George Monbiot
Sűrű felhők a gazdag országok egén
2003. Szeptember 16, kedd
The Guardian
Ha osztanának Nobel díjat álszentségért is, akkor azt az idén biztos
Pascal Lamynak, az EU kereskedelmi biztosának ítélnék oda. Egy hete a Guardian
kereskedelmi mellékletében még azzal érvelt, hogy a Kereskedelmi Világszervezet
(WTO) „hozzájárul ahhoz, hogy egy törvényeket nem ismerő Hobbes-i világból
egy jóval Kant-ibb világ felé mozduljunk el – ha nem is az örök béke birodalmába,
de legalább egy olyanba, ahol a kereskedelmi viszonyokat törvények szabályozzák.”
Vasárnap pedig, azzal, hogy úgy kezelte a tárgyalásokat, mintha ott - Thomas
Hobbes szavaival élve – „ember ember elleni háborúja” zajlana, lehetetlenné
tette a megegyezést, és végül valószínűleg magának a szervezetnek is a
pusztulását okozta.
Ha így van, az egyik lehetséges következmény egy olyan kereskedelmi
rend létrejötte lehet, melyben – ismét csak Hobbes szerint – „az erőszak
és a visszaélés... a két központi erény”. Az egyes országok közötti kapcsolatok
ekkor visszaállnának a természet szabályozta szintre – amitől a filozófus
rettegett –, ahol is az erősek gonosz és durva viselkedése a biztosíték
arra, hogy a szegények élete rövid maradjon.
A Cancuni csúcson, Mexikóban, Lamy olyan javaslattal élt a szegény
nemzetek felé, amelyet azok természetesen nem fogadhattak el. Úgy tűnik,
az volt a legfőbb törekvése, hogy újra életre keltse, ú.n. „befektetési
egyezmények” révén, a hírhedt Többoldalú Befektetési Megállapodást. Annak
idején ez a javaslat lehetővé tette volna a vállalatoknak, hogy a kormányokat
arra kényszerítsék, hogy minden olyan törvényt hatályon kívül helyezzenek,
melyek bármi módon akadályozhatták volna a pénzcsinálási kapacitásuk növelését.
A javaslatot az 1998-as világszintű felbolydulás hatására ejtették.
Cserébe azért, hogy a vállalatokat ilyen hatalommal ruházták volna
fel saját kormányaik felett, a szegény országok egy árva garast sem kaptak
volna. A mezőgazdasági ártámogatások ügyében Lamy által tett engedmény
éppen csak egy hajszálnyival jelentett többet az euróai farmereknek fizetett
pénz újraelosztásánál. Az európai termény-báróknak így továbbra is lett
volna a lehetüségük, hogy mesterségesen alacsonyan tartott dömpingáraikkal
benyomuljanak a szegény országok piacára, tönkretéve az ottani farmereket.
Persze, ahogy azt Hobbes is tudta, „ha mások nem veszik el tőlük a
jogaikat... akkor senkinek sincs oka, hogy eldobja a magáét, és magát prédának
vesse oda.” A szerződés – ahogy megjegyzi –, „a jog kölcsönös átruházása”,
amibe az ember azért megy bele, mert vagy „azt mérlegeli, hogy cserébe
valami jog rá is ruházódik, vagy valami egyéb jóban reménykedik”. Azzal,
hogy Lamy a semmit kínálta a szegény országoknak mindenért cserébe, arra
kényszerítette őket, hogy kivonuljanak a tárgyalásokról.
A kereskedelmi biztos azért lehetett ezen az állásponton, mert kötelességének
érzi, hogy az EU vállalatait és nagyipari mezőgazdaságát védelmezze minden
újonan érkezővel szemben, jöjjenek bár Európa más országaiból, vagy egyéb
nemzetekből. Azt képzelte, hogy a WTO-n belül ezidáig uralkodó természeti
törvények értelmében a gyengébb feleket kapitulációra lehet kényszeríteni,
no meg azt, hogy adják szépen oda a vállalatoknak még azt a keveset is,
amit addig nem loptak el tőlük. Még akkor is ragaszkodott ehhez, mikor
világossá vált, hogy a gyengébb nemzetek, először a WTO történetében, készen
álltak arra, hogy az agresszióra válaszként mozgósítsák kollektív erőiket,
ahogy azt a természet állapota megkívánja.
Nem tudom kiverni a fejemből Pascal Lamynak ezt a ragaszkodását ehhez
a szemforgató filozófiához, mert amit tett, azt mind a mi nevünkben tette.
Nagy Britannia és a többi európai ország csakis az EU-n keresztül tárgyal
a WTO-ban. Ezért Lamy minket, a mi érdekeinket képviseli. Persze nehéz
olyasvalakit találni Európában, aki ne állna valamely nagyvállalat alkalmazásában,
vagy ne lenne más módon lekötelezve valamelyiknek, és ezek a vállalatok
Lamy tárgyalási pozícióját mind kívánatosnak és egyöntetüen jogosnak tartják.
