Noam Chomsky:
A
megelõzõ háború a „legfõbb
bûn"
(PREVENTIVE WAR 'THE SUPREME
CRIME')
(Tömörített fordítás)
Irak: Gyalázatos katonai
elözönlés
2002 szeptemberében három szorosan
összefüggõ esemény
történt. Az Egyesült Államok új
nemzetbiztonsági mûködési tervet
jelentett
be, amelyik folyamatosan fent fogja tartani a
világméretû hatalmi
fölényét.
Közölték, hogy bármely
kihívást erõszakkal meg fog
akadályozni. Ugyanakkor
megkezdték a mozgósítást az Irak
elleni támadásra. A hadjárat a kongresszusi
választások félidejében
kezdõdött, ez meghatározza vajon a
kormány képes
lesz-e megvalósítani a gyökeres nemzetközi
és gazdasági terveit.
A John Ikenberry szerinti „birodalmi
hatalmas
terv" úgy mutatja be az EÁ-t, mint ami maga akarja
vezetni a világot, egy
egysarkú világot, amelyben semmilyen állam
vagy szövetség nem képes
kétségbevonni
a vezetõ szerepét. (1).
Az ilyen irányzatok veszedelmesek az
EÁ-ra nézve
is, figyelmeztet rá Ikenberry. Több tanulmány
szerint az EÁ-tól való félelem
úgy erõsödött, ahogy növekedett a
politikai vezetéssel szembeni bizalmatlanság.
Egy decemberi nemzetközi Gallup felmérés, (amit
alig ismertettek az EÁ-ban)
azt mutatta, hogy szinte senki sem támogatja az EÁ
és Anglia közös iraki
háborús terveit.
Washington azt mondta, fontos, hogy az ENSZ
támogassa
az amerikai terveket, különben az nem több egy
vitakörnél. Az EÁ-nak
„egyedülálló
joga, hogy katonai fellépést hajtson végre."
A kormány mérsékelt tagja,
Colin Powell a háborús terveket
erõteljesen ellenzõ Világgazdasági
Fórumon kijelentette: „Ha valamirõl
erõsen meg vagyunk gyõzõdve, cselekedni
fogunk akkor is, ha senki sem követ
bennünket (2).
George Bush elnök és a brit
miniszterelnök, Tony
Blair az Azori szigeti találkozójukon a
háború elõestéjén
hangsúlyozták,
hogy semmibe veszik a nemzetközi jogot és az
intézményeket. Nem Irakhoz
intéztek ultimátumot, hanem a Biztonsági
Tanácshoz: vagy megadják magukat,
vagy a jóváhagyásuk nélkül is
támadni fogunk. Akkor is megtesszük ezt,
ha Szaddam Husszein és családja elhagyják az
országot (3). A fõ alapelv,
hogy az EÁ-nak kell uralniuk Irakot.
Bush elnök kijelentette, hogy „az
EÁ-nak korlátlan
joga erõt alkalmazni, nemzetünk biztonsága
érdekében," amelyet Szaddammal
vagy nélküle, de Irak fenyeget. Az EÁ uralja a
világ legnagyobb energiatermelõ
vidékét. A névleges demokrácia
jó dolog, de csak akkor, ha engedelmes az
EÁ iránt. A nagy haditerv felhatalmazza az
EÁ-at, hogy megelõzõ háborút
folytasson: megelõzõt, nem
megakadályozót (pre-emptive). Bármi is legyen
egy ilyen háború indoklása, az nem igazolhat
egy megelõzõt: a katonai erõ
alkalmazását egy kitalált vagy
elképzelt fenyegetéssel szemben. A
„megelõzõ"
fogalom túl jóságos. A megelõzõ
háború a Nürnbergi
törvényszék által elítélt
legnagyobb bûn. Ezt mindazok megértették, akik
törõdtek a hazájukkal. Amikor
az EÁ megtámadta Irakot, akkor a
történész Arthur Schlesinger azt írta,
hogy Bush nagy stratégiája az volt, hogy
„riadóztasson, mint Pearl Harbor
idejében amikor egy korábbi elnök (Franklin D.
