várnagytbb:
Betegség? Művészet? Terápia?
Ahogy gyermekkoromban nem igazán tudtam elképzelni, hogy szüleim is, én is halandóak vagyunk, sokminden egyéb is látóterem perifériáján jelent meg. A Sárga Ház például mikor a 60-as évek derekán, tízévesforma gyerekekként busz hozott vissza a suli elé a nyári napközis-táborból. Valamelyik idősebb társunk hallhatott felőle, kiket rejt az ablakból pillanatra fölvillanó épület.
Huszonöt évvel később, mikor először léphettem a Sárga Házba, már olvastam Van Gogh, Gulácsy, Artaud, Hölderlin, s gróf Széchényi István életrajzait, a Száll a kakukk fészkére, A Mester és Margaríta, vagy A látogató című regényeket, Ginsberg Üvöltését, mégsem állíthatnám, hogy fölkészült voltam.
Döbling, 1988
Három évvel korábban jártam Bécs tizenkilencedik kerületében, Döblingben. Házigazdánktól reggeli közben kérdeztem, nem tudja-e véletlenül merre lehet az egykori Görgen féle elmegyógyintézet, ahol az osztrák Petőfi – a Magyarországon született – Lenau, s néhány évre rá a mi Széchenyink is öngyilkos lett? Pierre tagadólag rázta fejét, majd miután másra terelődött a szó, fölállt az asztaltól, s a könyvespolchoz lépett. Nem tudom mibe lapozott bele, de azt mondta, nem messze tőlük van egy épület, ami régen szanatórium volt. Fél óra múlva láttuk, hogy a kérdéses ház egyik szárnya bontás alatt áll. Aztán rábukkantunk a bokrokkal sűrűn benőtt kerítésen egy kopott emléktáblára is, ami Széchenyire utalt.
Döbling, 1988
Legközelebb úgy érkeztem, hogy előtte mindent
elolvastam, amit a gróf döblingi éveire vonatkozólag találtam. Innen tudtam
meg, hogy a Görgen féle magánszanatórium volt az első elmegyógyintézet
a kontinensen, s hogy azt megelőzően az ön- és közveszélyes őrülteket nem
kórházakban kezelték, hanem börtönökbe zárták, pontosabban a börtönök e
célra elkülönített celláiba, jobbára életfogytiglan. Görgen doktor klinikája
sem fogadott minden beteget, csupán azokat, kiknek hozzátartozói meg tudták
fizetni az általában hosszadalmas, s látványos javulást ritkán produkáló
kezeléseket. Döbling a XIX.század derekán még nem tartozott Bécshez, hanem
amolyan Bécs környéki, nyári kirándulóhely volt.
Visszatérésemkor a korábban bontani kezdett
szárny már hiányzott, de mivel a kert és az épület elhagyatott volt, barátaimmal
bemászhattunk a kerítésen. A bejárati ajtón lakat volt, de az ablakok többségéből
hiányzott az üveg, s tán a terasz felöli ajtó is nyitva volt. A klasszicista
stílusban épített kétemeletes palota belső tereiben alig-alig maradt valami,
ami az eredeti funkcióra utalt. Csupán a reteszek és a kukucskálónyílások
néhány ajtón, s egy-két rozzant vaságy, amelyekről a matrac hiányzott,
de itt-ott azért még megmaradt rajtuk az a football-kapura emlékeztető
háló, amellyel az egykori betegeket ágyban tarthatták. Azóta az épületet
szépen rendbehozták, érdemes elsétálni arra.
A Sárga Házba történő látogatást Bangó
Alíz tette számomra lehetővé, aki akkoriban ott terápiás céllal kerámia
foglalkozásokat vezetett. Azt kérte tőlem nyissam meg a kiállítást, amit
néhány héttel később az épület dísztermében mutatnak be, s rendezzünk egy
másikat a Liget Galériában, melynek akkor már hetedik éve voltam művészeti
vezetője. Jóllehet galériánk a kortárs művészet újabb fejleményeinek bemutatásával
foglalkozott, mégsem hárítottam el Alíz kérését. Évekkel azelőtt volt egy
kiállításunk, ami eszembe jutott. Azt egy grafikusművész, Csorba Simon
kezdeményezte, aki a 80-as évek első felében a kulich gyula téri – Dr.
