George Monbiot
A lokalizmus mítosza
2003. szeptember 9, kedd
The Guardian
A mexikói Chacunban holnap kezdődő világkereskedelmi tárgyalások zárt
falain kívűl két csatát kell megvívni. Az elsőt a kampányolók, akik tisztességet
kereskedelmet akarnak, és a gazdag nemzetek tárgyalódelegációi, akik tisztességtelen
kereskedelmet akarnak, kell, hogy megvívják. A második az a vita, amely
most kezd forrásba lendülni, azoknak a sorain belül, akik azt állítják,
hogy a szegényeket segítik.
Azoknak, akik tisztességesebb kereskedelmet szeretnének, azzal a problémával
kell szembenézniük, hogy eleddig nemigen volt – ha volt egyáltalán – olyan
kereskedelmi megállapodás gazdag és szegény nemzetek között, amely ne ért
volna fel egy törvényesített rablással. Az a megállapodástervezet, melyet
a WTO tagországai ezen a héten fognak megvitatni, nem kivétel ez alól a
szabály alól. Miközben a gazdag országoknak továbbra is biztosítja a lehetőséget,
hogy a piacukat védjék, arra próbálja kényszerítreni a szegény nemzeteket,
hogy a maguk piacait az intézményes kalózkodás számos új formája előtt
nyissák meg.
Jóllehet a szegény országok elkeseredetten vágynak egy hatékony kereskedelmi
szerződésre. Tárgyalódelegációik jól tudják, hogy a gazdag világ megpróbálja
kirabolni őket, és nem hajlandók elfogadni egy olyan megállapodást, amely
lehetővé tenné a gazdag világ vállalatainak, hogy mindent kipakoljanak,
talán csak a veséjűket hagyva meg (az majd később jön). De azt is jól tudják,
hogy mind Amerika, mind Európa, úgy tűnik, mindent meg is tesznek azért,
hogy kivonulásra késztessék őket. Minden szakszervezetis jól tudja, hogy
mikor a szegények nem tudnak kollektíven tárgyalni, a gazdagok olyan szabályokat
vezethetnek be, amilyeneket csak akarnak.
A válasz, ami azoktól érkezik, akik a gazdag világon belül vannak megundorodva
a saját kormányaik javaslataitól, azt sugallja, hogy a szegény nemzeteknek
a legtöbb kereskedelmi tárgyalástól vissza kéne vonulniuk. Ez azonban egy
másik problémát vet fel. A szegény országoknak pénzre, lehetőleg kemény
valutára van szűkségük. Csak kevés eszközük van arra, hogy ezt meg is szerezzék.
A kalózkodás jól működött azokban az országokban, akik ma gazdagok, de
a szegények nincsenek abban a helyzetben, hogy ezt utánuk csinálják. A
gazdasági segélyek függésbe zárják azokat, akik a támogatásokat kapják.
Az egyetlen járható útnak a kereskedelem tűnik. Az a 3 millió ember – szegény
országok lakói –, akik az Oxfam petícióját aláírták, arra szólítanak fel,
hogy ne kelljen „mennie a kereskedelemnek”, hanem, hogy legyen „igazságos
a kereskedelem”. És ebben alkothatnak közösséget azokkal a kevesekkel,
akik azt állítják, hogy segíteni akarják őket.
Ma kevesen állítják nyíltan a gazdag világban, hogy radikálisan csökkenteni
akarják a szegény országokból érkező import értékét, azonban jónéhány prominens
kampányoló olyan politikát képvisel, ami mégis erre az eredményre vezet.
Amikor, még júniusban, arról beszéltem, hogy a „lokalizáció” (az a felvetés,
hogy mindent amit meg lehet termelni helyileg, azt helyileg is kell megtermelni)
károsíthatja a szegény nemzetek érdekeit, Dr Spencer Fitz-Gibbon, a Zöld
Párt sajtófőnöke egy igen dűhös levélben tiltakozott. A lokalizáció, mondja,
segíti a szegényeket, azáltal, hogy lehetővé teszi, hogy megálljanak a
saját lábukon, és azáltal, hogy csökkenti a mértéket, amellyel a kereskedelem
hozzájárul a klímaváltozáshoz. „ Egy olyan világ nevében szólunk, amely
viszonylagosan önálló gazdaságok egyensúlyára épül. Ami végeredményben
annyit tesz, hogy a szegény országok maguknak gyártják a serpenyőt, a kompjútert
és a ceruzát.” Mindez logikusnak és magától értetődőnek hangzik, amíg egy
kicsit el nem gondolkodunk a lehetséges következményeken.
Ha minden országnak magának kell gyártania a serpenyőt, a kompjútert
és a ceruzát, akkor minden országnak szüksége lesz bauxitra, vasércre,
rézre, szilikonra, grafitra, puhafára és minden olyan nyersanyagra, ami
a termelőtevékenységükhöz kell. Ha ez éppen nem állrendelkezésre az adott
országon belül, akkor viszont importálni kell. Mivel pedig a nyersanyagok
nehezebbek, mint a késztermékek, az importálásuk során ugyancsak több üzemanyagot
kell elégetni. Az ilyen típusú „önellátás”, ahelyett, hogy csökkentené,
jelentősen megnövelné a kereskedelem hozzájárulását a klímaváltozáshoz.
