Peter Schata:
Joseph Beuys / Mézpumpa a munkahelyen (documenta
6)
Noha a Louisiana Múzumban Joseph Beuys 1977-es „Mézpumpa
a munkahelyen” című installációjának minden összetevő eleme megtalálható,
mégis abszurd lenne azt állítani, hogy a „Mézpumpa” ma a dániai
Humblebaeckben van. E munkánál teljesen nyilvánvalóvá válik – ami egyébként
a jelentős művészet lényegi jegye –, hogy az anyagi jelenlét és az alkotás
nem ugyanazt jelenti.
A Mézpumpa esetében a munka egy olyan egész
teret betöltő, vertikálisan és horizontálisan terjeszkedő installációból
állt, amelynek központi géptermében egy pumpát (mézpumpát) és elektromos
motorokat hoztak működésbe, miközben egy szomszédos, periférikusan elhelyezkedő
térben emberek olyan szellemi munkát végeztek (a munkahelyen), mely az
emberi lét és társadalom elemi kérdéseit érintette.
E két elem együtt jelentette azt a művet, amelyben
a „munkahely” szó elnyeri azt a lényegi jelentését, amely Beuys
alkotásában sokoldalúan bontakozik ki. Embertani szempontból a munka olyan
emberi lételem, amelyben a természeti anyag és erő a szellem és lélek képességei
által megragadható. Mindez a társadalmi összefügésben megfelelő jelentőségét
azon a helyen (munkahelyen) nyeri el, ahol zajlik. Az ember – már önmagában
az emberi lét által – az a művész, akinek egyre növekvő mértékben az a
feladata, hogy ezt az alkotói feladatot a társadalomban elvégezze és a
szociális plasztikát megjelenítse.
Ha be akarjuk mutatni ezt a művet, amely már csak
a résztvevők emlékezetében él – de ott annál élénkebben –, akkor egyfelől
autentikus képet kell nyújtanunk a külső megjelenéséről, másfelől láthatóvá
kell tenni azt a környezetet, amelyben Beuys munkája élt és él ma is.
A documenta megnyitóján, 1977. június 24-én este Douglas Davis, Nam
June Paik és Joseph Beuys három tévés performace-t rendeztek. Joseph Beuys
elmélkedő, programszerű beszédet tartott, amelyet a Mézpumpa a munkahelyen
című documenta-porjektbe bevezetéseként fogalmazott meg, és amelyben koncentrált
formában fejtette ki ennek az akciónak, illetve munkásságának szellemi
hátterét. Itt fogalmazza meg azt a gondolatot, hogy a művészet erősen szenved
attól, hogy
a jelen körülményei között akadályokba ütközik, hogy önmagából új formát
hozzon létre: a szociális plasztikát, amely minden emberre és a szociális
organizmus minden kérdésére és problémájára vonatkozik. Egy ily módon kitágított
művészetfogalom többé nem csak a művészre vonatkozna, hanem a teljes emberi
munkára. Ebbe minden területet beleért, amely szabad döntés által része
lehet annak a megformálásnak, amelynek révén emberi erővel egy szabadságon
alapuló jövőbeli struktúra állítható fel. Szükségszerű tehát a jelenleginél
átfogóbb kultúra- és szellemfogalmat kidolgozni. Ennek nemcsak a művészetet,
hanem az oktatást, a médiát és az informatikát is magába kell foglalnia.
A szellemi életnek meg kell szabadulnia az állam hatalmától, eszközöket
és utakat kell találnia, hogy önigazgató módon szabad iskolákat, szabad
egyetemeket és szabad tudományt fejlesszen ki, amelyek képesek a demokratikus
jogi szférában olyan változásokat életre hívni, amelyek új jogi struktúraként
olyan hatást gyakorolnak a gazdasági életre, hogy az tulajdonképpeni rendeltetése
szerint kizárólag az emberi igények kielégítését szolgálja.
A tér
A Fridericianum adott architektúrája jelentős szerepet
játszott a „Mézpumpa a munkahelyen” című projektben. Az épületrész,
amelyben az egész akció zajlik, a múzeum hátsó homlokzatának középtengelyében
található. Itt a hátsó homlokzathoz egy, a földszinttől a tetőig húzódó
toronyszerű félhenger kapcsolódik, amely mintegy ellenpontozza az elülső
homlokzat előreugró kapuzatát.
Az egzakt félkör alaprajzot koncentrikus félkörök három egymástól jól
elkülönülő részre osztják.
