BARNAFÖLDI Anna
„Mindenképpen megtanulásra szánt szövegrészek”, 2015
installáció, vegyes technika
„A mindenképpen megtanulásra szánt szövegrészeket félkövér szedéssel emeltük ki.”
A szerző e mondattal jelzi egy középiskolai történelemkönyv előszavában, hogy miért
használ kiemeléseket a szövegben. Egy 1977-es* és egy 2002-es** történelemkönyvet
alakítottam át úgy, hogy csak a kiemelt és az aláhúzott szövegrészeket vágtam ki
belőlük. Ezeket egymás mellé illesztettem, ragasztottam és tekercsként installálom.
Munkám során fontos volt számomra az a szelekció, amelyet a könyvek szerzői mintegy
25 évnyi különbséggel használtak. Mi maradt, mi változott, miből lett több vagy
kevesebb a „mindenképpen megtanulásra szánt” szövegekből?
* Unger Mátyás: Történelem a gimnáziumok III. osztálya számára. Tizedik, átdolgozott
kiadás. Tankönyvkiadó, Budapest, 1977 [1967].
** Závodszky Géza: Történelem III. a középiskolák számára. Hetedik, átdolgozott
kiadás. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002 [1999].
BARNAFÖLDI Anna
Médiaetűd, 2015
2 digitális videó, kettős vetítés, loop, 3.15 perc
A mű alapgondolata, hogy a televíziókészülék képernyőjén megjelenő visszatükröződés
és a televízióban folyamatosan közvetített műsor hogyan tud együttműködni egy
képként ugyanabban az időben. Bár két különböző történést látunk, ezek együtt egy
új montázsképet hoznak létre. E videó-montázs fontos tárgya az idő, mert a
visszatükröződődés egy lassú „élő” kép (például a függönyt fújja a szél), míg
a televízióban éppen játszott műsorból kifejezetten gyorsan vágott, illetve gyors
jelenetek kerültek a műbe. A videó két oldalról van vetítve: az egyik oldalról a
kikapcsolt televízióban megjelenő visszatükröződés látható, a másik oldalról a
televízióban játszott műsor és a visszatükröződés. E vetített felület alapvetően
különbözik a televíziónézés szokásaitól, és így az ismert látványt teljesen új
képként kezeljük.
GRÓF Ferenc / Société Réaliste
Egy életen át nézni, 2015
online film, 885 768 óra
Pályája során Leni Riefenstahl 10 óra 1 perc 19 másodperc és 10 filmkockányi filmet
forgatott. Riefenstahl 101 évet és 17 napot élt. Egy életnyi, 901 985 Riefenstahl-filmkockából
álló filmet szerkesztettünk, mégpedig oly módon, hogy a vetítés épp annyi ideig tartson,
amíg Riefenstahl élt, azaz 885 768 óráig. Az egyes filmkockák véletlenszerűen vetítődnek,
mindegyik csak egyszer kerül sorra, és 59 percig marad a képernyőn. Riefenstahl filmjeinek
teljes hanganyaga 601 perc, ezt a filmek keletkezésének sorrendjében felgyorsítottuk, hogy
minden képkocka alatt újra és újra lejátszható legyen. A film vetítése 2012. február 17-én
kezdődött és 2113. március 7-én fejeződik majd be.
Kivitelezés:
SZŐNYI András & C3 Center for Culture & Communication Foundation, Budapest
Készült:
Kadist Foundation, Paris; C3 Center for Culture & Communication Foundation
A művészek és az acb Galéria jóvoltából
KIS Judit
Megelégedettség, 2015
videók loopolt installációja Szeretlek, Elég, Távolság, Kiábrándulás, Elengedés,
Megtisztulás, Odaadás, Megfelelés, Megelégedettség címekkel, tizenöt percben
A contentment szó magyarul megelégedettséget jelent, egy olyan mentális és érzelmi
állapotot, melyben az élethelyzetek elfogadása révén a boldogság egy formája valósul
meg. A szó filozófiai háttere egy ideát hangsúlyoz, a megnyugvás és egészséges önértékelés
eszményét a lassúság jegyében. A contentment szóval a művész célja felölelni az egyetemen
töltött évek alatt készült alkotásokat, elsősorban az önmeghatározási folyamat eredményét
tükröző önreflexív videókat.
