerint legalább 900.000 zsidó, 70.000 lengyel, 21.000 sinti és
roma és
13.000 szovjet foglyot gyilkoltak meg.(35) Ez volt a náci
birodalom
legnagyobb megsemmisítőtábora.
A vitrinasszamblázs első ránézésre
legszembeötlőbb
eleme kétségkívül az 1957-es, Kereszt címet viselő
tányérfeszület.
Régi, lapos, részben erősen porlepte és jól látható ujjnyomokat
őrző levesestányéron
barna plasztilinből formázott mezítelen Krisztus-alak. Arcát
felismerhetetlenné
teszi a kiszáradt anyag erőteljes töredezettsége. A tányéron a
régi tömegporcelán
legegyszerűbb díszítése, s széléről két kisebb darab valamikor
letört,
ezeket azonban gondosan visszaillesztették. Pontosan itt, a
ragasztás helyén
ma megfakult, kiszáradt keksz fekszik. Hajlunk rá, hogy a
„Krisztus teste”
fogalmat szó szerint vegyük, s a keksz ekkor a
Krisztus-ikonográfia kontextusában
ostyává válik. Különös egy kínálat, amit e tányér étekként nyújt.
Jegyzeteiben
Beuys a „Tányérkrisztus keksszel” és a „Kereszt levesestálon”
címmel is
említi az objektet.(36) A rezsó fehér zsinórja, amelyről
eddig nem
beszéltünk, hurkot képez, és dicsfény módjára veszi körbe a
tányérfeszületet.
Csatlakozódugója alufóliába van tekerve, úgymond szigetelésül. De
ez az
anyag is vezető, így pedig nyilvánvalóan átveszi a dugó
szerepét:
az áram kézzelfoghatóvá válik, felszínre lép. Mintha az áram
energiafolyama
fordítva, a rezsótól indulna ki. A vitrin aljának sérült
textilhuzatát
két helyen, a villanyzsinór közelében sebtapasszal javította ki
Beuys.
A tányérfeszület bizonyosan az asszamblázs
leginkább
irritáló mozzanata. Nem kevesebbet állít, mint a golgotai
misztérium auschwitzi
jelenlétét. Keresztények és zsidók számára egyaránt megütközést
keltő gondolat.
Beuys ezt az objektet is felhasználta egy
akcióban,
amelyet itt összetettségében nincs helyünk részletesen ismertetni.
A Manresa
című akcióról van szó, amelyre 1966-ban került sor Alfred Schmela
düsseldorfi
galériájában.(37) Az akció középponti plasztikáját egy
félbevágott
filckereszt alkotta, amelyet a fekete falra rajzolt krétarajz
egészített
teljessé. Ez volt az „I-es elem”. Az akció egyik szekvenciájában
Beuys
a félbevágott filckereszt közepének nyomta a tányérfeszületet. A
jelenet
spirituális tartalmával egy mechanikus-fizikai tapasztalat állt
szemben.
A földre állított, „II-es elem” feliratú faládába elektromos
berendezés
volt telepítve: egy „magasfeszültség-magasfrekvencia-generátor”,
amellyel
alacsony feszültségű egyenáramból magas feszültségű váltóáramot
lehetett
előállítani. Beuys később be is indította a kísérleti berendezést:
a tányérfeszület
most már a készülékek egyikén pihent. A generátor 50.000 voltra
alakította
át az előkészített autóakkumulátor 12 voltos feszültségét.
Pattogtak a
szikrák, s Beuys egy rúd alakú villanykörtével, egy ún.
Geissler-csővel
elektromosságot produkált, amely az egész akciót bevilágította. Az
izzó
csővel villamozta a tányérfeszületet, ez a gesztus pedig
fénykapcsolatot
teremtett saját szívtájéka és a tányéron lévő Krisztus között.
Ezzel az akcióval Beuys a két alaperő, a
szellem
és az anyag, illetve a két történelmi elv és világkép, a
keresztény és
a természettudományos között hozott létre kapcsolatot. Ez az
összekötő
láncszem volna a sokat keresett „III-as elem”.
Az akció címe, a „Manresa” egyúttal utalás
Loyolai
Ignácra is, aki ebbe az észak-spanyol városba visszavonulva,
misztikus
elmélyedés után élte át megvilágosodását. Beuyst intenzíven
foglalkoztatta
Ignác története, az a következetesség, ahogyan e szellemi
inspirátor egy
mély válságból pozitív fordulatba vezette át az életét.