A gépterem
A belső félkör egy olyan válaszfalat jelöl ki, amely
az épület hátsó sík homlokzatához illeszkedik, és ezáltal körülhatárolja
a géptermet. Az itt helyezkedő félhenger a földszinttől a tetőig terjed,
de láthatóan csak a földszint területén körvonalazódik Az egészet olyan
tiszta térbeli formaként kell elképzelni, amelyben a mézpumpa felfelé ívelő
részei elhelyezkednek. A tető legyező alakú felső ablaka körülbelül a belső
félhenger méretének felel meg, azt mintegy kijelölve és lezárva. A padlózat
kezeletlen, nyers cementfelület. A belső falakat újravakolták. Az egykori
ajtónyílások árnyékszerűen átsejlenek az amúgy sima falfelületen.A vakolat
nincs lefestve. A lépcsőház fehér máza a gépház felső peremén befejezetlenül,
laza, mozgalmas határt szabva ér véget
Mozgástér
A második félkör a géptermet nagy ívben határolja
körül. Egyrészt helyet biztosít a FIU-terem megközelítéséhez, amely
a gépterem bal szélétől indulva, azt a középtengelyen is túlnyúlva átöleli,
míg ezzel ellentétes mozgásként a gépterem jobb szélétől egy lépcső indul
felfelé, hogy aztán balra kanyarodva, 180 fokos fordulattal épp a FIU-terem
bejárata fölött érje el a felső szintet.
A munkahely
A harmadik félkör a teljes torony-félhenger külső
falát képezi le, ezáltal kijelöli a FIU-terem dimenzióit, amely
az imént leírt két kört öleli körbe. A fal eredeti állapotában van, vakolatlan,
fehérre meszelt. A gépterem félhengerébe eredetileg két átjáró nyílt,
egy nagyobb a keresztfolyosóból és egy kisebb a körfolyosóból. Beuys minden
bejáratot befalaztatott és a teret így köröskörül lezárta. Csak egy kis
négyszögletes ajtót tetetett a nagy bejárat bevakolt helyére. A gépterem
így most a Fridericianum hátsó frontján húzódó nagy folyosóról közelíthető
meg A kis ajtóval betoldott fal egy szokványos téglafal, amely, mivel a
régi falak hatalmasak, az eredeti átjárót nem tölti ki teljes egészében.
Marad egy falmélyedés, amely a folyosó felé úgy zárul, hogy a falfelület
optikailag egybefüggően folytatódik és egy összefüggő, szilárd fal hatását
kelti. Az emögött bemélyedő fülkébe a folyosóról így egy normál ajtón át
lehet belépni. A folyosóról központi félhengerbe vezető egykori átjáró
hatalmas teréből egy kis raktár lett, amelyben a documenta 100 napjára
és a Mézpumpa tervezett munkaidejére előkészített táblákat tartják. A táblákat
néhány nap elteltével cserélik, vagyis egy Beuys által teleírt táblát nem
tisztítanak le, hanem azt ő maga kiegészíti, fixálja és a raktárfülkéből
újabbra cseréli. Így vándorolnak az új táblák több mint száz napon keresztül
lassan a szemináriumi terembe, mialatt a raktárhelyiség kiválogatott, megjelölt
táblákkal telik meg. A legtöbb így megszületett tábla a „Tőkeszoba 1968-1978”
című installáció része lett és ma Schaffhausenben található.
A gépterem-be csak felülről lehetett benézni.
Az üvegtető a gépterem alaprajzának egyfajta világító tükörképét
hozza létre. Az üvegtető tükröződik a padlózat tócsáiban és a gyűjtőtározó
csillogó felületén.
Anyagok
2 elektromos motor (szürke), tartókra (fekete) szerelve
a kettő között
1 réztengely, 2.6 m hosszú, átmérő: 12 cm
1 pumpa (fehér)
1 cső, 17 m hosszú, egy collos (2.5 cm), horganyzott,
a felső végén 6 m-es szakaszon U-alakban meghajlítva, derékszögű leágazással
2 cső, egyenként 5 m hosszú, egy collos, horganyzott,
mindkettő ötször derékszögben meghajlítva
173 m műanyagcső, átlátszó, megerősített, ill. nem
megerősített, különböző hosszúságú részekből
könyökcsövek
tömlőbilincsek
plexiüveglap, kerek, furatokkal
4 tömlőtartó, szerelvénylapra erősített körvasak,
4 furattal
elektromos kábelek, PVC-borítással (fehér)
elektromos kábelek,, gumiborítással (fekete)
elektromos kapcsolódobozok
erősáramú relék
1 vasajtó, 60 x 60 cm (szürke), sarokvasakkal (fekete)
100 kg margarin, Romi-márkájú (500 grammos
tálkákból)
3 q méz (Langnese)
3 bronzkorsó, egy kerámia mézesbödön másolatai (B.
Klüser szerzeményei Aigues Mortes-ból)
100 iskolatábla, fekete
A megközelítés
„…a művészetnek az ember érzékrendszerét kell kiképeznie
és továbbfejlesztenie. Enélkül a művészet által való nevelő tevékenység
nélkül az emberi érzékrendszer elhal, és csak a puszta intellektus marad
meg, a technológiai progresszióban működő, értelemszerű, absztrakt gondolkodás.”
(Joseph Beuys Karl Oskar Blase videóinterjújában a documenta 6 idején,
1977-ben)
Egy napfényes július délután átvágunk a múzeum előtti
nagy téren és közeledünk a klasszicista épület felé. A főbejárata egy templomszerű
előépítmény. Hat lépcsőfokot megyünk felfelé a külső lépcsőzeten, az előtetőt
tartó súlyos köroszlopok mellett, és a boltíven át belépünk a múzeumba.