KOMORÓCZKY Tamás
Bluten Tag!, 2014
videó, színes, hangos, 14 perc
Ezt a videomunkát először a berlini Kritika és Krízis #3 – A testvériség ornamentikája
című kiállítássorozat részeként 2014 végén mutatták be a Collegium Hungaricum Berlinben.
A videó egy időben és kulturálisan sem meghatározható nézőpontból (a jövőből?) tekinti
át napjaink és a XX. század vérrel kapcsolatos fogalmait, megtörtént eseményeit,
kifejezéseit. A felolvasó narratíva a kívülálló pozíciójából idézi és próbálja
értelmezni a vérrel kapcsolatos biológiai, természettudományos, vagy a náci időkben
kreált és történelmivé vált, vérre vonatkozó fogalmakat. A fogalomértelmező nyelvlecke
– mint alapszerkezet – során egy fiktív nyelvtanuló próbálja megérteni, helyesen
kiejteni és a robot-tanár után ismételni a számára idegen, német nyelvű kifejezéseket.
Ehhez szómagyarázati kiegészítést, értelmezési definíciókat is kap segítségül.
A nyelvlecke kötőanyaga egy absztrakt, többrétegű, filmekből kölcsönzött és rajzolt
elemekből szőtt vérszövet-mintázat. A képi mintázatot a befogadást segítő,
aprólékosan szerkesztett hangstruktúra szervezi és mozgatja, a monoton egymásutánban
kiejtett szavakat kísérő dizájnelemként.
KOMORÓCZKY Tamás
Tejleves – Alphaville, 2014
videó, fekete-fehér, hangos, 1 perc
„A tejleves fogalmát a magyar popzene jogi precedenseit végigkövető publicisztikájában
Szőnyei Tamás vezette be (Perek a popzenében. Kinek fütyöl?, Magyar Narancs, 1999/14).
A kevésbé elterjedt és ismert tejleves kifejezést olyan produkciókra használták, amelyek
elkészítésében a zenekar már nem volt érdekelt, viszont a kiadóvállalattal kötött szerződés
értelmében kötelezték a teljesítésre. Tehát a produkció megalkotásának egyedüli motivációja
– a művészi értékteremtés helyett – a kényszerítő jogi szituáció. Ennek bírálata azonban
további kérdéseket vet fel. Például »lemeznek minősül-e 40 percnyi A hang«, illetve ki
jogosult ennek megítélésére?
Komoróczky Godard vélt vagy valós »tejlevesét«, a special effektek nélkül leforgatott
egyetlen sci-fijét, az Alphaville-t – melyben visszaköszönnek a szabályozott létezés
vezérszólamai: »Silence – Logic – Security –Prudence« – teríti ki fekete-fehér film
stillekbe megvágott szőnyegként.”*
* NÉMET SZILVI Komoróczky Tamás: A tejleves mint erőltetett egzisztencialista
metafora című tanulmánya (HiggsField, Budapest, 2014) felhasználásával
MAURER Dóra
Időmérés, 1978/1980
kiadó: SUMUS Wien-Budapest
operatőr: GULYÁS János, STOCKER Károly
16 mm kísérleti film, fekete-fehér, néma
10 perc, digitális kópia
Az Időalap kiállítás emblematikusnak tekinthető műve Maurer Dóra filmje a
hozzá kapcsolódó vizuális szerzői elemzéssel együtt. Beke László szerint „A
Timing Maurer egyik fő műve, a »képzőművészeti film« egyik legtisztább példája”
(Maurer Dóra mozgóképei. Az összehajtogatott idő, lásd
http://www.filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=9769).
Király Judit írja: „A film cselekménye minimális: [Maurer] egy teljes
karszélességnyi, tehát a saját testmérete által meghatározott méretű lepedőt
hajtogat kettőbe, négybe, nyolcba, tizenhatba, harminckettőbe, hatvannégybe,
végül az anyag lehetőségeit a végletekig kihasználva százhuszonnyolcba (ami
hét hajtást jelent). A felvétel sajátossága, hogy a lepedő oldalarányai
megegyeznek a 16 mm-es kamera képkivágásával. […] Az aránybeli egyezés
lehetőséget ad arra, hogy a filmet a felvétel során használt lepedőre vetítsék.