Gerevich József által létrehozott – Nappali Szanatórium képzőművészeti
foglalkozásait vezette. Formálisan utókezelésre, utóterápiára jártak oda,
többnyire olyan fiatalok, akiket öngyilkossági kísérletekből, súlyos kiborulásokból,
narkózásból hoztak ki a megfelelő, s részben sürgősségi intézmények. Valójában
viszont azt hiszem nem csak ők jártak oda, hanem mások is, az ő barátaik,
szerelmeik, ismerőseik – suliból kicsapott, munka nélküli, otthonról elszökött
srácok –, s kisebb számban érzékeny, labilis felnőttek, sőt idősebbek is.
Nem merném állítani, hogy szemben a Sárga Házzal itt vidám és felszabadult
légkör uralkodott, de szabad és önkéntes volt a ki- és bejárás, s maguk
a képzőművészeti foglalkozások – Simon munkája nyomán – önképzőköri jelleget
öltöttek. Mikor először látogattam hozzájuk, ők már egy önkéntes társuláson
alapuló közösséget alkottak. Műveiket több csoportos kiállításon is lehetett
látni, 1978-81 között Na’ Conxypan, majd 1981-től Mentonopon
csoport néven.
A Mentonopon csoport kulich gyula téri
műterme nem volt olyan tágas és felszerelt, mint a rajzköröké, melyeket
addig ismertem. Viszont első pillantásra nyilvánvaló volt, hogy akik itt
dolgoznak, társak, partnerek egymás számára: ez nemcsak műterem, de szellemi
műhely is. A teremben keresztben kifeszített szárítókötelekre voltak fölcsiptetve
az íves csomagolópapírokra készített kréta- és szénrajzok. A falakat, az
asztalt, s minden más elképzelhető felületet ugyancsak képek borítottak,
de néhány stósz átnézése után egyértelmű volt, hogy a legalsó képek sem
tavalyiak, legfeljebb néhány naposak, hetesek lehetnek. Az alkotók szemmel
láthatóan stimulálták egymást, s gyakran készítettek közös képeket, plasztikákat
is. Néhányan akkor is dolgoztak, mikor érkeztem, mások beszélgettek, kint
ültek a verandán, s úgy tűnt nem csupán cigarettaszünetet tartanak.
A kulich gyula téri épület – ha jól emlékszem
valamelyikük szavaira –, a háború előtt bordélyház volt. Az utcáról nyíló
jókora kapu egy belső udvarra vezetett. Az U-alaku épületbe ágyazott szobáknak
volt valami intim, az udvarnak pedig egyfajta mindenki számára nyitott,
közösségi jellege.
A Sárga Ház akár ezzel, akár a döblingi
épülettel szemben kaszárnya-szerű kéződmény volt, annak ellenére is, hogy
egy gyönyörű parkon át vezet hozzá az út. Az egykori kastély kórházi funkcióra
átgyúrt belső tereiben azonban az építtető nagyonalúsága mindenütt kínos
konfliktusban állt a jelenlegi felhasználó örökös pénztelenségével, ronda
és olcsó átalakításaival, szedett-vedett bútoraival.
Hálás voltam Alíznak, hogy nemcsak az agyagfigurákat
és a kemencéjüket mutatta meg, de néhány alkotóval is megismerkedhettem.
Valamennyien fáradtnak és levertek látszottak, amint tétován álldogálltak
pizsmáikban, hálóingre vett fürdőköpenyeikben a folyosón. Munkáikról nem
igazán volt mondanivalójuk, mintha nem, vagy nem szívesen emlékeztek volna
rájuk, ahogy semmire sem. Ez részben annak lehetett betudható, hogy valamennyien
erősen be voltak nyugtatózva.
Az elmebeteg közhelyes ábrázolása szerint
az illető akár Napoleonnak, akár másnak képzeli magát, nincs tisztában
vele, hogy ő kicsoda, hol van, és miért? E közhelyek szerint az elmebeteg
illogikus, érthetetlenül vagy értelmetlenül halandzsázik, s csak nevet
rajta, ha bolondnak nevezik. Nyilván ennek a klisének is megvan az alapja,
ám a Sárga Házban megismert bentlakóktól semmi sem állt távolabb. Ők tisztában
voltak vele kik ők, mikor, hol, és miért borultak ki, hogyan kerültek ide.
Ami viszont elkeserítően kilátástalannak tűnt számukra, hogy mikor és hova
térhetnek innen haza?