Átkelünk a nagy fogadócsarnokon, keresztülmegyünk egy folyosón és a központi
lépcsőházba jutunk, amely az épület hátsó szárnyában található félhengeres
toronyban van. A lépcsőházba árad be a fény. A tetőről a napfény egy bordás
osztású legyezőalakú ablaktetőn át szabadon áramlik be és a magas, vakolatlan,
fehérre meszelt belső falak visszaverik és szétszórják azt.
Már a lépcsőház felé közeledve kísér bennünket valami
lassan hömpölygő, mélyen morajló, őrlő zaj. A levegőt meghatározhatatlan
szag tölti be. A lépcsőházban aztán a hang és szag szétárad és betölti
érzékeinket. Csak az orrunk és fülünk után nem tudunk tájékozódni, szemünk
még káprázik és csak lassan szokik a fényességhez. Miközben megyünk felfelé
a lépcsőn az első pihenőhöz, balfelől elhaladunk egy fal mellett, amely
a lépcső lábánál még embermagasságnyira áll és eltakarja a szemünk elől,
ami mögötte rejlik. Felfelé haladva fokról fokra átláthatóvá válik az egész,
és egy állványzatot ismerünk fel. Mire elérjük a lépcsőpihenőt, a fal már
csak derékmagasságig ér és nem zavarja a kilátást. Fentről egy félhenger
alakú helyiségbe látunk, melyet lépcsőnk körülfon.
Lefelé mintha kútba pillantanánk. Okker, homokszerű
tónusok adják a színhatást. Környezetükből kitűnnek a befalazott átjárók
frissen vakolt felületei. A főbejárathoz vezető befalazott átjárón a földtől
20 centiméternyire kimaradt egy nyílás, ami most egy szürke, fekete sarokvasakkal
ellátott vasajtóval van lezárva. A lépcsőház fehérsége körülbelül az állványzat
magasságáig tart. Nem egyenletesen ér véget, inkább úgy hat, mintha a mázolót
fébeszakították volna munka közben. A padlózat félköríve sötét és foltos,
nedvesnek tűnik, látható néhány tócsa, amelyben a tetőkupola fénye tükröződik.
A levegőt a gépzajok töltik be és e zajok forrásaként
egy gépet ismerünk fel, amely egyértelműen működik, mint egy túldimenzionált
súlyzó, valami sárgásfehér masszába helyezve, amellvédhez közel, középről
kijjebb tolva, az épület frontjához képest éles szögben állva. Két hatalmas,
szürkére lakkozott, hűtőbordákkal bevont elektromos motor van egy tartóállvány
végeire szerelve. A motorok tengelyei egymásra irányulnak és egy réztengellyel
vannak összekötve. A réztengely mérsékelt sebességgel forog, a rotáló mozgás
a szemlélőtől a gépterem közepe felé irányul.
A motorok között, a tartóállványt ellepve egy zsírhegy áll, a tövében
amorf és kitüremkedő, a kúpja felé tömbszerű. A zsírhegy kúpjában a forgó
réztengely félig elmerül. A zsírtömb lába körül még néhány szinte hibátlan
csonkakúpot veszünk észre. Ezek még utalnak az itt felhasznált anyag eredetére,
a fél kilós dobozokban szállított margarinra.
A két motor egymással jól láthatóan egy vastag,
merev, fehér borítású kábellel van összekötve, amely a zsírhegynek a néző
felőli széle fölött feszül, és részben bele is ér abba. Az ugyanolyan fajta
ellátó kábel a földön leírt fekvő nyolcas után egy központi elektromos
ellátóegységhez vezet. Erről három gumikábel lóg le, összegabalyodva és
a padlón kígyózva. A hátsó falhoz közel, éles szögben elhelyezve áll még
egy gép. Egy fehérre lakkozott, nyújtott hengerszerű test van vízszintesen
egy szintén fehér tartóbádogra szerelve. Jobb végére egy hűtőbordákkal
bevont gépezet és egy elektromos motor van felszerelve. A gépet pumpaként
azonosíthatjuk.
A pumpatest közepében van egy szívócsonk, amely egy
dobszerű tartályhoz csatlakozik.
Ez a nemesacéltartály a pumpa előtt áll, és ezáltal mintegy a gépterem
középpontjában helyezkedik el. A tartály fedele tölcsérszerűen van kiképezve.
A tartályba egy áttetsző membránnal bevont gyűrű van lazán behelyezve.
A gyűrű és a membrán a tartály átmérőjének kb. kétharmadát teszi ki és
a tartály belsejébe vezető tölcsér közepéig ereszkedik le.
A pumpa bal végén, a hajtómotorral szemben egy emelőkaros
vezérlésű szelephez collnyi vastag cső csatlakozik. Mint egy szürke, egyenetlen,
durva felületű, túdimenzionált pálca, a magasba mered, és átlósan átszeli
a gépterem fölötti szabad teret. Tekintetünket közvetlenül az üvegtető
alatti részre irányítja, ahol meghajlik és visszalendülve párhuzamosan
az emelkedő ággal egy kb. 6 m hosszú, fordított U-t formál.