A film négy fő részből áll, az első rész mutatja be az alaphelyzetet,
a lepedő hétszeri hajtogatását, míg a további variációk objektív elé tett
képfelező maszkkal (2. rész), illetve képnegyedelő (3. rész) és képnyolcadoló
(4. rész) maszkkal készültek. A maszkkal készült részek esetében a film csak
a maszk által szabadon hagyott felületeken, tehát csak a filmnyersanyag felén,
negyedén, nyolcadán exponálódott. Emiatt a második részhez kettő, a harmadikhoz
négy, a negyedikhez nyolc felvétel készült, a film többszöri, kezdőpontra való
visszatekerésével. Így a kész filmen a kép egészén látható a »jelenet«. […] Az
idő tekintetében a film nem óraidőt, hanem szubjektív időt mér. Nincsen abszolút
mértékegység, csupán egymásra vonatkoztatott időegységek vannak, amelyek között
lehetnek egyenlők is, s amelyek együtt egy viszonyítás-rendet alkotnak. Minden
újabb hajtogatás előtt öt másodpercre megjelenik a képmezőt teljesen kitöltő
hajtogatatlan lepedő.” (Király Judit, Maurer Dóra munkásságának matematikai
vonatkozásai, lásd
http://members.iif.hu/[...])
A művész megőrizte azt a lepedőt, amelyet a filmfelvétel alkalmából használt,
így a film digitálisan átírt változatát az eredeti lepedőre vetíthetjük. Egy
kiállítótér minden tárgyat kultikus aurával ruház föl, különösen mióta Walter
Benjamin ennek az ellenkezőjét bizonyította. Az eredeti vászon, az üres vászon
így nem csupán alkalmat nyújt filmbeli, strukturált megjelenítésének érzékelésére,
hanem kiállított tárgyként látható azon rövid időtartamokban, mikor a folyamatos,
loopolt vetítés éppen véget ért, és még nem indult újra: amikor a projektor
feketét vetít. A film viszont anyagában nem eredeti, de szellemében igen. Amíg
a 16 mm-es celluloid filmszalag elektronikus átírására csak az analóg videotechnika
állt rendelkezésre, a filmkészítőknek azzal a konfliktushelyzettel kellett
szembenézniük, hogy a film másodpercenként 24 képkocka sebességgel mutatandó,
ám a videónál ez másodpercenként 25 félkép (más szabványnál 30), így az
eltérés miatt az eredeti szekvencia feltétlenül módosul. A komputernél
megszűnik ez a probléma: itt a film csupán egyetlen fájl, amelyet a szoftver
bármilyen sebességgel meg tud jeleníteni – akár az eredetivel is.
MONHOR Viktória
Danger Music #17, 2015
performansz, videodokumentáció
színes, hangos, 20.24 perc
videó: Balla Zoltán
külön köszönet: Hollós István, Tóth Balázs
Scream! Scream! Scream!
Scream! Scream! Scream!
Dick Higgins, 1962
Dick Higgins 1960-as években íródott Danger Music című partitúra-sorozatából
a 17. számú, kimerülésig való üvöltésre invitáló darab, melyet 2014. szeptember
19-én adtam elő az Eleven emlékmű – az én történelmem nevű társadalmi mozgalom
részeként, a Szabadság téren. Az előadás helyszíne a Magyarország német megszállása
1944. március 19. című emlékmű előtt található interaktív szökőkút közepe volt,
ahol a következő rétegek keveredtek: a közönség által blokkolt szökőkút;
a Krétakör által tiltakozásképp kifeszített, majd pár nappal később kiszakított
tükörfólia; az Eleven emlékmű felhívására az emlékmű elé helyezett személyes,
családi emlékeket őrző tárgyak – eleven emlékek; maga az emlékmű és az abban
csúcsosodó aktuális (köz)életi probléma-halmaz, melynek kezelésére az Eleven
emlékmű létrejött; valamint az előadás rendőrség általi dokumentálásának aktusa.
Az előadott fluxus-partitúrát beszélgetés előzte meg és követte, melynek
szakmoderátora Sugár János képzőművész, meghívott vendégei Sőrés Zsolt zajzenész,
Szkárosi Endre költő, előadóművész, Szőke Annamária művészettörténész volt,
moderátora pedig Horváth Balázs.
