Minden amiről tudni érdemes
Tollhegy
Ahol tanítják
Pályán lévő tanárok képzése
Akik segíthetnek
Gyakorlatok, tippek, tanácsok
Mindaz amire a tanításhoz szükség lehet
Az oktatásban használható filmek, videók listái
Ahol megbeszélhetjük közös ügyeinket
Amit hasznos lehet ismerni
Ajánlott olvasnivaló
Linkek
Mozgókép- és média tanárok képzése a felsőoktatásban
Visszatérés a főoldalraTartalomjegyzékArchívum a már nem aktuális, de talán még hasznos anyagainkból

A teljes dokumentum letöltése KREATÍV FELADATOK A MOZGÓKÉPKULTÚRA ÉS MÉDIAISMERET TERÜLETÉRŐL
Előző fejezet:
A VERBÁLIS ILLETVE KÉPI REPRODUKCIÓ ÖSSZEVETÉSE TÉMAKÖRÉHEZ
TartalomKövetkező fejezet:
SZEREPJÁTÉK A MOZGÓKÉPEN

A MOZGÓKÉPI NARRÁCIÓ


(A történet, cselekmény, elbeszélés, illetve a szöveg/dialógus és kép viszonyának témaköréhez)
 
Történetfolytatás
Kezdjünk el mesélni egy kitalált történetet! Váratlanul hagyjuk abba (akár egy mondat közepén is) és mutassunk rá valakire a csoportból, akinek azonnal folytatnia kell azt!
 
Képes forgatókönyv
Megadott 10 kép közül válasszunk ki legalább ötöt, és ezek felhasználásával készítsünk képes forgatókönyvet egy elképzelt filmhez! A kiválasztott képeket (fénymásolatokat) kiszinezhetjük, kivághatunk belőlük, saját gyűjtésű képekkel is kiegészíthetjük a sort (10-15 képből álljon a sor).
 
Fotóalbum
Különböző szempontok alapján "fejtsük meg" hozott fotóalbumok "történetét" (csoportmunka). Célszerű különböző jellegű albumokat adni; pl egy foglalkozást "tükrözőt", egy család életét felölelőt stb.
Szempontok lehetnek:
-Meddig terjed időben az album meséje (hány generációt ölel fel) ?
-Ki a főszereplő?
-Kié volt az album?
-Mi lehet az album, ill. a fotók története? stb.
 
Képregény szöveg
Egy képregény kocka (vagy karikatúra) szövegfelhőjéből fedjük ki a szöveget. A csoport tagjai írják be az általuk elképzelt szöveget, dialógust, ami értelmezi a jelenetet!
 
Forgatókönyv
Képes forgatókönyv biankó lapjaKezdjük el mesélni egy film elejét! Olyat válasszunk, amit a hallgatóság valószínüleg nem látott. Folytassa a csoport a megkezdett filmet forgatókönyv formájában! Szerepeljenek a forgatókönyvben képek/rajzok, legyenek utalások a helyszínekre, a szereplőkre, a mozgásokra , a zenére, az atmoszférára...
Később a filmet (filmrészletet) nézzük meg közösen, s hasonlítsuk össze a forgatókönyvben leírtakkal!
 
Expozíció
Nézzük meg Hitchcock Psycho című filmjét. Értelmezzük a filmet a következők alapján:
-Mi az expozíció, és meddig tart a filmben?
-Melyek a kulcsjelenetek?
-Honnan indul a történet és hol végződik?
Készítsenek a csoport tagjai szerkezeti vázlatot!
 
Kulcsképek
A Psycho című Hitchcock film első húsz percéből montírozzunk össze egy 60-90 másodperces kivonatot a legfontosabb képekből!
 
"Beszélő" tárgyak
Egy sajátos tárgy kiválasztásával (kulcslyuk, törött tányér, halfej stb.), a tárgyból történő asszociálással írjanak a csoport tagjai olyan rövid filmvázlatot, elbeszélést, ahol a tárgynak különleges jelentősége van, ahol a tárgy hatással van környezetére!
Készítsen mindenki szövegéhez illusztrációt, "könyvborítót"! Javasolt technika: (foto)kollázs
 
Snittkeverés
Nézzünk meg közösen egy addig még nem látott filmet! A film tíz snittjét keverjük össze és szerkesszük át (hang nélkül, csak a képek sorrendjét cserélve fel). A feladat az eredeti állapot visszaállítása. (A feladat elvégezhető megnehezítve, hanganyag beiktatásával is.)
 
Rekonstrukció
A csoport számára ismeretlen filmből mutassunk meg több 5-6 perces részletet! A látottak alapján próbálják meg kitalálni: mikor és hol készülhetett a film, mi lehet a történet, milyen részeket látthattunk,{expozíció, lezárás,stb} ki lehetett a főszereplő, milyen tulajdonságai vannak...?
 
Ufonauta
Írjunk filmes szinopszist úgy, hogy a következő jelenet benne legyen: "Egyedül vagyok egy hétköznapi helyzetben, amikor is találkozom egy UFO-val. Az UFO egy értelmes, kommunikációra képes lény, s mint kiderül, egyetlen dologra kiváncsi: mi az a papír vagy fémdarab (esetleg mindkettő), ami a kezében van. Magyarán: mi az hogy pénz." A jelenet/ek/ megtervezése után - ha lehetőségünk van rá - készítsük is el a kisfilmet!
 

Előző fejezet:
A VERBÁLIS ILLETVE KÉPI REPRODUKCIÓ ÖSSZEVETÉSE TÉMAKÖRÉHEZ
TartalomKövetkező fejezet:
SZEREPJÁTÉK A MOZGÓKÉPEN

Hírek - Tollhegy - Iskolák - Pedagógusképzés - Szaktanácsadók - Tanítás - Taneszköz - Ajánlott filmek - Fórum - Irattár - Szakirodalom - Internet ajánlat - Felsőoktatás