|
| |||||||||||||||||
A MOZGÓKÉPI NARRÁCIÓ(A történet, cselekmény, elbeszélés, illetve a szöveg/dialógus és kép viszonyának témaköréhez) Történetfolytatás Kezdjünk el mesélni egy kitalált történetet! Váratlanul hagyjuk abba (akár egy mondat közepén is) és mutassunk rá valakire a csoportból, akinek azonnal folytatnia kell azt! Képes forgatókönyv Megadott 10 kép közül válasszunk ki legalább ötöt, és ezek felhasználásával készítsünk képes forgatókönyvet egy elképzelt filmhez! A kiválasztott képeket (fénymásolatokat) kiszinezhetjük, kivághatunk belőlük, saját gyűjtésű képekkel is kiegészíthetjük a sort (10-15 képből álljon a sor). Fotóalbum Különböző szempontok alapján "fejtsük meg" hozott fotóalbumok "történetét" (csoportmunka). Célszerű különböző jellegű albumokat adni; pl egy foglalkozást "tükrözőt", egy család életét felölelőt stb. Szempontok lehetnek: -Meddig terjed időben az album meséje (hány generációt ölel fel) ? -Ki a főszereplő? -Kié volt az album? -Mi lehet az album, ill. a fotók története? stb. Képregény szöveg Egy képregény kocka (vagy karikatúra) szövegfelhőjéből fedjük ki a szöveget. A csoport tagjai írják be az általuk elképzelt szöveget, dialógust, ami értelmezi a jelenetet! Forgatókönyv Kezdjük el mesélni egy film elejét! Olyat válasszunk, amit a hallgatóság valószínüleg nem látott. Folytassa a csoport a megkezdett filmet forgatókönyv formájában! Szerepeljenek a forgatókönyvben képek/rajzok, legyenek utalások a helyszínekre, a szereplőkre, a mozgásokra , a zenére, az atmoszférára... Később a filmet (filmrészletet) nézzük meg közösen, s hasonlítsuk össze a forgatókönyvben leírtakkal! Expozíció Nézzük meg Hitchcock Psycho című filmjét. Értelmezzük a filmet a következők alapján: -Mi az expozíció, és meddig tart a filmben? -Melyek a kulcsjelenetek? -Honnan indul a történet és hol végződik? Készítsenek a csoport tagjai szerkezeti vázlatot! Kulcsképek A Psycho című Hitchcock film első húsz percéből montírozzunk össze egy 60-90 másodperces kivonatot a legfontosabb képekből! "Beszélő" tárgyak Egy sajátos tárgy kiválasztásával (kulcslyuk, törött tányér, halfej stb.), a tárgyból történő asszociálással írjanak a csoport tagjai olyan rövid filmvázlatot, elbeszélést, ahol a tárgynak különleges jelentősége van, ahol a tárgy hatással van környezetére! Készítsen mindenki szövegéhez illusztrációt, "könyvborítót"! Javasolt technika: (foto)kollázs Snittkeverés Nézzünk meg közösen egy addig még nem látott filmet! A film tíz snittjét keverjük össze és szerkesszük át (hang nélkül, csak a képek sorrendjét cserélve fel). A feladat az eredeti állapot visszaállítása. (A feladat elvégezhető megnehezítve, hanganyag beiktatásával is.) Rekonstrukció A csoport számára ismeretlen filmből mutassunk meg több 5-6 perces részletet! A látottak alapján próbálják meg kitalálni: mikor és hol készülhetett a film, mi lehet a történet, milyen részeket látthattunk,{expozíció, lezárás,stb} ki lehetett a főszereplő, milyen tulajdonságai vannak...? Ufonauta Írjunk filmes szinopszist úgy, hogy a következő jelenet benne legyen: "Egyedül vagyok egy hétköznapi helyzetben, amikor is találkozom egy UFO-val. Az UFO egy értelmes, kommunikációra képes lény, s mint kiderül, egyetlen dologra kiváncsi: mi az a papír vagy fémdarab (esetleg mindkettő), ami a kezében van. Magyarán: mi az hogy pénz." A jelenet/ek/ megtervezése után - ha lehetőségünk van rá - készítsük is el a kisfilmet!
| ||||||||||||||||||
|