A performansz értelmezése kapcsán a helyszínválasztás egyértelmű, könnyű fogódzót
nyújt, de ennél általánosabb érvényű jelentést is artikulál. Az előadott mű „funkciója”
nem gyönyörködtetés, szórakoztatás, hanem – a helyszín kontextusában – egy olyan kritikai
éllel bíró akció, aminek (felkavaró) hatása elől a közönség nem tudott kitérni, mivel
zsigeri szinten bizonytalanította el. A teljes erővel, teljes jelenléttel bíró mintegy
18 perces üvöltés egész testet átható mivolta a közönségre is „átragadt”, a hangok a
nyelv „segítsége” nélkül tettek közzé valamit, s ez mélyen, testileg ragadta meg a
közönséget.
A performansz videodokumentáció formájában elérhető az interneten, és ez további
megjelenéseket, így exponenciálisan növekvő (47 200) nézettséget és kommentár-áradatot
hozott. Az online felületen bekövetkezett hatás az akció zsigeri szintet érintő,
elbizonytalanító-nyugtalanító hatásának feleltethető meg. A kommentárok elemzése
folyamatban van, szerteágazó irányokba mutat – azon túl, hogy a (hazai) komment-kultúra
és online médiafelületek minősége hol/hová tart. A hozzászólások döntő többsége
olyan szélsőjobbközeli retorikába tartozik, olyan gondolkodás- és beszédképtelen
állapotokat tükröz, mely állapot javítása az Eleven emlékmű fő célkitűzése.
NÉMETH Hajnal
Összeomlás – Passzív interjú, 2011
kísérleti operafilm 12 részben
újravágott verzió: 72 perc
full HD, sztereó
írta és rendezte: NÉMETH Hajnal
előadók és közreműködők:
Xenia ROMASHOVA (szoprán), Jana KURUCOVÁ (mezzo), Susanne GRITSCHNEDER (alt),
Gregory WARREN (tenor), Nathan De’Shon MYERS (bariton), Tomasz WIJA (basszus)
Kinderchor Canzonetta Berlin, kórusvezető: Jochen WITTUR
zongora: Virginia EHRHARDT, Matthias SAMUIL
cselló: David Sills
zene: Reggie and Cornelia Moore; Georg Friedrich Händel – Lascia Ch’io Pianga, ária a Rinaldóból
kamera: IMREH István
kamera asszisztens: LOVAS Péter
hangfelvétel: Volker SCHANER, Dino GROBE, Yensin JAHN, Studios Saal3 Berlin
utómunkálatok: NÉMETH Hajnal, Volker SCHANER, Yensin JAHN
gyártás: C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány, FuFoo Film GmbH, NÉMETH Hajnal
partner a megvalósításban: BMW Group Cultural Communications, BMW Leipzig Plant
készült: 2011, Berlin, Leipzig
a videó eredeti nyelve angol és német, magyar feliratokkal
Az 54. Velencei Biennálé Magyar Pavilonjában 2011-ben volt látható
Németh Hajnal: Összeomlás – Passzív interjú című installációja. A mű
egyik fontos, a biennáléra elkészült egysége volt az azonos című,
eredetileg 90 perces operafilm, melyet az Új Budapest Galériában egy
újravágott, 72 perces verzióban mutatunk be.
A videomű egyszerre játékos és komoly, improvizatív és szigorúan
megkomponált „történeteinek” mindegyike kapcsolódik az autóhoz, civilizációnk,
hétköznapjaink egyszerre praktikus és kultikus termékéhez. A zenemű szövegkönyve
tizenkét „passzív interjún” alapul, amelyet operaénekesek változtattak át zenei
formává, adtak elő autógyárban, szerelőcsarnokban, autószalonban, a lipcsei BMW
gyár irodájában és más helyszíneken. Mondhatnánk azt is, e mű a véletlen és a
szükségszerűség határairól szól, egyszerű eszközökkel, tiszta, könnyen átlátható
szerkezetben. A tizenkét improvizatív zenei egység mellett felcsendül egy rövid
ária a szabadságról, s egy másik dal a kórus előadásában: életről és halálról.