Beuys szubsztanciafogalomnak is nevezi a
krisztusi
impulzust, és a mai ember valóságára vonatkoztatja, akinek immár
önnön
erőfeszítése árán kell eljutnia egy teljes világnézetig és egy
átfogó emberségig.
Rudolf Steiner nyomán „szellemi hőelemnek”
nevezi
Krisztust, s ennek kapcsán „szociális hőről”, magasabb rendű
értelemben
„hőplasztikáról” is beszél, ami a mi kontextusunkban a rezsóobjekt
– azonos
– címével teremt kapcsolatot. Az aacheni és düsseldorfi akció
ismeretében
így evidenssé válik a főzőlapok, villanyzsinórjuk és a
„tányérfeszület”
között létrehozott vitrinbeli kapcsolat is, ez az oly centrális
utalás
a szubsztanciafogalomra és a transzszubsztanciáció, a
színeváltozás fogalmára.
A Krisztus-impulzus energiatárolóvá és
erőforrássá
válik, gyutacsként és motorként hat. Ez derül ki az 1971-es,
Nápolyban
keletkezett Jézus-szíve képecskék sorozatával való
összehasonlításból is,
amelyeken Krisztus „A nitrogénszintézis feltalálója”, „A gőzgép
feltalálója”
és ehhez hasonló neveket kap.(38)
Beuys a triviális-giccses Krisztus-képet
használja
fel. 1979-es, Martin Kunzcal folytatott beszélgetésében így
nyilatkozik
erről: „Igazában tehát azt mondtam, hogy félreértik a
kereszténységet,
ha meghagyják a ránk örökítődött egyházi kultúra hiteskedő
érzelgősségében,
és nem faggatják evolúciós rendeltetése felől. Pedig ez teljesen
valóságosan
igaz, hiszen azzal, hogy Krisztus a gőzgép feltalálója, nem
mondtam mást,
mint hogy a kereszténység tovább fejlődött a tudomány
evolúciójában […]”
(39)
Az értelmezés, amely szerint a keresztre
feszítés
során tényleges transzformáció ment végbe, Beuyst már korai
munkáiban a
testi gesztus és a latin keresztjel egybeolvasztására ihlette.
Krisztus,
ímé, keresztté válik.(40)
Az Auschwitz demonstráció című vitrin
tányérfeszülete
mellett a pályázati anyagokból származó, már említett
láger-alaprajz látható.
Míg a többi tárgy a vitrin üvegfalaihoz igazodik, ezt átlósan,
kerítéshez
vagy kicsiny paravánhoz hasonlatosan állította be Beuys a tárló
terébe.
Kihajtható leporellóként eredetileg egy könyv vagy brosúra része
volt,
erről árulkodik egyik szélén a tépés nyoma. Az elsárgult, objektté
vált
és 1957-es keltezésű papírdarab az Auschwitz címet kapta.
Elülső
oldalán fekete-fehér panoráma-felvétel látható, amely
felülnézetből mutatja
a néptelen lágert. Az előtérben a téglalap alapterületű láger
kerítése
látható, mögötte a hosszú barakképületek végtelen, háttérbe vesző
sorai,
jobbra a kerítésen kívül egy árok, ezen túl pedig egy néptelen út.
Az ábrához
fűzött magyarázat: „4) A brzezinkai tábor B II-es szakaszának
teljes látképe.
Balra a bevezető út, mellette a vágány a kirakodó rámpával.” Beuys
mind
a fekete-fehér ábrára, mind a mellette lévő üres oldalra –
vázlatos és
perspektivikusan erősen rövidült – kapuépítményeket rajzolt a
sínek mellé.
A leporelló hátoldalára az „AUSCHWITZ O.S. hadifogolytábor
alaprajza. Lépték
1 : 2000” magyarázatot nyomtatták, ezt pedig részletes leírás
követi: „(3)
A brzezinkai tábor alaprajza, amelyen látható a gázkamrákhoz és
krematóriumokhoz
vezető vasúti vágány. A vágánytól balra a 20.000 főre tervezett
női tábor
(FKL), a vágánytól jobbra a 60.000 főre tervezett B II-es
férfitábor, ettől
jobbra az építés alatt lévő, ugyancsak 60.000 fogolyra tervezett B
III-as
szakasz. A női tábortól jobbra még egy további szakaszt terveztek,
ezt
is 60.000 fogoly számára.” Számomra ijesztően tárgyilagos és
bürokratikus
megfogalmazás, Auschwitzt „hadifogolytábornak” nevezni pedig
különös. Auschwitz
koncentrációstábor volt, megsemmisítőtábor.