A lépcsőház tetőtérre vezető rámpaszerű átjárójának
magasságában a felszálló csőre derékszögű elágazást szereltek. Kb. 20 centiméternyire
emelkedik ki és a padló felé hajlított végéhez átlátszó műanyagtömlőt csatlakoztattak
tömlőbilincsekkel. A tömlő finom lendülettel esik vissza a gépterem talapzatára,
hogy aztán arasznyi távolságban felemelkedjen a gépterem fala mentén. Ott
egy csővel van összekötve, amely rövid rézsútos emelkedés után vízszintbe
kerül és a falba vágott, nagy, kör alakú lyukban eltűnik. Emellett a cső
mellett egy másik, hasonlóan kiképezett cső jön ki a falból. Ez egy merőlegesen
lelógó műanyag tömlőben végződik, a padlón a központi gyűjtőtartály felé
fut. Miután azt negyedrészben körbekeríti, felemelkedik annak falára, végül
fentről a gyűjtőtölcsérbe fordul.
A pontos megfigyelésből kiderül,hogy a tömlő végéből
egyenetlenül pulzálva, duzzadó, apadó lökésekben folyadék árad a tölcsérbe.
Világos jele annak, hogy a pumpa is, amely – ellentétben a két elektromos
motorral – nincs látható mozgásban, dolgozik, és hozzájárul az észlelhető
gépzajhoz.
Ha a lépcsőn még feljebb lépkedve körbejárjuk a felszálló csövet, szemünkbe
tűnik a merev cső elágazása és az átmenet a rugalmas tömlőbe. Elénk tárul
a tér, ahol először figyelhetjük meg a körforgásban a méz folyását.
A keringést azonban még nem észleljük igazán, csak
a gépház falába mélyedő lyukig tudjuk követni. Hogy megfigyelésünket a
lyuk túlsó végén folytathassuk, ismét a lépcső felé fordulunk és a gépterem
sarkában, a lépcsőfeljáróhoz közel három kis, szorosan egymás mellé letett,
bronzszínű korsót veszünk észre, amelyek úgy vannak háromszögbe rendezve,
hogy aa háromszög csúcsa a sarok felé mutasson.
A lépcső tövében jobbra fordulunk és az épület hátsó
homlokzatával párhuzamosan haladunk.
Átmegyünk egy ajtón, amely mögött a gépterem kis ajtaja búvik meg,
és egy folyosó előtt állunk, mely fölött annak teljes szélességében a következő
felirat olvasható:
FIU FREE INTERNATIONAL UNIVERSITY
NEMZETKÖZI SZABADEGYETEM
A folyosó jobbra kanyarodva a gépterem fala mentén vezet körbe. A folyosó
lekerekített vége előtt nem sokkal, tőlünk jobbra a mennyezethez közel
egy lyuk van a falon. A gépterembe való becsatlakozás előtt állunk és folytathatjuk
a körforgás megfigyelését. Mindkét cső látható; miután a lyukat elhagyják,
60°-os szögben a plafon felé fordulnak, átszelik a folyosót, ahol vagyunk,
és egy hosszú, félköralakú helyiségbe torkollnak, amely a géptermet, a
folyosót és a lépcsőház alsó részét fonja körbe. A FIU terem magas
és keskeny, ívelt alaprajzú. Ugyanolyan vakolatlan, fehérre meszelt falai
vannak, mint a lépcsőháznak. Külső falán, amely egyben válaszfal
is, három, egymástól egyenletlen távolságra lévő, padlóig érő boltíves
ablak van.
A termet kb. 80 összecsukható szék tölti meg. A
festőállványokon két négyzetalakú tábla van, a belső falnálkét acélszekrény.
A csövek, miután a FIU-terem bejáratát átszelték, függőlegesen a
mennyezet felé fordulnak, majd egy olyan műanyag tömlőre csatlakoznak,
amely lazán felfelé emelkedve éri el a plafont. Felérve a függőleges emelkedő
irány áttér a körbejáró vízszintes irányra. A fal és a mennyezet közötti
sarokban karikákkal van rögzítve és mintegy leírja a terem kontúrját. A
terem négy sarkát beépített könyökcsövekkel küzdi le. A külső falat az
ablakok négy egyforma részre osztják. A harmadik negyedben, a bejárattal
átellenben hagyja el a tömlő a fal és plafon közötti sarkot és lassan lefelé
ereszkedik. Keringőmozgásba kezd, mígnem úgy a huszadik körre tekercset
képez, amely kevéssel a plafon alatt négy csápszerű, fekete vastartón lóg
le a falról. Ezt a gombolyagot elhagyva a tömlő függeszkedő ívben visszatér
a mennyezethez, aztán szokás szerint továbbhalad, majd végezetül, miután
az egész termet bejárta, eléri a bejárat fölötti kimenetet. Függőlegesen
ereszkedő irányba terelik, hogy aztán a kivezető csőre csatlakozzon. A
lyuk mögött, a gépteremben dolgozó gépek zaja itt nem észlelhető.