„Valóban sokkoló egy alaposan összetört autó látványa, hiszen a formájában,
gyűrődéseiben, torzulásaiban ott van a csattanás energiája, mint egy lenyomat.
Feltehetően a legtöbben a mögötte rejlő történetre vagyunk kíváncsiak: hogyan
történt a baleset, túlélték vajon?
Egy túlélő elmondásában a katasztrofális pillanat végletesen lelassul az
emlékezet által, apró részletekig, akár a nevezetes nap elejéig visszamegy,
mintha az ok-okozat viszonyát, döntéseit vizsgálná, melyek végül
megmásíthatatlanul a karambolhoz vezettek.
Ebben a lassú visszajátszásban a sokk feloldását látom, a »megnyugtató«
magyarázatot az elkerülhetetlen csattanásra. A történet kimenetelének
meghatározottsága – melyet a megénekelt belső párbeszédek eldöntendő kérdései
jeleznek – azonban korántsem megnyugtató. Ezt a feszültséget igyekszik az
opera műfaja tolmácsolni.
A történet egyébként az autógyárban kezdődik, ilyenformán az autó története,
azaz a karambolnál véget érő »élete« lép néhol ironikusan az emberi élet helyébe.”
RÉVÉSZ László László
Küthéra felé, 2012
videó, színes, hangos, 5.01 perc
Egy fal, két oldal, 2012
videó, fekete-fehér, hangos, 3.08 perc
Polmix, 2012
videó, színes, hangos, 4.40 perc
Valaki fogja az Orromat, 2012
videó, fekete-fehér, hangos, 6.38 perc
MKE Intermédia hagyományos filmkészítés
Válogatás a Rigó Mária kurzusán készült munkákból, 2010–2015
filmek
FARKAS Rita, HORVÁTH Zsófia, HUSZÁR Ildikó, KEMÉNY Zsuzsa, KIS Antal,
KORPONOVICS Roland, KRISTÓF Gábor, TULISZ Hajnalka
montázs Norbert Plaß KATONA
16 és 35 mm filmek digitális változatai, színes és fekete-fehér, néma
22 perc
0.10
TULISZ Hajnalka
Szín–játék
3.05
HUSZÁR Ildikó
Montázs–éhség
4.45
KORPONOVICS Roland
Streams of Balance
8.35
HORVÁTH Zsófia
A teremtés
11.55
KEMÉNY Zsuzsa
Angyali lebegés
14.30
KIS Antal
Apró örömök
15.40
FARKAS Rita
Niszán
19.20–22.00
KRISTÓF Gábor
A találkozás
SZÉCSÉNYI-NAGY Loránd
Egy médium tükrében, 2015
elektro-mechanikus szelfi, multimédia installáció
Ez a mű a legősibb vezeték nélküli mozgókép-továbbításra használt eszköz,
a Nipkow-tárcsás mechanikus televízió képalkotási elvét felhasználva jött létre.
Az 1920-as években megjelent eszköz legfőbb vívmánya az a lehetőség volt, hogy
egymástól távol eső helyeken vezeték nélkül, rádiójelek segítségével tudott műsort
lejátszani. A Nipkow-tárcsa struktúrája miatt egy kis felbontású, mindössze pár
tucat oszlopból álló, íves kép rajzolódott ki a készüléken. Jelen esetben a
képet adó és vetítő rendszert egybeépítették, ezzel egy elektromechanikus
tükröt létrehozva. Így a képet nézve saját magunk leképeződését láthatjuk
ennek a technikai médiumnak a tükrében.
SZEGEDY-MASZÁK Zoltán–FERNEZELYI Márton
Promenád, 1998–2002
interaktív virtuális valóságinstalláció, sztereó változat
A Promenád a valós és a virtuális tér, a mozgás és mozgás-illúzió kérdéseivel
foglalkozik. A drótnélküli navigációs eszköz segítségével a néző a kiállítótér
valós terében sétálva járhat be olyan virtuális tereket, amelyekben szokatlan
geometriai torzulásokat, tér- és mozgásillúziót tapasztalhat meg. A virtuális
szempont elmozdulására érzékeny tér, s az arra látványos torzulásokkal reagáló
tárgyak világa a háromdimenziós térérzet és annak kétdimenziós leképezésének
sajátos viszonyát ábrázolja. A látvány dinamizmusa elsősorban annak köszönhető,
hogy a néző virtuális terében elhelyezett objektumok saját autonóm geometriai
világukban reagálnak annak mozgására. A nagyon egyszerű algoritmusok által
működtetett virtuális terek egymással kapcsolatban lévő, ám öntörvényű geometriai
rendszerek egyetlen képfelületen való leképezését mutatják be.