Az alaprajz mögött, a vitrin üvegfalának
támasztva
ceruzarajzot látunk megsárgult, kemény kartonon. Az 1957-es
grafika a „beteg
lány, mögötte mentőautó” címet kapta. A leporelló így csakugyan
paraván
képét ölti. A meztelen nőalak lábával szinte a vitrin alján áll,
hiszen
a rajz a lap alsó széléig fut. Gesztusa az elesetteké, kezeivel
szégyenlősen
igyekszik eltakarni a szemérmét. A lába térdtől lefelé enyhén
szétfeszítve.
Arca szinte kivehetetlen, mintha elrajzolták volna. Balra mögötte,
perspektivikus
rövidülésben egyfajta hordágy négy keréken. A kartonlap hátoldalán
szignó,
dátum és cím. A beteg lány ábrázolása – ellentétben Beuys ebből a
korszakból
származó, nagyszámú nőrajzával, mint például a színész-, jós- és
állatnőkkel,
anyákkal, amazonokkal vagy sámánnőkkel – mellőz minden
hősiességet.
A láger-leporelló és lányrajz közötti térben, a
vitrin jobb széle felé négy karikába kötözött véres hurka hever
nagyság
szerint sorba rakva. A hurkák nyújtott oválisokat formáznak,
zsírjuk kicsorgott,
kicsapódott, és részben fehér kérget képez. A hurkák elölről nézve
bal
szárára plusz-, jobb szárukra mínuszjelet festettek barna színnel.
Ez a
megjelölés egy elektromos feszültség két pólusává teszi őket,
megidézve
az akkumulátorhatást és az energia körforgását. Az 1964-es
műcsoport címe
+
– hurka. A nézők zömében alighanem viszolygást kelt, pedig
kiérződik
belőle egyfajta abszurd feketehumor is. A vitrin aljának
textilbevonatát
ezen a helyen zsír itatja át, s a két szomszédos papírmunka szélei
ugyancsak
magukba szívták a zsírt.
A tárló közepén végül öt kisebb elemből álló
asszamblázst
pillantunk meg. Két kerek, dugóval szorosan lezárt orvosi üvegcse
az Üveg
zsírral (szilárd) és az Üveg zsírral (folyékony)
címet viseli,
egy nyolcszögletű, barna üvegcse fekete csavarkupakkal és
pipettával pedig
a JÓD (üveg) címet kapta Beuystól. Mind a három 1962-re
van datálva.
A szavatossági ideje valamennyinek rég lejárt, s ami egykor
gyógyító hatással
bírt, időközben használhatatlanná, vagy akár kiszámíthatatlanná és
veszélyessé
vált. Mellettük zsinórral és vékony fekete bőrszalaggal összekötve
sötét
– Beuys által is ezzel a címmel illetett, kis álarcra
emlékeztető
– Hegyi napszemüveg 1964-ből, valamint egy téglalap alakú
és a jellegzetes
Nemazonosító
jelvény (alumínium) címmel ellátott alumíniumtábla
1960-ból.
A nemazonosítással a védőszemüveg okozta vakság vagy
látáskorlátozás áll
szemben, s a kis objektcsoportban így jelképesen kapcsolódik össze
ez a
kettő.
A fémrelief, rajta a Hallal mint
Krisztus-jelképpel
– ha a vitrin és a tányérfeszület által hangsúlyozott keresztény
ikonográfia
kontextusában nézzük – az úrvacsora-ábrázolás része. A
halábrázoláshoz
kapcsolódó szigony ebben az esetben Longinus Krisztus oldalába
döfött lándzsájának
felelhetne meg. Tovább követve ezt az értelmezést, a „vak”
szemüveg és
a „nemazonosító jelvény” kapcsán érdekessé válhatna, hogy Longinus
a kora
keresztény legenda szerint vak volt, ezért csak kísérő
segítségével végezhette
el a lándzsadöfést, s a szent vér egyetlen cseppje visszaadta
látását (nagyon
messzire vivő értelmezés, elismerem).
Merőben formailag figyelemreméltó, hogy az
asszamblázsnak
mennyire egységes az alaphangneme – az mind színvilágát,
mind anyagát,
mind hangzását tekintve. Szembeötlő a négyszögletes és kerek
formák – sík
és plasztikus idomok, tartályok és testek, rajzok és használati
tárgyak
– váltakozása.
Önálló tárgyak vagy tárgycsoportok ezek,
szemlélhetjük
őket külön-külön, ugyanakkor laza kapcsolat fűzi őket egymáshoz.
