George Monbiot:
Ítéletidő
2003. szeptember 2, kedd
The Guardian
A világ kezd úgy kinézni, mint Franciaország a Nagy Francia Forradalom
előtt. Jóllehet, nem állnak rendelkezésünkre megbízható statisztikák, de
valószerűtlennek tűnik, hogy az egyenlőtlenség nagyobb lett volna akkor,
mint ma. A világ népességének leggazdagabb öt százaléka 114-szer annyit
keres, mint a legszegényebb öt százalék. A Föld ötszáz leggazdagabb emberének
vagyona ma összesen 1.54 trillió dollár – ami több, mint egész Afrika nemzeti
összterméke, vagy mint az emberiség szegényebbik felének összevont éves
bevétele.
Mára, csakúgy, mint akkor, a szegények elkeseredése
mérgezi a gazdagok túlhajtott fogyasztását. Ma is, csakúgy, mint akkor,
a globális arisztokrácia által fizetett bölcsek – az egyetemek, a kormanytanácsadók,
a napilapok és magazinok – sikerrel bizonyítják, hogy a rendszer a rendszerek
lehető legjobbika, a világok lehető legjobbikában. Van már Bastille-ünk
is, a guantanamo bay-i Delta Camp, ahol vádemelés nélkül tartanak fogva
embereket. Csakúgy, mint a Versaille-i Udvarban, az új-régi rend gazdagsága
és csillogása az éhség uralta, bűzös nyomornegyedek közvetlen közelében
kerül körbehordozásra, a mexikói Cancunban, a következő világkereskedelmi
csúcson. Bankettek és pezsgős fogadások között olyan férfiak, mint Pascal
Lamy, európai kereskedelmi biztos és Robert Zoellick, USA kereskedelmi
képviselő, a tőlük megszokott arroganciával söprik majd le az asztalról
az éhező többség szükségleteinek kérdését. És mind a célok, mind a megvalósítás
tekintetében majd ugyanannak a korrupciónak leszünk tanui, amint a privát
előnyöket messze a közjó elé helyezik: le monde, c´est nous.
Ahogy Charles Dickens írta annak a régi kornak az uralkodó osztályával
kapcsolatban: „a valószínűtlenség leprája minden emberi lényt résztvevővé
torzított“. A valószerűtlenség Mexikóban már a Világkereskedelmi Szervezet
szándéknyilatkozatával kezdődött. A szervezet általános igazgatója szerint
ugyanis az majd biztosítja, hogy „a fejlődéssel kapcsolatos kérdések kerüljenek
a tárgyalások középpontjába“. Másszóval, hogy a tárgyalások olyan irányban
folynak majd, hogy segítsék kikerülni a szegény országokat a szegénységből.
Csaknem minden szempontból nézve éppen az ellenkezője igaz. Minden egyes
igéret, amit a gazdag világ tett a szegény világnak, beváltatlan maradt.
Minden igényt, amely a szegények javainak további eltulajdonítására irányul,
kiméletlen következetességgel realizálnak.
Vegyük csak a kereskedelelmre kivetett vámok kérdését.
Az Oxfam új statisztikája, melyet ma hoztak nyilvánosságra, azt mutatja,
hogy minél szegényebb egy nemzet, annál magasabb vámot kell fizetnie, ha
az áruit exportálni akarja. Az Egyesült Államok 0-1%-os vámokat vet ki
a Nagy Britanniából, Franciaországból, Japánból és Németországból származó
árukra, miközben ugyanezek az adók 14-15%-ra rúgnak Banglades, Kambodzsa
és Nepál esetében. A brit módszer azonos: Sri Lankának és Urugvaynak nyolcszor
annyit kell fizetnie, ha itt akarják eladni az áruikat, mint az Egyesült
Államoknak.
Ennek két oka van. Az első az, hogy a szegény országok nem tudnak visszaütni.
A második az, hogy vámok nélkül a szegény országok jobban bírnák a versenyt,
mint a gazdagok. A legszigorúbb vámokat a textilipari és mezőgazdasági
termékeknél találjuk, ahol a gyengébb nemzetek kereskedelmileg előnyösebb
helyzetben vannak.
A most folyó kereskedelmi tárgyalásokat azzal az igérettel indították
volt el, hogy csökkenteni fogják a vámokat, esetenként kiküszöbölik azokat,
„elsősorban is a fejlődő országok export érdekeinek körébe eső áruk esetében“.
Május 31 volt a határidő, mikorra el kellett volna készülnie egy hiteles
nyilatkozatnak, mely alapját képezte volna a cancuni találkozónak. Ám miután
a gazdag nemzetek minden egyes, a szövegezéssel kapcsolatos megegyezést
lehetetlenné tettek, semmiféle nyilatkozat nem készült. Ehelyett az EU,
az USA és Kanada az elmúlt héten egy új dokumentumot nyújtott be. Ebben
az áll, hogy a legszegényebb országoknak kell a legtöbbet tenniük, hogy
csökkentsék a kereskedelmi védővámjaikat. Boliviának és Kenyának 80%-kal,
míg az EU-nak 28, az USA-nak mindössze 24%-kal kell csökkentenie azokat.
