|
A helyesírás-tanulás motivációja
|
|
5. osztály: |
|
I. |
Czapári Dorottya (Vasvári Általános Iskola, Székesfehérvár – Fejér megye; tanára: Pasztner Frigyesné): 99 pont |
|
II. |
Csáfordi Zsolt (Sárvári Gárdonyi Géza Általános Iskola, Sárvár – Vas megye; tanára: Némethné Horváth Andrea): 97 pont |
|
III. |
Druga Klaudia (Eötvös József Téri Általános Iskola, Orosháza – Békés megye; tanára: Fésűné Bálint Gizella): 96 pont |
|
6. osztály: |
||
I. |
Sárvári Kinga Fanni (Dienes Valéria Általános Iskola, Szekszárd – Tolna megye; tanára: Klézli Mária): 99 pont |
|
II. |
Szabó Dániel (Kodolányi Általános Iskola, Pécsvárad – Baranya megye; tanára: Kis Bocz Jánosné): 97 pont |
|
III. |
Krizsán Andrea (Széchenyi István Általános Iskola, Újkígyós – Békés megye; tanára: Csiernik Pálné): 96 pont |
|
7. osztály: |
||
I. |
Fábián Ágnes (József Attila Általános Iskola, Berettyóújfalu – Hajdú-Bihar megye; tanára: Strazsanecz Jánosné): 99 pont |
|
II. |
Kiss Virág (Általános Iskola, Balatonkeresztúr – Somogy megye; tanára: Bárdos Jánosné): 98 pont |
|
III. |
Erdélyi Viktor (Radnóti Miklós Gimnázium, Dunakeszi – Pest megye; tanára: Bereczné Csillag Mária): 98 pont |
|
8. osztály: |
||
I. |
Jakab Zsuzsanna (Kodály Zoltán Általános Iskola, Tatabánya – Komárom-Esztergom megye; tanára: Lusztigné Várfői Nóra): 99 pont |
|
II. |
Holló Ágnes (Arany János Általános Iskola, Létavértes – Hajdú-Bihar megye; tanára: Kézi Csilla): 95 pont |
|
III. |
Szabó Réka (Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola, XVII. kerület – Budapest; tanára: Jakab Józsefné): 95 pont |
Bár a határon túli diákok együtt versenyeztek a magyarországi diákokkal, és többen közülük kiváló eredménnyel helyezést is elértek, külön is megjutalmaztuk őket.
|
A határon túli versenyzők eredményei: |
|
I. |
Domonkos Andor (Gymnázium s vjm, Dunajská Streda – Szlovákia; tanára: Simon Beáta): 95,5 pont |
|
II. |
Szilágyi István (Bethlen Gábor Általános Iskola, Székelyudvarhely – Románia; tanára: Hajdú Ella): 95 pont |
|
III. |
Grotter Edina (Gymnázium Selyeho s vjm, Komárno – Szlovákia; tanára: Krustyán Ilona): 94 pont |
Évről évre a különböző megyékből érkező diákok teljesítményét is összehasonlítjuk.
|
A megyék közötti verseny eredménye: |
|
1. |
Hajdú-Bihar megye (95,6 pont) |
|
2. |
Fejér megye (94,6 pont) |
|
3. |
Békés megye (94,5 pont) |
|
|
A határon túli csapatok eredménye: |
|
1. |
Szlovákia (87,1 pont) |
|
2. |
Románia (84,0 pont) |
|
3. |
Ukrajna (67,4 pont) |
A 2001. évi verseny volt a negyedik döntő, ezért külön jutalmaztuk azokat a felkészítő tanárokat, akik már negyedik alkalommal jutottak el diákjukkal a Simonyi Zsigmond helyesírási verseny Kárpát-medencei döntőjére.