Jónéhány európai kormány azonban, azt látván, hogy ez az álláspont a tárgyalások
kimenetelét, végül pedig a szervezet létét magát veszélyezteti, lassan
eltávolodtak attól. Nagy meglepetésre Nagy Britannia is ezen nemzetek között
volt.
Jóllehet Pascal Lamy nem az egyetlen olyan, hatalmi pozícióban lévő
férfiú, akinek szenvedélyévé vált a vállalati jogok védelme, a viselkedése
mégis úgy tűnik, igazolja azokat az eszüket vesztett eurokratákat pellengérre
állító, túlzó szalagcímeket, amelyekkel a magazinok ijesztgetik a jónépet,
így az Euro bevezetésével kapcsolatos népszavazás előtt.
Ám miközben ennek az úrnak sikerült hosszútávú károkat okozni Európa
globális reputációjában, talán mégsem sikerült szétzúznia a szegényebb
országok reményeit. Mert valami más is ébredezőben van itt. A fejlődő országok,
először az elmúlt kb. húsz év során, kezdenek lassan egyesülni, és egységes
testként fellépni. Hogy ezt korábban nem tették, az egyrészt a hidegháború
korrozív hatásának tanubizonysága, másrészt pedig azt a továbbélű képességet
mutatja, melynek révén a gazdag és hatalmas nemzetek sikeresen vesztegetik
és zsarolják meg, lökik félre a szegényeket. Valahányszor a gyengék között
kialakulni látszott a szolidaritás, az erősek – elsősorban is az USA –
sikeresen oszották meg őket és uralkodtak felettük, engedményeket ígérve
azoknak, akik kilépnek, és szankciókkal fenyegetve azokat, akik kitartanak.
Most azonban a gazdagok saját hatalmuknak lettek a foglyai. A gazdag
országok a WTO létrejöttétől kezdődően mindent megtettek, hogy minél több
fejlődő országot újítsanak be a tagok közé, hogy így kényszeríthessék őket
piacaik megnyitására, és egy olyan kereskedelmi politikának való engedelmeskedésre,
amely számukra csakis gyötrelmes lehetett. Mindenesetre ennek következtében
az a helyzet állt elő, hogy ma ők vannak – ráadásul jóval! – kevesebben.
Az EU és az USA ma már talán bánják, hogy annak idején annyit győzködték
Kínát, hogy csatlakozzon. Kína lett az a szikla, amely körül – túl nagy
lévén ahhoz, hogy elhallgattassák vagy megfélemlítsék – az elszigetelt
nemzetek elkezdtek tömbösödni. Paradox módon épp azért, mert a Lamy és
(kisebb mértékben) az USA által diktált feltételek annyira kirívóan igazságtalanok
voltak, hogy a kis nemzeteket lehetetlennek bizonyult elszakítani az új
koalíciótól. Bárhogy is édesgette, vagy fenyegette is őket az USA, egyszerűen
túl sok lett volna a szegény országok vesztenivalója, ha segítettek volna,
hogy a gazdag tömb javaslata átmenjen.
És ez a szolidaritás már önmagában erőt ad. Cancúnban a gyenge nemzetek
kiálltak az igazukért a világ legerősebb tárgyalóival szemben, és nem törtek
meg. Azt a tanulságot vihetik haza ebből, hogy amennyiben ez lehetséges
volt, akkor bármi az lehet. Hirtelen új életre kelhetnek azok a javaslatok,
amelyek a globális igazságosságra, és a szegény nemzetekkel való szolidaritásra
vonatkoznak.
Miközben úgy tűnik, a WTO-t el lehet temetni, ezek a nemzetek, ha együttes
erejüket jól használják ki, megtalálhatják a módját, hogy együtt léphessenek
fel a nemzetközi színtéren. Talán a WTO-t is feléleszthetik, mint egy olyan
demokratikus fórumot, amelynek mindig is lennie kellett volna. A Világbank
és az IMF is jól teszik, ha mostantól jobban vigyáznak. Az ENSZ számára
pedig egyre nehezebb lesz, hogy a körein belül eluralkodott anomáliás hatalmi
viszonyokat továbbra is fenntartsa. A szegény nemzetek, ha összefognak,
kollektív fenyegetés elé állíthatják a gazdagokat.
Ehhez persze megfelelő eszközökre van szükségük, és ez a adósságaik
formájában a rendelkezésükre is áll. Együtt annyi a tartozásuk, hogy végül
is a világ pénzügyi rendszere a kezükben van. Ha együtt képviselik az adósságcsőd
fenyegetését, lassan egy olyan hatalom birtokába juthatnak, amilyet eddig
csak a gazdagok gyakoroltak, s engedményeket csikarhatnak ki cserébe azért,
hogy nem engednek szabad utat az erejüknek.
Így Pascal Lamy, a „mi” fiunk, végül esetleg egy jobb világ megvalósulásán
fáradozott, azáltal, hogy oly kitartóan küzdött a rosszabbikért.
(ford. Erhardt)