Elrendezésük
additív módja nem idegen a kollázstól, ettől eltérően azonban
nincs az
egész formából kiinduló szerkesztési elve. A kiegyensúlyozott,
rendkívül
gazdaságos elrendezés nem engedi meg az elszigetelt látást, inkább
objektről
objektre tereli a tekintetet. Egyetlen tárgy sem kap kiemelt
hangsúlyt,
jelentésétől, méretétől vagy vitrinbeli elhelyezésétől függetlenül
valamennyi
egyenértékű.
Hadd hívjam fel általában a figyelmet arra,
hogyan
bánik Beuys azzal a térrel, amely egy ilyen tárlóban a
rendelkezésére áll.
Teljes térként ragadja meg, amelynek négy falához hozzá lehet
támasztani
ezt vagy azt az objektet. Beuys vitrinjei úgy hatnak, mintha
későbbi, nagyméretű
térplasztikai asszamblázsaihoz volnának installációs kísérletek.
Az ilyen
műcsoportoknak a látás egyidejűségében, a szinkron látványban
rejlik a
különlegessége. Egy-egy mű sajátossága pedig a tárgyak
kiválasztásából,
elrendezésükből és egymás közti kapcsolataikból táplálkozik. A
kulturális
tárgyak (rezsók, orvosi üvegcsék), vidéki vagy mindennapi
használati alkalmatosságok
(edények, tányérok), szerszámok (mérővessző), élelmiszerek vagy
természetes
anyagok (fű, állat, viasz, por, a legkülönfélébb zsírok), végül
pedig a
művészi produktumok (rajz, Krisztus-figura, fémdombormű) között
teljes
egyenértékűség uralkodik. Az egyes objektek jelentésudvarai
kisugárzanak
a többi tárgyra.
IV.
Beuys számára Auschwitz kulminációs pont volt,
az
a pont, ahol a materialista gondolkodás maradéktalanul
kibontakoztatta
megsemmisítő potenciálját. Az Auschwitz szó a képek, a hallott és
olvasott
emlékek egész áradatát hívja elő, össszefoglaló jelképe a II.
világháború
minden kegyetlenségének és egyetlen helyszínre sűrült
iszonyatának. E történéseket
felidézve letaglóz a pusztítás, az erőszak elképzelhetetlen
mértéke, megnyílik
a pokol feneketlen mélye. Valódi megértésre nincs mód. Beuys
úgymond leállította,
kikapcsolta, üzemen kívül helyezte az eseményeket. A vitrin a
jelen helyszíne,
és a jelenkorhoz intézi követeléseit. Beuys megpróbálja kiiktatni
az időbeli
kettéválasztást.
A „demonstráció” Beuys által választott
fogalma,
amellyel gyakran találkozni grafikai oeuvre-jében, nem annyira
protestáló
magatartást jelent, mint inkább egy cselekmény felmutatását,
előadását,
tálalását. Auschwitz fogalmával és a vitrinnel bizonyos fokig
egyformán
szótlanul állunk szemben. Ami megtörtént, továbbra is
felfoghatatlan marad,
a „feldolgozás” és „a múlttal való megbirkózás” oly gyakran
emlegetett
kifejezése elhibázottnak bizonyul.
Beuys hatvanas években keletkezett művét nem
csak
a nemzetiszocializmus tükrében értelmezhetjük, de hozzá kell
látnunk a
háború utáni Németország elfojtási történetének hátterét is.
Jellemző,
hogy a vitrin keletkezéstörténete – legkésőbbi objektje 1964-ből
származik
– a frankfurti Auschwitz-per idejére esik, amely 1963. december
20-a és
1965. augusztus 20-a között, összesen 183 tárgyalási napon át
zajlott.
Az ügy különlegessége és jogi célkitűzését messze meghaladó
politikai jelentősége
abban rejlett, hogy ezúttal egy német bíróság volt kénytelen
vizsgálat
tárgyává tenni a legborzalmasabb és legnagyobb bűnsorozatot,
amelyet valaha
elkövettek.(41)
Caroline Tisdallnak így vallott Beuys az
Auschwitz
témájához készített műcsoport kapcsán: - Ezek a munkák az én
értelmezésem
szerint nem azért keletkeztek, hogy a katasztrófát ábrázolják;
jóllehet
a katasztrófa élménye bizonyosan hozzájárult tudatos
magatartásomhoz. Én
azonban nem akartam illusztrálni, még akkor sem, amikor az ’Esseni
koncentrációstábor’
műcímet választottam. A cím nem egy láger történéseit kívánta
ábrázolni,
hanem a katasztrófa lényegét és jelentését. Itt kell hozzáfognunk
– itt
búvik meg a szubsztanciális kérdésföltevés –, annál a valaminél,
ami az
’Esseni koncentrációstábor’ legvégső jelentését alkotja. Similia
similibus
curantur: kutyaharapást szőrével, ez a homeopatikus gyógyítási
folyamat
elve. A helyzet, amelyben az emberiség leledzik, Auschwitz, és
tudományfelfogásunkban
meg politikai rendszereinkben, a felelősség specialistákra való
áthárításában
meg az értelmiségiek és művészek hallgatásában az Auschwitz-elvet
folytatjuk.