Roosevelt) azt csupán kioltott
életek árán tette meg." (Tudott dolog, hogy
FDR asztalán feküdt a kémjelentés
a japánok várható
támadásától. A ford.jegyzete).
Schlesinger hozzátette: „a szeptember 11 után az
EÁ iránti nemzetközi
rokonszenv-hullám átadta a helyét az Amerikai
önhittséggel és katonai szellemmel
szembeni viláméretû gyûlöletnek"
és annak a véleménynek, hogy Bush „jobban
fenyegeti a békét, mint Szaddám Husszein."
(4).
A politikai vezetés
számára a világon tapasztalható
gyûlölethullám nem jelent gondot.
Féljenek tõle, nem kell szeretniük. Donald
Rumsfeld hadügyminiszter számára
természetes, hogy Al Capone szavait idézi:
„Többre mégy egy szép szóval és
egy puskával, mint a szép szóval
önmagában."
Jól tudják, hogy cselekedeteikkel
növelik a tömegpusztító
fegyverek és a terrorizmus alkalmazásának a
kockázatát. Azonban ez
sem jelent nagy gondot. Az elsõbbségi
jegyzéken az elsõ helyen áll a
világuralom
megteremtése és a honi gazdság
fejlesztése.
Egy egyeduralmi rendszer számára
nem elegendõ kinyilvánítani
egy hivatalos politikát. Meg kell alkotni a nemzetközi
törvények új alapelveit.
Kitünõ hírmagyarázók kifejtik,
hogy a törvény egy hajlékony, élõ
eszköz
és így az új alapelv
felhasználható segédeszközként a
cselekvéshez. Érthetõ,
hogy csak a felfegyverzettek képesek lefektetni az
új alapelveket
és ezek módosíthatják a
nemzetközi törvényeket.
A kiválasztott célpont legyen
fegyvertelen, értékes
és jelentsen közvetlen fenyegetést az
életünk számára, mint a
végsõ gonosz.
Irak ezt jelentette.
Az elsõ két feltétel
nyilvánvaló. A harmadikat kielégítik
Bush, Blair és kollégáik szövegei: a
diktátor „összegyûjtötta a világ
legveszedelmesebb
fegyvereit, hogy uralja, megfélemlítse vagy
megtámadja" az ellenfeleit.-
Már „használta ezeket települések ellen
és többezer halott, csonka vagy
megvakult polgár maradt a helyszínen. Ha ez nem a
rossz, akkor a rossz
szónak nincs értelme." Bush
ékesszólása igaznak tûnik. Aki
mindebben résztvett,
az nem maradhat büntetlen, így Szaddán Husszein
sem, aki ezeket elkövette.
Mély benyomást kelthet, hogy a
politikai vezetõk,
miközben felsorolják Szaddám legnagyobb
bûneit, nem teszik hozzá, hogy
„a mi segítségünkkel, mivel mi nem
törõdtünk ilyen
kérdésekkel".Szaddám
barátunk elsõ bûne az volt, hogy nem
engedelmeskedett (vagy esetleg félreértette)
azt a parancsot, hogy ne támadja meg Kuwaitot. A zsarnok
ép bõrrel úszta
meg a dolgot.
Mi volt az oka, hogy az EÁ az
Öböl-háború után azonnal
támogatta Szaddámot, amikor az leverte az ellene
való felkeléseket.
A New York Times fõ külpolitikai
levelezõje, Thomas
Friedman, fejtette ki, hogy az EÁ számára a
legjobb volna egy „Szaddám
Husszein nélküli vasököl, egy iraki junta",
de mivel ez a cél elérhetetlen
volt, meg kellett elégednünk a második legjobb
megoldással. (5). Az EÁ
és szövetségesei úgy
vélték, hogy „bármekkorák legyenek is
az iraki vezér
bûnei, õ a Nyugat és a Közel-Kelet
számára reményt nyújt az ország
stabilitására nézve" (6).