A Promenád tereiben a zseblámpába épített ultrahangos interfészt kézben tartva
sétálhat a kiállításlátogató: a pozícióérzékelő által a valós térben mért helyzet
határozza meg a virtuális térbeli szempontot. A kiállítótérben sétálva a néző
egy dinamikusan változó virtuális térben érezheti magát, melyben a tárgyak
geometriája folyamatosan deformálódik a valós térben végzett mozgás függvényében.
A virtuális tér vetített képén áthaladva a látogató új térbe léphet: a vetített
képet megközelítve a virtuális tér automatikusan másik térbe helyezi át a
nézőpontot, melyben új perspektíva-csalódások várnak az érdeklődőre.
SZEMZŐ Tibor
Vágy, hogy indiánok lehessünk – Kafka utolsó szerelme, 2014
magyar rövidfilm
írta: FORGÁCH András, SZEMZŐ Tibor
rendező-zeneszerző: SZEMZŐ Tibor
Budapest Film Produkciós Kft.
színes és fekete-fehér, hangos
25.09 perc
Franz Kafka nem csak írásművészetével vívta ki az utókor csodálatát. Még különlegesebb
az a hatás, amelyet személyében gyakorolt a hozzá igazán közel állókra, akik a vele való
együttlétet a barátság csodájának élték meg. A fiatal költő, aki a Biztosítótársaságban
látogatja meg, az orvostanhallgató, aki együtt van vele a szanatóriumban, a gyerektáborban
dolgozó konyhalány, akivel Berlinben él, és aki mindvégig társa marad, a kislány a játszótéren,
akit megvigasztal elvesztett babája miatt: ezek az emberek nem a zseniális írót, hanem a
zseniális embert látták benne, sőt olykor még a szentet is, élvezték szikrázóan humoros
társalgását, ötleteit, hasonlíthatatlan figyelmességét.
SZIRTES János
Pro/Contra, 2013–2015
Több mint harminc éve készítek élő performanszokat. Elsődleges szempontnak
és kihívásnak tartom a mai napig, hogy ebben a kifejezésformában nem lehet
kétszer ugyanazt csinálni. Az egyszeri, ismételhetetlen esemény közvetlenül
a közönség előtt zajlik. Egyszer felkértek, hogy röviden írjam össze a
performanszaim történéseit. A megszámlálhatatlan történet összeírásának
kísérlete kudarcot vallott. Újra kellett ezeket élnem, és dokumentálnom
kellett valahogy a feledésbe merült ötletek felelevenítését úgy, hogy
azokat ne duplikáljam.
2013 óta videoperformanszokat, performansz-etűdöket veszek fel, számuk
mára eléri a kétszázat. Ezek az opusok feldolgozzák régebbi munkáim
motívumait és eseményeit, de egyre inkább új akciók váltják fel a
régebbieket. Természetesen a régi témákat is újraértelmeztem, és
így teljesen új performansz-etűdök jöttek létre. Ezek a munkák
nem élő közönség, hanem videokamera előtt készülnek.
Az élő akció mind a mai napig rendkívül fontos számomra. Viszont nem szeretnék
meghívásoktól, galériáktól, kurátoroktól függeni, mivel úgy vélem, hogy több
mondanivalóm van, mint a lehetőségeim száma. Ezért fordultam más fórumhoz,
a közösségi portálokhoz, ahol meg tudom osztani a munkáimat, és közvetlen
visszajelzéseket kapok. Így a direkt hatás és reflexió sem marad el. Ha a
közönségem jelzi, vagy én észreveszem azt, hogy ismétlem önmagamat, akkor
fogom befejezni ezt a sorozatot.