Annál inkább a méz áramlása. Végigkísérhetjük, amint a buborékos méz a
termet lassan körbejárja. A nagy, központi gombolyagban átmenetileg nyugalmi
állapotba kerül, kis időre megduzzad, hogy aztán hallhatóan megáradva továbbáramoljon.
Majdnem rendszeres időközönként ismétlődik ez a folyamat.
A fogalmak
Beuys munkássága során emberképét fogalmazta meg,
amit itt a lehető legegyértelműbben és legérzékletesebben jelenít meg.
Szobrát ő maga „emberi diagramnak” nevezi, melyben egységgé állnak
össze mindazok az elemek, amelyek konstitutív szerepet játszanak az emberi
létben. Teljes joggal nevezhetnénk „társadalmi diagramnak” is, mert
a
mézpumpával kapcsolatban minden Beuys-tól származó magyarázat szem
előtt tartja az ember és a társadalom aspektusát is.
Beuys tisztában van a témában lappangó veszélyekkel, és beszédeiben,
interjúiban újra és újra elismétli, hogy munkájában nem szimbólumokkal
él. Munkájában olyannyira elemi tényezőkre koncentrál, hogy megoldásai
elfogadhatónak tűnnek és szervesen illeszkednek művészetébe.
Izgalmas a projektben, hogy itt nem egy dimenzióban gondolkodik, hanem
sikerül neki egyszerre több szálat tartani a kezében és több dimenziót
egymással összhanban életre hívni. Az ember szellemi, lelki és fizikai
konstitúciójának aspektusait és a modern ipari társadalom konstitúciójának
és háromosztatú struktúrájának szempontjait összekötve összművészetet teremt.
Központi elem az a ritmikus cirkuláló rendszer,
amely az egész organizmuson át vérkeringésszerűen áramlik. Kiemelt helyen,
ahol emberek találkozhatnak, ahol eszmét cserélhetnek, a kerigetőrendszeren
van egy olyan cserélőszerv, amely a médium folyását közvetíti. Ez az anyag
előbb meredeken felfelé halad, egy merev, átlátszatlan, szürke csőben,
amely lehetővé teszi a felfelé jutást a nehézségi erő ellenében, mint ahogy
az embernek az egyenes testtartáshoz le kell küzdenie a nehézségi erőt,
és anatómiai adottságai révén fejét az ég felé tudja fordítani és szabadon
szemlélődhet, szemben a föld felé néző szárazföldi állatokkal.
Az üvegtető alatt ér véget a cső, a cirkuláció elcsendesedik,
a nyakszerű hajlatban megreked. A koponyafedél alatt a fejben, ott, ahol
az agy idegtevékenysége a legjelentősebb, a vitális funkciók mérséklődnek.
Kellő távolságra a fejnek ettől a pontjától a cirkuláló folyás kiszabadul
a szigorú szabályozásból és kanyargós pályán halad tovább. Aztán körbejárja
a munkahelyet és a munkacsapatot, majd a nagy, lelógó cirkuláló szervben
pulzál, visszafolyik a cserélőszervbe, hogy aztán újból visszajusson a
keringésbe.
A szociális plasztika gondolatában Beuys a társadalmi
összefüggést szociális organizmusként, integrált rendszerként írja le,
amely funkcionális tagoltságában átfogja a szellemi-, jogi-, és gazdasági
életet. Ahogy a szociális organizmust tagolt egészként kell leírnunk, a
szociális működési elveket is – szabadság, egyenlőség, testvériség – meg
kell különböztetnünk, hogy a politikai gyakorlat differenciált, funkcionális
elemeivé válhassanak. Összehasonlítható szemléletességgel írja le,hogy
bár az emberi organizmusban harmónikus egység jelenik meg, mégis mint funkcionális
rendszer, tagoltan írható le. Az idegi-értelmi rendszert, a ritmikus cirkulációs
rendszert és az anyagcsererendszert ezáltal a gondolkodás, érzés, akarat
lelki energiáinak fizikai alapjaként ragadja meg.
Elemi gazdasági erőnek (gazdasági erő 1)
nevezi Beuys – csatlakozva Rudolf Steinerhez – az emberi képességeket.
Ezt a művészet=tőke fogalmába rendezi. Így akarja világossá tenni,
hogy a használatos tőkefogalommal – amely anyagi tartalommal bír – nem
lehet a valóságot leírni, s hogy e mai tőkefogalom korlátlan uralma a jelenlegi
krtitikus helyzet egyik okozója.
