"Az 1990 novemberében a Varsói Kortárs Művészeti Központban bemutatott Fotoanarchiv c. kiállítás másodízben kerül megrendezésre immáron Magyarországon, kiegészítve lengyel művészek munkáival. A cím - amely látszólagos ellentmondást takar - semmit sem veszített aktualitásából. A probléma nyitva áll, ha megnézzük a három - egymástól nagymértékben különböző - ország fotógráfusainak munkáit, mégis felfedezünk hasonló magatartásformákat ebben a látszatra kaotikusnak tűnô világban.
A kérdés az: vajon fennmarad-e valami ebből a "rendetlenségből", anarchiából? Bekerül-e valami a "Művészet Archívumába"? Milyen szinten tükrözik majd ezek az archívok jelen világunk bonyolult és sokrétű szövevényeit? Képes lesz-e a fotográfia - mely lényegébôl adódóan rögzíti az idő múlását - bemutatni ezt a "rendet", képes lesz-e tudósítani a minket körülvevő káoszról?
Meglátjuk...."
a szerkesztő jegyzete:
a fotoanarchív című kiállítás ötlete abból a helyzetből született,
hogy Marek Grygiel felkért, csináljunk egy a kortárs magyar vagy a legújabb
magyar fotográfiát bemutató nagyobb kiállítást az akkor nemrég átadott
- és nem is teljes egészében, mint a három szintjét beleértve működő -
varsői Centrum Sztukiban. néhány korábbi más, a kortárs magyar fotográfiát
külföldi kontextusban bemutató kiállítás fogadtatása nyomán az volt az
érzésem, hogy az ilyesféle nemzeti keretek köztúlságosan formálisak
PHOTOANARCHIV/ Nowa fotografia z Austrii i
Wegier /New photography from Austria and Hungary/ - Heinz
Cibulka, Ágnes Eperjesi, István Halas, Friedl
Kubelka-Bondy, Michaela Moscouw, Minyó
Szert, Lenke Szilágyi, Zsuzsanna
Ujj, Tibor Várnagy, Kína Vető, Robert Waldl - Centrum Sztuki Wspólczesnej,
Warsaw
/Curator: Marek Grygiel; guest and co-curators: Robert Waldl and
Tibor Várnagy/
"Fotoanarchiv
- this exhibition in Hungary is the second edition complemented by the
works of polish artists after the november show in the Centre of Contemporary
Art in Warsaw. Apparent contradiction included in the title looses nothing
of its actuality. The problem is still open, because looking at the works
of photographers from the three countries (how different) we can find some
common attitudes in all this apparent chaos.
The question is if something will be left from this "unorderliness", from
this anarchy and if something will be transplanted to the archives of art?
And to what degree these archives will be mirroring the whole complexity
and scattering of the contemporary world. And if photography which inherently
records the passage of time will introduce this order and will become kind
of report from the chaos that surrounds us?
We'll see...."
.