"...rézgálic-kékre nagyított testrészek. Pontosabban olyan töredékek,
amelyeken a ruhák redői közül kibukkanó hús-vér felületekről csak lassan,
a befoglaló fotók segíségével tudható meg, hogy hideg köveket ábrázolnak
csupán. Kardos-liliomos rokokkó angyalokat és egy kőkrisztus részleteit.
Mindezek filmvégekről, keresztbe- és félbevágott, összekarcolt negatívokról
készült pozitív kópiák.
A kisasztalon katalógusok: a most nálunk bemutatkozó
Michaela Moscouw korábbi csoportos kiállításainak dokumentumai. Az Új
fotó '83 és az Egy város képei '87 című kiállításokat a Fotogalerie
Wien rendezte, melynek a művésznő is tagja. Az egyik füzetben, képe mellett
"szerelmesversbe" szedte képalkotói módszereit: a filmek és a papírpozitívok
karcolásást, befestését és -piszkítását, spriccelését, át- és szétvágását,
mérgekbe tunkolását.
Szőlők, temetők, sírversek, szobrok, kutyák, és
képrombolás - hogyan jön mindez össze? A hatvanas évek koncept művészetének
egyik nagysága, a body art bécsi pápája, Hermann Nitsch félig-meddig választ
adhat erre a kérdésre. Az általa létrehozott performanszokban a műalkotás
fogalmát az alkotók személyére, testére is kiterjesztette. Rituális művészetének
nemcsak az analitikus látásmód, de az öndestrukciós magatartás is jellegzetessége
volt. A bécs-florisdorfi Hermann Nitsch előbb
Bisamberg, Stammersdorf, majd Jedlersdorf külvárosi szőlőskertjei között
lakva így nyilatkozott: "Ha sok mindent meg is kell tagadni a bécsi
embertől, egy valamivel biztosan rendelkezik, az ivás kulturájával. Délen
az emberek a bornak élnek, északon erős alkoholt isznak. Középen: a bécsi
tud bánni a mámorral. Nála a dionüzoszi apollónivá szellemül át. A bécsi
ember élvezi a mámort..." Ezt a metafizikus látomást Hermann Nitsch
sokszor állatáldozatokat is bemutató, újra dionüzoszivá vaduló misztériumjátékaiban
színéről-visszájáról is megfogalmazta. Ez a kérdésre adható válasz egyik
fele.
A másikkal maga a nyolcvanas évekbeli bécsi új
fotó és Michaela Moscouw szolgál. Ez a generáció már nem hisz abban,
hogy testének direkt művészetté válása, a művészi Én és a műtárgy
különbségének felszámolása. De - bonyolult idézőjelek közé szorulva - nem
tud, talán nem is akar a body art tantételeitől egészen megszabadulni.
Saját testét például csak szobrok, sírfeliratok elvont szimbólumaként,
de a body art gesztusával idézi. A fotós ezeket a jeleket karistolja, piszkítja,
sőt mérgezi;a szőlősgazda pedig - a szent eucharisztikus szimbólummal -
a borral teszi ezt. Marad a józan realitás.
Az új fotó a maga különös, se élő, se halott
realitásával gúnyosan kényszerítheti alkotóját: meghamisítani, megerőszakolni,
megsebesíteni a képet..."