A gazdasági élet központi elemei a munkahelyek,
vagyis azok a helyek, ahol az emberek világszerte munkamegosztásban együtt
dolgoznak. A munka során egyfelől az emberi képességek, másfelől a természet
anyagai és ereje találkoznak. A munka által teremtődnek meg az emberi szükségleteket
fedező javak. (Gazdasági érték 2)
A gazdasági folyamatban is különös jelentőséggel
bírnak a cirkuláris folyamatok A fogyasztás és termelés poláris elemei
közt zajlik az a gazdasági körforgás, amelynek az emberek számos módon
részesei. (Hitelt folyósítanak, bevételt jegyeznek, képességeket vetnek
be, javakat produkálnak, árut vesznek és eladnak, végül a hitelt visszafizetik.)
Az áruk és javak előállításának keringését a pénz körforgása kíséri, irányítja
és tartja egyensúlyban. A szív funkcióját betöltő központi szerv ebben
a cserélő és cirkuláló folyamatban a központi bank. A pénz fogalmát, a
pénzmozgást és a bankgazdaságot a modern ipari társadalomban betöltött
központi szerepe miatt Beuys újra és újra tárgyalja munkáiban.
A „Mézpumpa a munkahelyen” projekt kollektívájának
saját tere, saját helye van. Ez kommunikációs és közvetítő orgánum, kapcsolatot
teremt a külvilággal (légzés, tüdőfunkció). Nyitott a külvilág benyomásaira.,
egyszerre adó és befogadó. A munkahely kapcsolatban van a szoborral, összeköttetésben
van a cirkuláló folyamattal és emellett a gépteremmel is van közvetlen
kapcsolata.
A FIU/A3W (Harmadik Út Akció) kollektívája is munkamegosztásban
dolgozik. A keringésben nem vér van, ami „eszenciális nedűként” csak a
dolog emberi aspektusát helyezné előtérbe. Beuys a mézt használja anyagként,
médiumként, keringő elemként. Ezzel munkájának egy régi hagyományához kapcsolódik.
A méhek, méhkirálynők, viasz és méz témáját sokféle módon feldolgozta és
különféle összefüggésekben mutatta be.Beuys mindenekelőtt a melegkaraktert,
a napkaraktert hangsúlyozza, amikor méhekkel és anyagaikkal dolgozik. A
meleg a méhek lételeme, és az égés, valamint a táplálkozási folyamatok
kapcsolódnak a viaszhoz és a mézhez.
„…hogy fentről lefelé folyik. És a fent a méh számára a kaptárt jelenti.
Még leginkább egy régi méhkas fejezi ki azt, ami az embernél a fej. Aztán
kizúdul, szétárad a környezetében, de onnan is hoz valamit magával.” (Joseph
Beuys a B.Blumevel és H.G. Pragerrel folytatott beszélgetésében, nyomtatásban
lásd: Katalógus 1. kötet, 1977/6-os dokumentumok)
Beuys már 1965-ben mézzel és aranyfüsttel bekent
fejjel képet magyarázott egy döglött nyúlnak.
A méhekkel való összefüggésben arra utal, hogy a méz a teljes méhorganizmus
összmunkájának eredménye. A méh itt az emberi munka jelképe. A mézpumpa
és keringőrendszer mellett találkozunk egy olyan másik, külön géprendszerrel,
melyben a szimmetrián, kétoldalúságon és erőn van a fő hangsúly. A zsírral
tetemes, magas égési értékű statikai potenciál raktározódik. Láthatóan
nagy erővel folyik a munka, még ha ez az erő fékezettnek és kontrolláltnak
tűnik is. A réztengely mozog (dolgozik) a zsírtömbben, két párhuzamosan
kapcsolt elktromos motorral meghajtva. A kémiai reakció során rézszulfát
keletkezik.Bár ez a második rendszer egyértelműen elkülönül a pumparendszertől,
mégis felismerhető kapcsolatban van vele.Mindkettő az elektromos hálóra
csatlakozik, melyből energiájuk ered.Beuys itt az anyagcsere- és végtagrendszerre
utal, energetikai ellátófunkcióik pedig az emberi akaratot fejezik ki.
A munkahely
A „Mézpumpa a munkahelyen” projekt a megfigyelőtől
– a szó átfogó értelmében – aktivitást követel. A mézpumpa magától
értetődően szobornak fogható fel, de ily módon az értelmezése nem lehet
teljes. A szoborszerű rész soha nem tárul egészében a néző elé. Lépcsőzni
kell, folyosókat bejárni, ajtókon átlépni, hogy azt mondhassuk, láttuk
az egészet. Önmagában a megtekintés és bejárás csak összefüggéstelen egyedi
benyomások elegyét közvetítik. Az összefüggésért meg kell dolgozni. A mozgási
és tájékozódási érzéknek további információkat kell felszínre hozniuk,
hogy az egyes elemek összbenyomást alkossanak. Mégis csak egy töredék marad
meg az ember tudatában, mert a mézpumpa-szobor nemcsak térben, hanem időben
is működik, amely a száznapos időtartam végpontjában teljesedik be és ezalatt
létezése fizikális változásokon megy keresztül. Az első nap benyomása egész
más, mint az utolsóé. Ez leginkább a zsírban működő gépen utolérhető. A
réztengely oxidálódik, a zsír részben megolvad, megkötött vizet ad ki,
összemegy, elszíneződik, elveszíti eredeti formáját, stb.