Kerámiáik egy nagyobb csoportja nem volt
más, minthogy egy maréknyi agyagot szorongattak. Alíznak aligha lehetett
más választása, ki kellett égetnie e maroknyomatokat is (nem mellesleg
alighanem ez lehet a szobrászati ősforma), mielőtt bármi másra rá tudta
volna beszélni pácienseit. Amik eztán következtek, azok apró mesealakok,
állatkák voltak, gyakran befejezetlenek, vagy például az a pici – s a megformálás
révén egyértelműen puncira emlékeztető – csónak, amelyet a nálunk rendezett
kiállításuk után elkértem Alíztól. Máig őrzöm, s mikor valamely szakmai
beszélgetés kapcsán alkalmam nyílik rá, megmutatom egy-egy kollégámnak.
Az volt az érzésem Alíznak jó idejébe
telhetett, mire rájött, hogy városképpé kellene összerendeznie a különböző,
de kerámiákként csak lassan rekonstruálódó esetek hőseit és démonait. Az
ötletet feltehetőleg az adta, hogy mikor edényeket szeretett volna készíteni
tanítványaival, ők azokból gyakran tornyokat, házakat formáltak.
Nem sokkal e látogatás után ismét Bécsben jártam, ahol néhány héttel korábban ért véget az a nagy kiállítás, amit elmebetegek rajzaiból és festményeiből rendeztek valamely múzeumban. Kollegáim mutatták a jó minőségben kinyomtatott, nagy szakértelemmel válogatott, album formátumú, könyv terjedelmű katalógust, amit addigra szétkapkodtak a látogatók. Nem egyszerűen lendületes és expresszív, de brutálisan szókimondó és lényegretörő képek reprodukciói voltak benne. Mintha a gyermekrajzok nyíltsága a felnőttek tapasztalataival töltődött volna föl. Leesett az álam, mivel a képek nagy része toronymagasan igazabb és izgalmasabb volt, mint a kortárs galériák festészeti és grafikai kínálatának átlaga.
Akkor még nem ismertem Antonin
Artaudnak a Párizstól 370 kilométerre lévő rodezi Chezal-Benoit pszichiátriai
kórházban 1943-tól 1948 februárjában bekövetkezett haláláig készített rajzait,
vagy az 1939 szeptemberében a Párizs környéki Ville-Évard elmegyógyintézetből
Hitlernek címzett levelét. Nem mintha nem mutatták volna be őket kisebb-nagyobb
kiállításokon – amelyeknek persze Budapestre a hírük se jutott el –, de
néhány évtizeden át úgy tekintettek Artaud
rajzaira, mint a színjátszást felforgató forradalmár, a zseniális szürrealista
költő kései, betegsége előrehaladtával egyre ziláltabb elmével készített
melléktermékeire. Mint annyi minden más felfedezéséhez, ehhez is érlelődnünk
kellett. Mit tart az ember jó rajznak, ameddig csupán a művészettörténetkönyvek,
vagy a kortárs grafikai biennálék által kanonizált műveket ismeri, de mondjuk
nincs gyereke, s így fogalma sincs, az első firkákból, miként alakul ki
az úgynevezett őskrumpli, majd ebből egy-egy arc vagy emberalak? Mi a különbség
a képzett, akadémikus rajzok és a pársztorfaragások, nyírfakérgekre karcolt
rajzok között? Engem kamaszkorom óta a 20.század művészete érdekelt, beleértve
a falfirkákat és a graffitiket is, de még meg kellett ismerkednem a lengyel
avantgarde atyjának, Stanislaw Ignacy Witkiewicznek a saját maga által
készített drogok által inspirált portréival, vagy később a bécsi akcionista
Günter
Brus 1971-ben írt és rajzolt Irrwisch című regényével is. Ahhoz, hogy
igazán értékelni tudjam a barlangrajzokat, vagy a távol-keleti kalligráfiát,
előbb meg kellett ismerkednem azon kortársaink műveivel, akik – mint Beuys
vagy Cage –, a maguk 60-as években még rendkívül provokatívnak és avantgardnak
számító műveivel ablakot nyitottak számunkra az időben és térben
távolabbi kultúrák és civilizációk művészetei felé. Nem könnyű az ókori
görögök vagy Leonardo műveinek tudatában áttörni azt a falat, ami a mi
kultúránkat a tibeti szerzetesek homok-mandaláitól, bezsírozott köveitől,
vagy az észak-amerikai indián sámánok varázsköreitől elválasztotta. Mindezekkel
etnográfusaink, antropológusaink foglalkoztak, művészettörténészeink –
míg a magunk main stream művészete rá nem kényszerítette őket –, úgy vélték
ez valami olyasmi, ami nem igazán az ő asztaluk. Jackson Pollok művei azonban
számukra is világossá tették, hogy egy vonalra, egy foltra nem csupán úgy
tekinthetünk, mint ami képes felidézni valamely dolgot, amit magunk körül
látunk, hanem úgy is, mint egy-egy indulatkitörés, gesztus nyomára.