Arany okleveles tanárok:
Hégely Györgyné (Balassi Bálint Gimnázium, Balassagyarmat)
Kertész Józsefné (Madách Imre Általános Iskola, Szeged)
Nagyné Molnár Sarolta (Széchenyi István Általános Iskola, Siófok)
Szabó Edit (II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Székesfehérvár)
A teljes eredménylista az interneten olvasható: http://mnyfi.elte.hu/maimagyar/simonyi/
A versenyen a diákok átlagosan 90 pontot értek el a maximálisan megszerezhető 100 pontból. Ez az eredmény is bizonyítja tudásukat, szorgalmukat és a felkészítő tanárok kiemelkedő munkáját. Az eredmények ismeretében bátran állíthatjuk, hogy nem volt vesztese ennek a versenynek, a helyezéseket csak árnyalatnyi különbségek döntötték el, minden diák és minden tanár győztesnek érezhette magát, ha eljutott a Kárpát-medencei döntőre.
A helyesírási verseny kiemelt támogatója 2001-ben az Oktatási Minisztérium volt. Támogatásából szállást és teljes ellátást biztosítottunk 34 határon túli diák és 11 határon túlról érkezett magyartanár számára, valamint megvendégeltünk 88 magyarországi diákot és majd száz kísérő tanárt, illetve számos meghívott vendéget. A minisztériumi támogatásnak köszönhetően az első három helyezett minden évfolyamon nemcsak könyveket, hanem könyvutalványokat is kapott.
De hálával tartozunk azoknak a támogatóinknak is, akik könyvekkel és falitablókkal segítették a gyermekek jutalmazását, nagylelkű adományaikkal lehetővé tették, hogy egyetlen gyermek és egyetlen felkészítő tanár sem ment haza könyvjutalom nélkül. Más szponzorok sütemény- és italajándékokkal emelték a vendégeknek szervezett fogadás színvonalát. Íme a 2001. évi döntő támogatóinak névsora: Akadémiai Kiadó, Anyanyelvápolók Szövetsége, Balassi Kiadó, Chio Kft., Coca-Cola, ELTE HÖK, Enciklopédia Kiadó, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Jégbüfé, Helikon Kiadó, Korona Kiadó, Krónika Nova Kiadó, a Magyar Nyelvőr szerkesztősége, a Magyar Nyelv szerkesztősége, MTA Magyar Nyelvi Bizottság, Műszaki Könyvkiadó, Nemzeti Tankönyvkiadó, Nyelvtudományi Társaság, Oktatási Minisztérium, Pauz Kiadó, Pedellus Kiadó, Raabe Kiadó, Reader’s Digest Kiadó, Stiefel Kiadó, Szamos Marcipán, Tinta Kiadó, Traubi Hungaria, Trezor Kiadó.
Köszönjük a megyei pedagógiai intézetek versenyfelelőseinek, magyar szakos szaktanácsadóinak és a különféle fordulóknak helyet adó iskolák magyartanárainak áldozatos munkájukat, mellyel nagymértékben hozzájárultak ahhoz, hogy a döntőt kiválóan megszervezett válogatóversenyek előzzék meg.
Hálával gondolunk azokra a határon túli szervezőkre is, akik segítettek abban, hogy diákjaik eljussanak a magyarországi döntőre. Külön köszönetet mondunk: Ádám Zitának, Nagy Margitnak, Muhi Gabriellának, Kádár Editnek, Péntek János tanár úrnak, Rezes Katalin és Gál Józsefné tanárnőknek, valamint Pisnjak Máriának.
Köszönettel tartozunk azoknak a főiskolai és egyetemi kollégáknak, a Mai Magyar Nyelvi Tanszék dolgozóinak, a lelkes egyetemi hallgatóknak is, akik mindent megtettek azért, hogy a 2001. évi Kárpát-medencei döntőn mindenki jól érezze magát, hogy a verseny és a javítás, majd az ünnepélyes díjkiosztás zökkenőmentesen folyjék.
Köszönjük a segítségüket és támogatásukat, és számítunk rájuk 2002-ben is.