Állandóan ezzel a helyzettel és történelmi gyökereivel kellett
foglalkoznom.
Én például azt gondolom, hogy ma, itt Auschwitzt éljük meg
jelenkori kiformálódásában.(42)
Georg Jappe egy ilyen „táplálékfelvétel”
kapcsán
jegyzi meg a vitrin tárgyairól, hogy „nem plakatíve és
epizodikusan, hanem
modellszerűen ragadják meg az iszonyatot, mint enyészetet és
bekebelezést,
s ennek kapcsán alighanem hasznos meggondolnunk, hogy a produits
alimentaires
német megfelelője Lebensmittel, vagyis az élethez szolgáló
eszköz.”(43)
Beuys általános társadalmi szükségállapotot
látleletez,
és a kollektív emlékezet alapvető reflexiójára szólít fel. Ezzel
kapcsolatosan
1982-es, Max Reithmannal folytatott beszélgetésében találjuk meg a
legtanulságosabb
nyilatkozatot. A kérdésre, hogy olyasvalami, mint Auschwitz,
egyáltalán
ábrázolható-e, Beuys így válaszolt:
– Nem, ez lehetetlen. Természetesen lehetetlen.
Ez ebben az esetben is, mint mondottam, kísérlet csupán, hogy
orvosságot
készítsünk. Hogy emlékeztessünk rá, mégpedig a további akciókkal
összefüggésben.
Amúgy is le kell szögeznünk, hogy az egész az akcióművészet része,
ez is.
Éppen a továbbvivő dolgokkal, készíteni valamit, amit ez, amit ez
a szörnyű
kép, ami képileg nem ábrázolható, hanem ami csak ábrázolva lett a
maga
voltaképpeni folyamatában, miközben történt, hogy ezt egyáltalán
nem lehet
képre lefordítani, nem. Hogy erre csak, mondjuk úgy, emlékeztetni
lehet
pozitív ellenképével, vagyis azáltal, hogy az ember ezt valóban
eltünteti
a világból. Mindezeknek az embertelenségeknek a maradékát, hogy
ezt legyőznénk,
nem. Ennyiben tehát az Auschwitz-vitrin voltaképpen játékszer. Nem
képzelem
azt, hogy általa – ezeknek a holmiknak a révén – a borzalomból
bármit is
visszaadtam volna.(44)
Beuysnak már ebből a néhány szavából is
kiviláglik,
mennyire világos és egyértelmű pozíciót foglal el a III. birodalom
történéseivel
szemben. A szaksajtóban újra meg újra – legutóbb az 1994-es
párizsi Beuys-szimpozion
kapcsán – elhangzó vád, mely szerint Beuys vészesen közel áll a
náci ideológiához,
ilymód nem csupán tárgytalan, de nyomatékosan ellent kell
mondanunk neki.
Végezetül: egy érdekes kapcsolódási pont a New
York-i
Solomon R. Guggenheim Museum 1979-es Beuys-kiállításához. Ez is
„Életpálya
Műpálya”-ként, 24 stációban épült fel. A Guggenheim Museum
spirális architektúrájában
Beuys – kezdve fent a fürdőkád születésjelével, lent pedig az
erőteljesen
önéletrajzi Villamosmegállóval zárva – legátfogóbb
összműalkotásainak
egyikét, egyúttal a legszuggesztívebb kiállítást hozta létre,
amelyet életében
megvalósíthatott. A csigaformájú építmény legfelső pontján nem
csak az
1960-as Fürdőkádat állította ki Beuys 1. stációként, de
mindjárt
mellette egy Auschwitz című, a darmstadti Auschwitz
demonstráció
teljes tartalmát magában foglaló tárlót is. Mellesleg ez volt az
egyetlen
vitrinasszamblázs, amelyet Darmstadtból New Yorkba magával vitt. A
fürdőkádat
„születésjelnek” nevezi Beuys. Ha alakként nézzük, hímnemű, s a
fürdőkád
mint születésjel Auschwitz témájával együtt alkotja a New York-i
kiállítás
beuysi Életpálya Műpályájának programszerű nyitányát. Erre
felel
az írott Életpálya Műpálya, amikor az 1921-es
születési évvel
és ezzel a megfogalmazással indít: „Egy ragtapasszal összehúzott
seb kiállítása.”