Az EÁ vonakodó
lakosságát a háborús hangulat
felé
kellett terelni. Szeptembertõl figyelmeztetéseket
tettek közzé Szaddámnak
az EÁ elleni szörnyû
fenyegetéseirõl és az Al-Kaidával
való kapcsolatairól
és sejttették, hogy kapcsolatban volt a szeptember
11-i támadással. A vádak,
amelyek a sajtóban megjelentek, nevetségesek voltak,
mint azt a Bulletin
of Atomic Scientists szerkesztõje írta. Azonban
„mennél nevetségesebbek
voltak, a média annál inkább iparkodott
azokat úgy megetetni az emberekkel,
mint a hazafiasság próbáját." (7). A
hírverési hadjáratnak megvolt a maga
hatása. Néhány hét alatt az amerikaiak
többségének már az volt a
véleménye,
hogy Szaddam Husszein közvetlen fenyegetést jelent az
EÁ számára. Nemsokára
felerészben hitték azt, hogy Irak állt a
szeptember 11-i támadás mögött.
Ezzel párhzamosan nõtt a háború
támogatottsága. A hírverés
következtében
a kormány a félidõben tartott
választásokon nyilvánvaló
többséget kapott.
A hírverés sikeres volt. Mint valaki
írta: „ Bush elnök igazi reageni
fináléval az Abraham Lincoln anyahajó
fedélzetén május elsején a hathetes
háború befejezését jelentette be."
(Ezzel utalt Grenada legyõzésére és
Reagan 1983-as bejelentésére.) Bush
kinyilatkoztatta, hogy gyõzelmet aratott
a terror elleni háború során, miután
elmozdította a helyérõl az Al-Kaida
egyik szövetségesét.(8). Lényegtelen,
hogy semmiféle hiteles bizonyíték
nem támasztja alá, hogy Szaddám Husszein
és Osama bin Laden között kapcsolat
állott volna fenn.
A Wall Street Journal elismeri, hogy Bushnak az
anyahajón való látványos
alakítása „jelzi a 2004 évi
választási küzdelem
nyitányát", amely során a Fehér
Ház reméli, hogy „az a nemzeti biztonsági
tárgykörök körül fog zajlani"
Az elektori küzdelmek „az iraki
csatára fognak összpontosítani,
és nem a háborúra". Miként Karl Rove
kifejtette: a háborúnak folytatódnia
kell, ha csak az otthoni lakosságot kell is
ellenõrizni.
A 2002 évi választások
elõtt Rove arra tanította
a pártembereket, hogy hangsúlyozzák ki a
biztonsági kérdéseket, s tereljék
el a figyelmet a republikánusok népszerûtlen
gazdaságpolitikájáról. Ezek
másodlagos fontosságúak az
újjáválasztott reageniták
számára. Rendszerint
igyekeznek a „pánik-gombot" nyomni, hogy
elkerüljék a szembenállást a
korábbi
Reagen- féle politikával.
Az erõs hírverési
küzdelem alapvetõ kérdésekben
a közönséget nem
tájékoztatta. A legtöbben úgy
vélték, hogy nemzetközi
kérdésekben az ENSZ-nek kell meghozni a
döntéseket és nem az EÁ
vezetõinek,
s 2:1 arányban azon a véleményen voltak, hogy
Irak újjáépítésében a
fõ
szerep az ENSZé legyen, s nem az EÁ-é. (11).
Mivel a megszálló
szövetségesek nem találtak
tömegpusztító
fegyvereket, az EÁ kormányának
beállítottsága eltolódott – míg
korábban
teljesen bizonyosak voltak benne, hogy Irak birtokában
vannak ilyenek,
most azt mondják: álláspontjukat „igazolja,
hogy felfedeztek olyan berendezéseket,
amelyek lehetõséget nyújtanak fegyverek
készítésére."(12).