A döntő után, júniusban kaptuk meg az Oktatási Minisztériumnak azt a levelét, melyben tájékoztatnak bennünket arról, hogy bár a 2001. évinél szerényebb mértékben, de 2002-ben is számíthatunk anyagi támogatásukra. Így biztosítva van, hogy a Simonyi Zsigmond helyesírási verseny 2002-ben is folytatódjék, és a következő esztendőben már a bevezetésre kerülő magyar nyelvi kerettanterv követelményei alapján újabb fordulókat, válogatóversenyeket hirdethessünk. A versenyre való felkészüléshez továbbra is közzétesszük a korábbi fordulók anyagát az interneten. 2001-ben pedig egy újabb eszköz gazdagítja a helyesírás-gyakorlókat és a versenyre készülőket: a Nemzeti Tankönyvkiadó gondozásában könyvalakban is megjelenik a 2000–2001. évi területi, megyei és országos versenyek anyaga.
Tehát 2002 májusának utolsó szombatján ismét meghívjuk a megyék és a főváros legjobb helyesíró diákjait, valamint a határon túli magyarlakta területek válogatóversenyeinek győzteseit. Mindent megteszünk azért, hogy a versenyt 2003-ban, 2004-ben és az azt követő esztendőkben is megszervezzük, megszervezhessük.
Még a 2001. évi Kárpát-medencei döntő előtt tettük fel ezt a kérdést több száz magyartanárnak. Kértük, hogy indokolják meg a véleményüket, akár igennel, akár nemmel voksolnak. A megkérdezett tanárok kivétel nélkül igennel válaszoltak a helyesírási verseny jövőjét firtató kérdésre. Indoklásukban különféle okokat és különböző célokat neveztek meg. A pontos címmel és teljes névvel ellátott véleményekből idézünk néhány gondolatot:
„Hiánypótló verseny, nem véletlen a tanulók óriási jelentkezése, a tanárok érdeklődése.” (Bogyoszló)
„A verseny szellemisége rangot ad az anyanyelvi nevelésnek. A megmérettetés lehetősége motiváló tényező, hajtóerő.” (Kincsesbánya)
„A magyar nyelv ügye közügy. Büszkének kellene lennünk diákjainkra, akik tesznek is valamit azért, hogy anyanyelvünket, nemzetünk nyelvét ápolják. Mi más lenne fontosabb, mint ennek óvása? Ezt is szolgálja ez a verseny. (Budapest)
„Nagyon sok olyan tantárgyi versenyt szerveznek a piacgazdaság térhódítása óta, amelyek szakmaisága megkérdőjelezhető. Ezek fő célja többnyire a nyereség. Ez a helyesírási verseny bárki számára elérhető, szakmaisága minden szempontból megfelel a helyesnek tartott szemléletnek és az elvárható követelményeknek.” (Tiszavasvári)
„A legrangosabb verseny sokunk szerint az Önöké.” (Mezőtúr)
„Közvetetett módszertani továbbképzésként is szolgálnak azok a kiadványok, melyeket az országos döntő lezajlása után kézhez kapunk.” (Budapest)
„A verseny számunkra ünnep: a magyar nyelv ünnepe. A tanárok számára megerősítés, jó úton haladnak, esetleg visszajelzés, hogyan javíthatják munkájukat.” (Dég)
„Igényességre készteti a tanárt is, a diákot is. Iskolánk háziversenyei közül a legnépszerűbb versenyünk.
Szeretjük, mert nem szubjektív.
Szeretjük, mert lehetőségünk van megméretni magunkat és továbbjutni a területi, a megyei, az országos fordulókra. Fegyelmezettségre, koncentrálásra, önuralomra, műveltségre és alázatra is nevel: tiszteletadásra.
Szeretjük, mert a helyesírás anyanyelvünk része, mert a Simonyi Zsigmond helyesírási verseny anyanyelvünk szeretetét növelő verseny.” (Battonya)
Antalné Szabó Ágnes