Figyelemreméltó továbbá, hogy az Aréna
című,
százrészes – ma a New York-i Dia Center for Arts gyűjteményében
őrzött
– munka számozott fémkeretes képei közül az első megint csak az
Auschwitz
demonstráció c. vitrint ábrázolja legfelső fotóként.(45) Az
Aréna
szintén retrospektív jelleggel bír Beuys életművében, és 267
eredeti fotót
foglal magában.
A téma mit sem veszített aktualitásából,
ellenkezőleg
– lásd a berlini Holokauszt-emlékmű dilemmáját. A III. birodalom
öröksége
mindmáig traumaként hat ránk, s pillanatnyilag egy formáért való
vívódásban
lel sajátos kifejezésre. A tervek zöme bőven túllép a tárgyiság
határán,
és nem egyéb, mint „megrendültségi giccs”, ahogyan Dieter Bartezko
1996
elején az FAZ-ben fogalmazott.(46)
Beuys – aki 1961-ben oktatni kezdett a
düsseldorfi
Kunstakademie monumentális szobrászati tanszékén – a meghiúsult,
1958-as
emlékműterv után maga is csak tíz évvel később talál rá a
vitrinasszamblázsnak
erre a formájára, a Caroline Tisdallal készült portréfilmben pedig
hangsúlyozza:
„Számomra ez műemlék.”(47)
jegyzetek:
(1) Jelen esszé az Auschwitz felszabadításának 50.
évfordulójához,
1995. január 27-hez kapcsolódó rendezvénysorozat apropóján írott
előadásom
átdolgozott változata. Először a New York-i New School for Social
Research
1995 áprilisában rendezett Beuys-szimpozionján, majd 1995.
november 9-én
a frankfurti Museum für Moderne Kunst-ban, 1996. március 10-én
pedig a
kölni Kunst-Station Sankt Peterben hangzott el.
(2) In: Joseph Beuys. Werke aus der Sammlung Karl
Ströher.
Kiáll-kat. Kunstmuseum Basel, 1969, 4-7. l.
(3) Idézi Götz Adriani/Winfried Konnertz/Karin Thomas:
Joseph
Beuys. Köln 1973, átdolg., kibőv. kiad., Köln 1994, 40. l.
(4) Joseph Beuys in: Penthouse Nr. 106/1980, 98.
l.
(5) Franz Joseph van der Grinten: Beuys’ Beitrag zum
Wettbewerb
für das Auschwitzmonument, in: Joseph Beuys Symposium.
Kranenburg 1995.
Kiadja a Förderverein „Museum Schloss Moyland e. V.”. Basel 1996,
199.
l.
(6) Joseph Beuys in: Haag se Post, 1980. máj. 3.
69.o.
(7) L.Franz Joseph van der Grinten / Hans van der Grinten:
Joseph
Beuys. Wasserfarben / Watercolours 1936-1963. Frankfurt/Main
et al.
1975, 71. ábra, l.n., vmint kísérőszöveg 48/49. l..
(8) L. uo. 47. ábra, l. n., kísérőszöveg 39. l.; vö.
még
a két Cím nélkül (hegyilámpa) c. rajzot, é. n. (1958) in:
Joseph
Beuys. Kleine Zeichnungen. Kiadja a Förderverein „Museum
Schloss Moyland
e. V.” Kranenburg 1995, ksz. 162, 190. l. és ksz. 163, 191.l.
(9) Joseph Beuys – The secret block for a secret person
in
Ireland, szerk. Heiner Bastian. Kiáll-kat.
Martin-Gropius-Bau, Berlin
(West); Kunsthalle Tübingen, München 1988, 2. k. 212. ábra. – Az
utalást
Dieter Koepplinnek köszönöm, aki mélyrehatóan foglalkozott a
rajzsorozattal.
(10) L. Eva Wenzel-Jessyka Beuys: Joseph Beuys, Block
Beuys,
München 1990, 194/195. l. Nr. 9; vö. még: Getlinger photographiert
Beuys
1950-1963. Kiáll-kat. Städtisches Museum Kalkar et al. 1990, 32.
ábra.
(11) Transit. Joseph Beuys. Plastische Arbeiten
1947-1985.