Idõsebb hivatalnokok egy
finomítást javasoltak a
megelõzõ háború fogalmában: „az
EÁ megtámadott egy országot, amelyik
tömeges
mennyiségû halálos méreggel
rendelkezik."
Az átértékelés
szerint „a kormány cselekedni fog
egy ellenséges hatalom ellen, amelynek
szándékában áll és képes
rá, hogy
tömegpusztító fegyvereket fejlesszen ki.(13).
A leglátványosabb
hírverés szerint Bush demokráciát
szándékozott vinni Közel-Keletre. Aszerint tett
különbséget a régi és új
Európa között, hogy az elõbbi
becsmérelte, az utóbbi üdvözölte
õt a bátorságáért.
A fokmérõ éles volt: a régi
Európa országainak kormányai ugyanolyan
álláspontot
foglalnak el az iraki háborúval szemben mint a
lakosságuk, míg az új Európa
hõsei követik a texasi Crawford parancsait, a
legtöbb esetben nincsenek
tekintettel rá, hogy a polgáraik
többsége ellenzi a háborút. Politikai
hírmagyarázók az engedetlen öreg
és elmebeteg Európáról
szónokolnak, s
a Kongresszus támogatja ezt az alacsonyrendû
színészkedést.
A látóhatár
szabadelvû végén, a korábbi amerikai
ENSZ nagykövet, Richard Holbrooke hangsúlyozza azt a
„nagyon fontos pontot",
hogy az új Európa nyolc tagjának a
lakossága nagyobb, mint az öreg
Európáé,
ami bizonyítja, hogy Franciaország és
Németország el vannak szigetelve.
Vajon szélsõséges
baloldali eretnek nézet-e az,
hogy az embereknek lehet valamiféle szerepük a
demokráciában?
Thomas Friedman akkoriban arra
ösztönzött, hogy
Franciaországot vegyék ki a Biztonsági
Tanács állandó tagjai közül, mert
„óvodás és nem játszik rendesen a
többiekkel." Ebbõl következik, hogy az
új Európa lakossága óvodás, ha
a népszavazási eredményeket vesszük
figyelembe.(14).
Törökország
különösen tanulságos eset. A kormánya
szembeszállt az EÁ kemény
nyomásával, és nem mûködött
együtt. Ez a demokráciából
adott lecke oly mértékben,
felmérgesítette az amerikai
hírmagyarázókat,
hogy egyesek már a törökök kurdok elleni, a
kilencvenes években elkövetett
bûneirõl írtak. Ez korábban
tabutéma volt, az EÁ ebben játszott szerepe
miatt.
A helyettes védelmi miniszter, Paul
Wolfowitz fejezte
ki a lényeget - elítélve a
török hadsereget, mert „nem játszik olyan
erõs vezetõ szerepet, mint amilyent vártunk
tõlük" A törököknek fel kell
állniuk és azt kell mondaniuk: „Hibát
követtünk el, most ki kell gondolnunk,
hogy mivel lehetünk leginkább az amerikaiak
segítségére."(15).
Wolfowitz álláspontja igen
jellemzõ, mivel õt úgy
ábrázolták, mint aki a kormányban
vezetõ szerepet tölt be a Közel-Kelet
demokratizálása érdekében.
Az öreg-Európával kapcsolatos félelemnek
mély gyökerei
vannak. Az EÁ Európa
egységesítését mindig
ellentmondásos módon értékelte.
30 évvel ezelõtt Henry Kissinger azt
tanácsolta az európaiaknak, hogy
csak „az EÁ által vezetett rend
keretei között" tartsák meg maguknak a
regionális felelõsségüket.
Európának
nem kell törekednie a francia-német ipari és
pénzügyi hátországú saját
függetlenségére.
Az EÁ kormánya most abban
érdekelt, hogy ÉK Ázsia
felé terjeszkedjen, amelyik a világ
leglendületesebb gazdaságú területe,
ellátva bõséges forrásokkal és
fejlett iparral, egy összerendezés felé
haladó egység, amelyik az amerikaiak által
fenntartott világrend felé kacsingat.