De Beuys nem hiába adta művének a „Mézpumpa a
munkahelyen” címet. A gépterem-mel szomszédos munkahelyre
utal vele, amely egyúttal minden olyan munkahelynek felfogható térre érvényes,
ahol emberek együtt dolgoznak. Ezáltal a projekt egy második, fontos elemét
hangsúlyozza, amely azt a munkát takarja, amit Beuys számos résztvevővel
együtt több mint száz napon át végzett. Egy folyamatos konferenciáról van
szó, szellemi vitáról, gondolatokért és fogalmakért való küzdelemről, amelybe
a documenta látogatói is be vannak vonva, és amely a résztvevőktől szellemi
aktivitást követel.
„Olyan munkahelyet akartam létrehozni, ahol láthatóvá válik, hogyan hat a kitágított művészetfogalom, (…) mennyiben más, (…) mint a tradicionális művészetfogalom és mi az, amire vonatkozik.(…) abból az izolációból, amelyben a kulturális élet zaljik,különösen a művészet, én kitörök, és ezúttal nemcsak én egyedül, hanem az egész kollektíva, a nemzetközi kollektíva, ami ezt a tágabb értelmű művészetfogalmat mindenkire, minden ember teremtőerejére, kreativitására, a képességeire és minden problématerületre érvényesnek tartja, amelyekkel társadalmi szinten találkozunk. Itt mutatkozik meg annak a lehetősége, hogy a művészetfogalom totalizálásával tulajdonképpen az ökonómia fogalmát is belefoglaljuk és ezáltal az ökonómia fogalmát is totalizáljuk. Az ökonómia alatt tehát nemcsak azt értjük, ami az ipari termelés, a pénzvilág és a bankszektor területén történik, hanem világosan felismerjük, hogy ezáltal a kulturális életet a maga munkamegosztásban dolgozó kollektíváival a gazdaság fogalmával ragadjuk meg, és csak ily módon írhatjuk le azt. Mindebből tulajdonképpen az következik, hogy gazdasági életünk fele állami irányítás alatt van, és ebből az egész összhatásból jön létre a „Nemzetközi Szabadegyetem”, azaz a kollektíva munkájában elsősorban a szabadság fogalma válik hangsúlyossá. (Joseph Beuys Karl Oskar Blase videóinterjújában a documenta 6 idején)
az első sorban ülnek (balról jobbra): Joseph Beuys, Peter Schata, ill. a gyermekét
tartó anyuka mellett, Caroline Tisdall, és Shelley Sacks (foto: Halas István)
a kiállított fényképek jegyzéke:
1 22/4 Fridericianum, FIU-terem, a documenta 6 nyitónapja - (balra ülve) Karl Fastabend, Joseph Beuys, (mögöttük ülnek balról jobbra) Dr. Gottfried Büttner, Wilfried Heidt, Volker Harlan, Prof. Dr. Ernst Seiffert
1a 22/5 4 Fridericianum, FIU-terem, a documenta 6 nyitónapja - (balra ülve) Karl Fastabend, Joseph Beuys, (mögöttük ülnek balról jobbra) Dr. Gottfried Büttner, Wilfried Heidt, Volker Harlan, Prof. Dr. Ernst Seiffert
1b 22/28 a documenta 6 megnyitója - állnak: Wolf Vostell és Joseph Beuys
2 23/8 a documenta 6 megnyitója - (balról) Arnold Bode, Manfred Schneckenburger, Klaus Honnef, Dr. Hans Eichel (Kassel főpolgármestere)
3 24/28 Fridericianum, FIU-terem a 6-os számúdokumentum megnyitója - Caroline Tisdall
4 28 Fridericianum, FIU-terem
5 24/33 Friedericianum, lépcsőház - Bepillantás a gépterembe, be-és kivezető csővel való összeköttetés a FIU-terem és a mézkeringés között
6 25/9 Friedericianum, lépcsőház - Bepillantás a gépterembe, két elekromos motor a közéjük feszített rézhengerrel, amely „zsírban dolgozik”, jobbra a mézpumpa a felszálló csővel, mellette a gyűjtőtartály a leszálló csővel
6a 28/29 Friedericianum, lépcsőház - Bepillantás a gépterembe, a helyzet két héttel a megnyitó után: Két elektromos motor a közéjük feszített feszített rézhengerrel, amely „zsírban dolgozik”, jobbra a mézpumpa a felszálló csővel, mellette a gyűjtőtartály a leszálló csővel, be-és kivezető csöveken keresztül áramlik a méz a munkkahelyre
7 25/26 Friedericianum, lépcsőház, balra
a gépteremre nyíló mellvéd, a documenta 6 nyitónapján
- Wilfried Heidt vendégekkel beszélget
8 26/6 Fridericianum, bejárat a FIU-terembe (a munkahelyre) - Különböző rendezvényeket hirdetnek ki