Kiáll-kat. Kaiser Wilhelm Museum, Krefeld 1991, 54. l., 18. ábra.
(12) Idézi van der Grinten: Beuys’ Beitrag, l. 5.
j.,
200. l.
(13) Uo. 79. ábra. Az öt rajz a jobb szélen még a következő
magassági adatokat is tartalmazza: 8 m, 16 m és 25 m.
(14) Joseph Beuys. Arbeiten aus Münchner Sammlungen.
Kiáll-kat. Städtische Galerie im Lenbachhaus, München 1981, ksz.
87, 11.
ábra.
(15) Vö. Beuys, Block Beuys, l. 10. j. 51., 55. l.
(16) Joseph Beuys. Ölfarben 1949-1967. Szerk. Götz
Adriani.
Kiáll-kat. Kunsthalle Tübingen et al., 1984, 107. ábra.
(17) Vö. Jörg Schellmann (szerk.): Joseph Beuys. Die
Multiples.
Werkverzeichnis der Auflagenobjekte und Druckgraphik 1965-1986.
München
1992, 158-161. l.
(18) Ez a forma egy korábbi, 1953-as asztaltervre nyúlik
vissza.
Az asztal később szintén a darmstadti műtömb részévé vált. Vö.
Beuys, Block
Beuys, l. 10. j. 151. l.
(19) A részletfelvételt Dieter Koepplin készítette
1969-ben,
a korábbi Karl Ströher Gyűjtemény Beuys-tömbjének bázeli
elhelyezésekor.
(20) Ez jól látható egy akciófotón. L. Uwe M. Schneede: Joseph
Beuys.
Die Aktionen. Ostfildern-Ruit 1994, 99. l.
(21) Uo. 101. l.
(22) Beuys, Block Beuys, l. 10. j. 131. l.
(23) Így az 1956-os Hal és az 1964-es + - hurka
egy
korábbi felvételen még egészen más kontextusban, egy négy-emeletes
üvegvirtinben
látható az eindhoveni Stedelijk Van Abbemuseum 1968-as,
Schilderijen,
Objecten, Tekeningen c. kiállításán; vö. Adriani et al. (1.
kiad.,
Köln 1973), l. 3. j., 115. l., 152. ábra és 101. l., 135. ábra (az
átdolg.
zsebkönyvkiadásban, Köln 1981, 218/219. l., 103. ábra). Az
objektek ekkor
még egyenként vannak címmel ellátva. Az 1968-as Ströger-kiállítás
vitrinjének
berendezéséről lásd az ábrát in: Adriani et al. (új kiadás, Köln
1994),
l. 3. j., 96. l., valamint Beuys, Block Beuys, l. 10. j.
401. l.
(24) Az Eva Beuys által összeállított 1990-es műjegyzékre
támaszkodom,
és jobbról indulva, az óramutató járásával megegyező irányban
haladok:
Beuys,
Block Beuys, l. 10. j. 156/157., 182-187. l.
(25) Uo., 358. l. alsó ábra.
(26) Vö. Schellmann, l. 17. j., 510. l. 12. ábra.
(27) Elsősorban motívumbeli összevetésre ad lehetőséget az
a
Sammlung van der Grintenből származó, azonos című, papírra
készült, festőiséggel
telt olajkompozíció (1958), amely szintén halat ábrázol
orsóformájú testként
(l. Franz Joseph van der Grinten/Hans van der Grinten: Joseph
Beuys.
Ölfarben/Oilcolours 1936-1965. München 1981, 22. ábra, l.
n.). Ennek
kapcsán hadd utaljunk Beuys horgászmellényére, amely
művészhabitusának
állandó ikonográfiai elemévé vált (vö. Adriani et al. [új kiadás
1994],
l. 3. j., 7. l.)
(28) L. van der Grinten/ van der Grinten: Joseph Beuys.
Ölfarben,
l. 27. j., 73. ábra, l.n.
(29) Teljes címe: Wärmeplastik Aus:
Actions/Agit-Pop/De-Collage/Happening/Events/Antiart/L’Autrisme/Art
Total/Refluxus 20. Juli 1964 Aachen.
(30) Beuys. Sammlung Ströher, l. 2. j.
(31) Az aacheni fesztiválról részletgazdag képet ad Adam C.
Oellers jelen kötetbeli tanulmánya. A Beuys-akció részletes
leírása in:
Schneede, l. 20. j., 42-67. l.
(32) Ehhez és a köv. jelenetekhez vö. az Adam C. Oellers e
kötetbeli
tanulmányát illusztráló ábrákat.