Ugyanilyen veszedelmes az is, hogy míg az önellátás esetleg járható
volna a gazdag országok számára, a legtöbb szegény ország egyszerűen nem
rendelkezik elégséges belső piaccal ahhoz, hogy rentábilissá tudja tenni
a komplex termékek gyártását. Javasoljuk csak egy etióp közgazdásznak,
hogy az országa hozzon létre önerőből egy a belső piacra termelő kompjutergyártóipart,
és simán ki fog nevetni. Miután a piac kicsi, minden egyes kompjúter a
sokszorosába kerülne annak, mint amelyeket a gazdag világban gyártanak.
Így a komparatív vásárlórejük még tovább gyengülne, és még távolabb kerülne
tőlük az a technológia, amelyre szükségük van. Ha az etióp üzleti vállalkozások,
kórházak és egyetemek működőképesek szeretnének maradni, külföldről kell
importálniuk a kompjútereiket. Ahogy ma is teszik.
Ehhez pedig külföldi árucserére volna szükség. Ám, a Zöldek által szorgalmazott
rendszerben, ezt még nehezebb lesz megvalósítani, mint jelenleg, mert javaslataik
megvalósulása esetén a gazdag világ is a gyártási önellátás megszervezésével
lenne elfoglalva (és jóval valószínűbb, hogy ők ezt el is érnék). Napnál
világosabb, hogy az egyedüli áru, amit a szegény országok el tudnának adni
a gazdagoknak, az a nyersanyag.
A globális igazságosság bizonyosan megköveteli, hogy az emberek a gazdag
világban, függetlenül attól, hogy a kormányaik mit képviselnek, igenis
kampányoljanak azért, hogy segítsék a szegény országokat, hogy ők a lehető
legtöbbet visszakövetelhessék csúfosan elcsaklizott javaikból. Az Oxfam,
a Christian Aid, a World Development Movement és más hasonló szervezetek
olyan politikát javasolnak, amely – többek között – a WTO demokratizációjára
szólít fel, olyan megegyezést proponálnak, ami lehetővé tenné a szegény
országoknak, hogy védjék a gyerekcipőben járó export-iparukat a közvetlen
versenytől, és olyan nemzetközi szabályozást, mely hatékonyan kényszeríthetne
minden vállalatot az igazságos kereskedelemre. Azon lokalisták, aki eltökéltnek
tűnnek ama céljukban, hogy megkapják a tortaszeletüket, és meg is egyék
azt, szintén azt állítják, hogy ezeket az álláspontokat támogatják. Itt
az idő, hogy színt valljanak, vagy legalábbis beismerjék, hogy ugyancsak
látványos önellentmondásokba keveredtek.
A fenti, jogos követelésekhez még egy továbbit is hozzáadhatunk, ami
Aubrey Meyertől származik, aki kidolgozta az „összehúzódás és konvergencia”
tervet, melynek célja a klímaváltozás kezelése. Az összehúzódás és konvergencia
elve, amelyet az afrikai kormányok mostanra a klímaváltozással kapcsolatos
hivatalos álláspontjukká emeltek, először is azt rögzíti, hogy összesen
mennyi széndioxidot termelhet az emberiség évente, anélkül, hogy a bolygó
fölforrna. Ezután ezt a számot elosztja a világ teljes népessége között,
és minden országra nézve –lélekszámuk alapján –, megállapítja gáztermelési
kvótáikat. Ahhoz, hogy egy nemzet a saját kvótájánál többet termelhessen,
először valamely más országtól meg kell majd vásárolnia a számukra fenntartott,
de általuk kihasználatlanul hagyott kvótákat.
Meyer kimutatja, hogy a konvergencia felgyorsításával a szegény világ
masszív kereskedelmi előnyökhöz jutna. Azok a nemzetek, amelyek a legkevesebb
fosszilis üzemanyagot használják, csaknem teljes monopóliumot élveznének
a kibocsátás kereskedelme felett. Ez pedig nagyban elősegítené a gazdagok
és szegények közötti gazdasági egyensúly kiegyenlítődését, ugyanakkor kompenzálná
a szegényeket a gazdagok környezetszennyezése miatt elszenvedett károkért.
Itt a lehetőség, hogy valami oyasmiért harcoljunk, amire még nem volt
példa: egy olyan kereskedelmi megállapodásért, amely a gazdagokat hozná
hátrányosabb helyzetbe. Ha komolyan gondoljuk, hogy igazságos célokért
kampányolunk, akkor nem támogathatunk olyasmit, ami ismét igazságtalanságokhoz
vezet. A lokalistáknak szembe kell nézniük belső ellentmondásaikkal, és
eldönteni, melyik oldalon is állnak.
(ford. Erhardt)