Mindez kiszámított provokációnak tűnik, melynek célja, hogy a témában bármiféle
megegyezés megszületését megakadályozza.
A mezőgazdasági támogatások ügyében sem volt semmiféle
előrehaladás. 1994-ben a gazdag országok megállapodtak, hogy a jövőben
fokozatosan beszüntetik a támogatások folyósítását, amennyiben a szegény
országok megígérik, hogy megnyitják a piacaikat a nyugati nagyvállalatok
termékei előtt. A szegény országok betartották az igéretüket, a gazdagok
megszegték a magukét. A tárgyalások új fordulójának az volna a célja, hogy
elvezessenek „minden exporttámogatás fokozatos kiküszöböléséhez“. Az e
témában folyó tárgyalások alapját adó irat elkészültének határideje március
31 lett volna. Az igéretet újra csak megszegték, a szegény országokkal
pedig közölték, hogy a mezőgazdasági támogatás gyakorlatát csak akkor szüntetik
be, ha cserébe ők mégteljesebb hozzáférést engednek a gazdag világ vállalatainak
a gazdaságukhoz.
A legerősebb nemzetek, miközben elutasítják a szegények igényeinek
tárgyalását, a maguk követeléseinek brutális diplomáciával szereznek érvényt.
Most ahhoz ragaszkodnak, hogy a „development round“-ot, ahogy a következő
csúcsot nevezik, arra használják fel, hogy elérjék: az egyes országok a
nemzeti vállalatokéval azonos jogokat biztosítsanak külföldi vállalatoknak,
a közszolgáltatások-közművek piacát nyissák meg a magánszektor előtt, és
külföldi vállalatokat versenyeztessenek azok működtetéséért. Miután csaknem
minden egyes multinacionális vállalat a gazdag világban honos, ez gyakorlatilag
annyit tesz, hogy a gazdag világ magáévá teszi a szegény világ gazdaságát.
Lamy és Zoellick, meg a kormányok, amelyeket képviselnek
(a miénk is), bizonyosan tudják, hogy a gyengébb országok számára lehetetlen
eleget tenni ezeknek a követeléseknek. Tudniuk kell, hogy az általuk diktált
veszett feltételek – együtt a sokszorosan megszegett igéreteikkel - legfeljebb
arra vihetik rá a gyengébb kormányokat, hogy kivonuljanak a tárgyalasokról
Cancunban is, ahogy már Seattle-ben is tettek 1999-ben. Tudniuk kell, hogy
ez a Világkereskedelmi Szervezet végét jelenti majd. És úgy tűnik, éppen
ez is a céljuk.
A WTO állhat a feje tetején, ahogy teszi, és lehet
olyan korrupt, amilyen, mégis továbbra is ez az a multilaterális szervezet,
ahol a szegény nemzetek összefoghatnak, és elméletileg leszavazhatják a
gazdagokat. Ez persze sosem történik meg, miután a gazdag nemzetek megkerülték
a döntéshozatali struktúrákat. De a veszély továbbra is ott van, ezért
úgy tűnik, az EU és az USA el szeretné törölni a szervezetet, és a világkereskedelmi
megállapodások helyére a jóval fenyegetőbb, egyes országokkal kötött megállapodásokat
kívánja léptetni. A szűk ösvény, amit bármiféle ellenkampánynak követnie
kell tehát az, hogy rámutatnak a tervezett megállapodások igazságtalan
voltára, ugyanakkor nem követelhetik, hogy „a WTO-nak mennie kell“, mert
ezzel a gazdag világ mögöttes céljait szolgálnák.
Végül azonban, csakúgy mint Franciaországban, el
kell jönnie valamiféle forradalomnak. Valószínűleg csak akkor, mikor már
globális szinten veszélybe kerül a túlélés: egy világszintű gabonaválság
(például mint az 1788-as gyenge termés következtében beálló kenyérhiány),
vagy – és ez mostanában valószínűbb, és közelibb lehetőség – a fosszilis
tüzelőkészletek kimerülése következtében. Ezt megelőző tárcáimban már jeleztem
egy-két módot (egy kollektív adósságcsőd fenyegetése), ahogyan ez a forradalom
létrejöhet. Amíg csak az új-régi rezsimet meg nem döntik, és Lamy és Zoellick-féle
alakokat – metaforikusan – fel nem lógatják egy lámpaoszlopra, a gazdagok,
csakúgy, mint a francia arisztokraták tették, csak egyre találékonyabb
eszközöket fognak előteremteni, hogy kifosszák a szegényeket.