(33) Vö. Beuys, Block Beuys, l. 10. j., 202-202.
l.;
ott Nr. 12a alatt szerepel, ezzel a címmel: The 20th July
Aachen Fettkiste,
1964.
(34) A Villámot önálló műként is több helyütt
reprodukálták
(Adriani et al. [1. kiad. 1973], l. 3. j., 72. l. 92. ábra;
Joseph Beuys,
szerk. Caroline Tisdall, kiáll-kat. The Solomon R. Guggenheim
Museum, New
York, 1979, 140. l. 209. ábra). Beuys kiállította külön,
faliobjektként
is, így látható R. Kaiser felvételén, amely a Städtisches Museum
Mönchengladbach
1967-es „BEUYS”-kiállításán készült (in: Joseph Beuys.
Skulpturen
und Objekte, szerk. Heiner Bastian, kiáll-kat.
Martin-Gropius-Bau,
Berlin [West], München 1988, 1. k. 99. l. 53. ábra).
(35) Az adatokat közli: Alfred Stirner, Auschwitz-Häftling
Nr.
107.907, in: Die Zeit, 1995. jan. 27.
(36) Friedhelm Mennekes: Joseph Beuys. MANRESA. Eine
Fluxus-Demonstration
als geistliche Übung zu Ignatius von Loyola. Frankfurt
a. M./Leipzig 1992, 72. l.; Klaus Fabricius: Joseph Beuys.
Aprovechar
a las ánimas/Fwer profit a les ánimes. Kiáll-kat. Museo de
Arte Contemporáneo,
Sevilla 1993, 164. l. 67. ábra.
(37) Az akció illusztrált leírása in: Schneede, l. 20. j.,
146-165.
l.
(38) Beuys zu Ehren. Szerk. Armin Zweite,
kiáll-kat.
Städtische Galerie im Lenbachhaus, München 1986, 228/229.l.
(39) Joseph Beuys. Spuren in Italien. Kiáll-kat.
Kunstmuseum
Luzern 1979, l.n. (a Martin Kunzcal készült interjú 14. lapja).
(40) Érdemes összevetnünk több korai példával: Napkereszt,
1947-48; Kézkereszt, 1949; A megváltás jelképe I,
1949/50
(valamennyi in: Joseph Beuys. Zeichnungen, Bilder, Plastiken,
Objekte,
Aktionsphotographien, kiáll-kat. Kunstverein Freiburg 1975,
2., 12.,
13. ábra); Kereszt, 1950/51. A legkézenfekvőbb párhuzamot
az 1949-es,
tabernákulumszerű Krisztus dobozban kínálja, amelynek
teste gittből
van formázva (mindkettő in: Getlinger, l. 10. j., 31., 29. ábra).
(41) Hermann Langbein 1965-ös, kétkötetes dokumentációját a
kihallgatási jegyzőkönyvek gyűjteményével a Verlag Neue Kritik
harminc
évvel később, 1995-ben ismét közreadta változatlan utánnyomásban.
(42) Joseph Beuys, kiáll-kat. Guggenheim, l. 34. j.,
21/22. l. Amikor Beuys „Esseni koncentrációstábor”-ról beszél, két
1963-as
plasztikai munkára céloz (KZ=Essen 1, KZ=Essen 2).
Ma mindkettő
a kasseli Neue Galerie Beuys-tömbjének egyik vitrinjében látható
(in:
Joseph Beuys. Eine Werkübersicht 1945-1985, München 1996,
72., 73.
ábra; Gerhard Teewen: Joseph Beuys. Die Vitrinen, ein
Verzeichnis.
Köln 1993, 29-32. l.).
(43) Georg Jappe: Beuys Packen. Dokumente 1968-1996.
Regensburg 1996, 283. l.
(44) Max Reithmann: Joseph Beuys. Par la présente, je
n’appartiens
plus ? l’art. Paris 1988, 122. l.
(45) Joseph Beuys. Arena - wo wäre ich hingekommen,
wenn
ich intelligent gewesen wäre! Szerk. Línne Cooke-Karen
Kelly, kiáll-kat.
Dia Center for the Arts, New York 1994, német kiadása: Ostfildern
bei Stuttgart
1994, # 1, 67.l.
(46) Dieter Bartezko: Wie ein Schlag ins Gesicht,
in:
Frankfurter Allgemeine Zeitung, 1996. feb. 3.
(47) Caroline Tisdall: Joseph Beuys, rendező:
Christopher
Swayne, BBC 1987.