8a 24/29 Fridericianum, bejárat a FIU-terembe (a munkahelyre) - Különböző rendezvényeket hirdetnek ki
9 27/17 Friedericianum, lépcsőház - 2. emelet A mézkeringés felszálló és leszálló csöve
9a 25/10 Friedericianum, lépcsőház - 2. emelet A mézkeringés felszálló és leszálló csöve, elágazás
9b 27/14 Friedericianum, lépcsőház - 2. emelet A mézkeringés felszálló és leszálló csöve, elágazás
9c 27/14 10 Friedericianum, lépcsőház - 2. emelet A mézkeringés felszálló és leszálló csöve, elágazás
9d 34/17a 10 Friedericianum, lépcsőház - Az üvegtető, a felszállócső kanyarulata
10 28/1 10 Friedericianum, lépcsőház - Bepillantás a gépterembe, bekötött felszállócsővel, balra a leszálló cső
11 28/10 10 Friedericianum, lépcsőház - Elekromos kábel a gépterem padlóján, balra margarin, a földön szétfolyt zsír és víz
12 28/11 10 Friedericianum, lépcsőház - 3 korsó a gépterem sarkában
13 29/25a a Friedericianum előtti Friedrich tér 1977. július 11-én - Ewald Rumpf professzor az „Esztétika mint politikai feladat”című utcaszínházon
13a 29/6a a Friedericianum előtti Friedrich tér 1977. július 11-én - Ewald Rumpf professzor az „Esztétika mint politikai feladat”című utcaszínházon
13b 29/16a 6a a Friedericianum előtti Friedrich tér 1977. július 11-én - Ewald Rumpf prof. és közönsége: Esztétika mint politikai feladat”című utcaszínház
14 30/2 10 Friedericianum, lépcsőház - Betekintés a 2. emeletről a gépházba
15 030/22 1977.07.15., a Friedricianum előtti Friedrich tér - Dr. Freimut Duve és Joseph Beuys
16 30/26 . a Friedricianum előtti Friedrich tér - Dr. Freimut Duve „Technikai technológia és technikai médiumok – televízióhíradás és antinukleáris demonstráció”
17 31/35 . a Friedricianum , FIU-terem, V. Achbergi éves kongresszus - Joseph Beuys, Milan Horacek vitája a Charta 77-ről
18 32/3 . a Friedricianum , FIU-terem, V. Achbergi éves kongresszus - Michail Agursky
19 32/14 . a Friedricianum , FIU-terem, V. Achbergi éves kongresszus - Joseph Beuys, Michail Agursky és felesége beszélgetnek
20 32/22 ., a Friedricianum előtti Friedrich tér - Dr. Eugen Löbl professzor
20a 32/31 . a Friedricianum előtti Friedrich tér - Dr. Eugen Löbl professzor
21 32/31 1977.08.01. A Gerhard Hauptmann Iskola tornacsarnoka, V. Achbergi éves kongresszus - Dr. Rudi Dutschke előadása
22 33/4 . A Gerhard Hauptmann Iskola tornacsarnoka,
V. Achbergi éves kongresszus
Dr. Rudi Dutschke „Az emberi jogok követelése a kelet-nyugati konfliktus
kapcsán” című
Előadásán (bal oldal, második sor) Dr. Rhea Thönges-Stringaris, Dr.
Manfred Siebker,
(Jobb oldal, első sor) Robert McDowell, Joseph Beuys, Karl Fastabend,
Dr. Jaques Ott Greze
23. 34/26 a Friedricianum előtti Friedrich tér - Betekintés a gépterembe, a visszaáramló méz gyűjtőtartálya, csatlakozás a mézpumpára
24 35/2 . a Friedricianum előtti Friedrich tér - Dr. Rhea Thönges-Stringaris
25 35/6. a Friedricianum előtti Friedrich tér - Joseph Beuys a hallgatókkal való vitában
25a 35/19 1977. 07.05. .a Friedricianum előtti Friedrich tér - Joseph Beuys a hallgatókkal való vitában
26 36/6. a Friedricianum , FIU-terem, V. Achbergi éves kongresszus, „Vita az emberi jogokról”, 1977.augusztus 7-július 30-ig - Milan Horacek, a Listy-Blätter kiadója tart előadást
27 36/7 . a Friedricianum , FIU-terem, V. Achbergi éves kongresszus - Milan Horacek, a Charta 77-ről tartott előadáson
28 . a Friedricianum előtti Friedrich tér - Dr. Rhea Thönges-Stringaris, Joseph Beuys, Robert McDowell
29 36/14 1977.08.06. a Gerhard Hauptmann Iskola tornacsarnoka,
V. Achbergi éves kongresszus
- Joseph Beuys „Belépés egy élőlénybe” címmel tart előadást (közreműködik
Dr. Merete Mattern)
30 37/16 1977.08.06. A Gerhard Hauptmann Iskola tornacsarnoka,
V. Achbergi éves kongresszus - Joseph Beuys „Belépés egy élőlénybe” címmel
tart előadást (közreműködik Johannes Stüttgen, a lépcsőn Ute Klophaus)