Artaud
rajzainak elhelyezése a huszadik század művészettörténetében, attól tartok
hasonló eset volt. Ahogy újabban ugyancsak számottevő változások játszódnak
le a korábban a naív művészet kategóriájába sorolt alkotók műveinek értelmezésében
és értékelésében is. Az imént lezárult huszadik század magas művészetének
fényében viszont már nem látszik olyan jelentősnek az a különbség, ami
azt korábban az un. naív művészettől elválasztotta. S mivel ez utóbbi is
rengeteg zavarbaejtő határesetet produkált – köztük egy sor elmegyógyintézetekben
alkotó művész életművét, mint Josef
Heinrich Grebingét, Jacob Mohrét, Andrew Kennedyét, Emma
Hauckét, Johann Knoppfét, August
Walla-ét, vagy a náluk jóval ismertebb Adolf
Wölfliét, az A.R. Penck-et évtizedekkel megelőző Louis
Soutterét –, újabban a naív művészet elnevezés helyett egyre gyakrabban
használja a szakirodalom a kevésbé hierarchizáló outsider art kifejezést.
Szemző Tibor az Országos
Pszichiátriai és Neurológiai Klinika dísztermében a megnyitó előtt, 1990
Természetesen vállaltam, hogy Alíz kérésére megpróbáljam elmondani gondolataimat a Sárga Ház dísztermének vendégei előtt – ahol aztán Szemző Tibor mutatott be egy rövid zenedarabot –, majd néhány hónappal később a Liget Galériában Alíz valóban föépítette azt a Várost, amelyen annyit és annyian dolgoztak, s amely feloldotta a hallgatás és a szégyen, korábban még a sors-, sőt szobatársak közt is masszív falait.
Újabb hasonló kiállítást azóta sem rendeztünk – hacsak a Bálint István azonos című poémáját, és Jakovits Iván bábjait bemutató Beszélgetések Ivánkával című kiállításunkat nem számítjuk –, de ez nem rajtam múlt. Ami engem illet, tovább olvasgattam, nézegettem mindenféle képeket, s így újra és újra át kellett gondolnom élményeimet. Gerevich József Terápiák társadalma – társadalmak terápiája című kötetét például már megjelenésekor, 1983-ban olvastam, de nem volt még hozzá elegendő tapasztalatom, hogy valóban értsem. Valószínűleg, mert akkoriban még elhittem, amit a main stream média sugall, hogy az általunk alkotott társadalmaknak csupán egy elhanyagolhatóan kis része beteg és boldogtalan. Azt hiszem épp a Sárga Házban tett látogatásom szolgáltatta számomra a legfontosabb élményanyagot, hogy ebben kételkedni kezdjek, mivel az ottani bentlakók nem is olyan nagyon különböztek másoktól, akik a szükebb-tágabb környezetemben éltek. A 90-es évek második felében nem tudtam eldönteni, hogy csak én kezdem sötétebben látni a világot, annak árnyoldalait – tán mert öregszem, lassulok, több mindent észreveszek –, vagy világunk fölött borult be az ég? Az elmúlt években láttak napvilágot ama statisztikai adatok, melyek azt mutatják, hogy a rendszerváltás nem igazán javított a térség országainak közegészségügyi mutatóin, sőt. Ez azonban azt hiszem már csak következménye annak, hogy a társadalmi kohézió, az emberek közötti kapcsolatok nem erősödtek és gazdagodtak, hanem tovább lazultak, bomlottak.
Részben társadalmaink atomizálódásával
is összefügghet, hogy a 90-es években egyre több pszichologiai tárgyú könyvet
olvastam (bár mondjuk Jung-ot, s másokat azelőtt nem is olvashattunk volna
magyarul). Számomra a legizgalmasabbak ezek közül az úgynevezett anti-pszichiátria
szerzőinek gondolatai voltak (R.D.
Laing, Thomas Szasz, Timothy Leary, Feldmár András írásai), nevezetesen
az, hogy elmebetegség, mint olyan: nincs. Léteznek idegrendszeri károsodást
szenvedett emberek, de akik rajtuk kívül „betegek”, ők nem betegek, hacsak
nem kívánjuk betegségként kezelni azt, mikor valakinek problémái – és esetleg
súlyos, vagy nagyon súlyos konfliktusai – támadnak mindazzal, ami körülveszi
őket.
A másik fontos dolog amit tanultam, hogy
a művészet dolga, hogy megtanítson bennünket szeretni az életet, sőt nemcsak
szeretni, de alakítani is azt. Más szavakkal, a művészet szerpe a gyógyítás-öngyógyítás,
a terápia, ha úgy tetszik a kiút keresés. Csak a legutóbbi években fogtam
föl, mennyi-mennyi példa volt erre az elmúlt évtizedek kortárs művészetében.
Ezek közül most mindössze kettőt említenék.
Yayoi Kusama japán művésznő a második világháború után önként költözött be egy elmegyógyintézetbe. Semmi baja nem volt, de tudta, ha nő létére a modern művészet területein kezd el kísérletezni, akkor ebből az akkor még rendkívül konzervatív Japánban, nagyon sok konfliktusa lesz. 1958-ig főleg absztrakt képeket festett, majd az elmegyógyintézetből egyenesen New Yorkba költözött. Ott igencsak kivette a részét abból az undergroundból, ami a happening, az avantgard film, és a pop art körül bontakozott ki. 1968 után tért vissza hazájába, egyenesen egy elmegyógyintézetbe. A nőművészet, melynek ma már mindenki által elismert kortárs klasszikusa – immár Japánban is –, a 70-es, 80-as évek fordulójától kezdett témává válni.
A másik példa közelebbi. A mi közvéleményünk a rendszerváltás óta ismerkedik a bécsi akcionizmussal, ami a 60-as évek művészeti sturm und drangja volt a háború után még meglehetősen kispolgári és prűd Ausztriában. Az akcionisták művei olyan botránykövé váltak, hogy csak a 80-as évek vége felé kerülhettek szélesebb nyilvánosság elé. Igaz, akkor már nagy, áttekintő jellegű kiállításokon. Azóta ez már az osztrák országimázs része, aminek azonban a mi politikusaink sajnos képtelenek levonni a konzekvenciáit. Az országimázs ugyanis nem reklám vagy propaganda kérdése, hanem egész egyszerűen kulturális befektetés. Az így felfogott országimázs attól gazdaságos, hogy bennünket tanít, nekünk segít – feltárni konfliktusainkat, megoldani problémáinkat, s ezáltal megújítani magunkat –, miközben kulturális exportcikként már számunkra fizetnek érte, miközben hírét viszi mindannak, aminek érdemes!
Nos az egyik bécsi akcionista, Otto
Muehl az 50-es, 60-as évek fordulóján abból élt, hogy terápiás képzőművészeti
foglalkozásokat vezetett. Muehl talán nem feltétlenül a legerőteljesebb
alkotója az eztán kibontakozó akcionizmusnak, de a terápiás vonatkozást
ő vitte bele a mozgalomba. 1968 után azonban Ausztriában is beköszönt a
nagy kulturális regresszió: az akcionista bemutatókat betiltják, az alkotókat
zaklatni kezdik, megkezdődik a rendcsinálás. Egyik társuk fiatalon öngyilkos
lesz, a többiek külföldre menekülnek, Muehl belső emigrációba vonul. Minthogy
nem állíthatott ki, a lakásán jöttek össze mindazok, akiket az akcionizmus
érdekelt. A beköszöntő kulturális depresszió miatt ismét előtérbe kerülnek
a terápiás célzatu játékok, akció-analízisek, így rövid időn belül kommunává
alakul a Muehl körül kialakuló kis csoport – ami előbb lakóközösséggé,
majd szexuális közösséggé is válik –, s amely aztán az évek múltán egyre
nő, minthogy évről-évre alkalmi látogatóként, vagy huzamosabban, életforma-szerűen
egyre többen csatlakoznak hozzájuk (ld. Dusan Makavejev Sweet Movie című
1974-es filmjének náluk forgatott részletét!). Később a különböző nyugat-európai
városokban élő kommunákkal fölvéve a kapcsolatot hálózatot alkotnak, lapot
adnak ki, farmot vásárolnak, ahol saját maguk gazdálkodnak, még később
– a Van Gogh által megálmodott – „napfény műtermet” hoznak létre a portugáliai
La Gomera szigetén. Az AAO kommunák története két évtizeden át tart, majd
hanyatlásnak indul. Ha úgy tetszik az AAO életforma-kísérletként nem minden
szempontból volt sikeres, de így is számos tanulságot rejt, különösen azok
számára, akik a művészetterápia iránt érdeklődnek.