Kiválasztottam az akciótereimet, zömmel egy elhagyott iskolai tanterem
kopott padlóján és üres fala előtt, néhány esetben külső terepeken
is dolgozom. Fix kamerakép, közeli képkivágások, a legkevesebb eszköz
használata jellemzi ezeket a munkáimat. A magányos performer helyzetét
sok esetben társakkal oldom fel, hiszen számomra a kommunikáció, a közös
gondolkodás a fontos a performanszban. Az első időkben a munkák címei
határozták meg hozzáállásomat. A „Pro” elnevezésűek azok a gondolatok,
amelyek mellé tudok állni, a „Contra” és az „Against” elnevezésűek,
amelyeket azért hoztam létre, hogy az ellenérzéseimet is ki tudjam
fejezni. Egy ideje rájöttem arra, hogy a „Pro” című számozott sorozatomban
mindent, amit akarok, el tudok mondani.
Videoperformanszaim időtartamát meghatározza az online felület, ahol
megosztom őket. Ezeken a fórumokon nem lehet hosszú anyagokat megosztani.
A puritánnak mondható eszköztár és akciótér, valamint a tömörített akció
is meghatározza az opusok idejét.
Témaválasztásaimban a belső megérzéseimet követtem, de az utóbbi időkben
egyre inkább társadalmilag is aktuális tartalmakkal foglalkozom.
I. A kiállításrendező válogatása
- János Szirtes 2013 ‘PRO’ No. 01 (0.50) Közzététel / Published:
2013. 01. 21. © János Szirtes, 2013. Cinematography: Ágnes Éva
Molnár. HD quality is the property of the artist.
https://www.youtube.com/watch?v=iQXqHHu2_sQ
- János Szirtes 2015 ‘PRO’ No. 109 (0.56) Közzététel / Published:
2015. 02. 28. © János Szirtes, 2015. In collaboration with Gábor
Juhász. Cinematography: Gábor Juhász. HD quality is the property
of the artist.
https://www.youtube.com/watch?v=wQCPaM-E0ZA
- János Szirtes 2013 ‘CONTRA’ No. 12 LEADER (2.45) Közzététel
/ Published: 2013. 09. 14. © János Szirtes, 2013 with participation
of Enikő Fodor. Mezőszemerei Nyílt Tér Művésztelep, 2013.
https://www.youtube.com/watch?v=EfVC3whAAOU
- János Szirtes 2014 ‘PRO’ No. 57. (1.39) Közzététel / Published:
2014. 01. 10. © János Szirtes, 2014. In collaboration with Beatrix
Simkó. HD quality is the property of the artist.
https://www.youtube.com/watch?v=jav-T_jplGg
- János Szirtes 2013 ‘PRO’ No. 12. (2.24) Közzététel / Published:
2013. 04. 04. © János Szirtes, 2013. In collaboration with Miklós
Erhardt. Cinematography: Ágnes Éva Molnár.
https://www.youtube.com/watch?v=NHZcUXJyPXw
- János Szirtes 2014 ‘PRO’ No. 73. (0.56) Közzététel / Published:
2014. 03. 22. © János Szirtes, 2014. Inspired by the performance of
Lászlo feLugossy – János Szirtes entitled NEW BREASTS in 1993. In
collaboration with: Ágnes Éva Molnár.
https://www.youtube.com/watch?v=vI6Du1I8lvs
- János Szirtes 2015 ‘PRO’ No. 125 MEZOSZEMERE (0.29). Közzététel
/ Published: 2015. 09. 13. © János Szirtes, 2015. Cinematography:
Ágnes Éva Molnár. HD quality is the property of the artist.
https://www.youtube.com/watch?v=Bpz4nDJ0xUc
- Laszlo feLugossy & János Szirtes 2013 ‘PRO’ No. 47. (9.10) Közzététel
/ Published: 2013. 11. 10. © János Szirtes, 2013. 3. MissionArt Vasgyári
Művésztelep, Miskolc / 3rd MissionArt Artists’ Retreat at the Iron Factory,
Miskolc (HU). HD quality is the property of the artists
https://www.youtube.com/watch?v=cy-338J-UHg
- János Szirtes 2013 ‘PRO’ No. 29 LISBON (0.29) Közzététel / Published:
2013. 07. 28. © János Szirtes, 2013. With the support of Galerias Municipais,
Lisboa (PO) & Budapest Gallery, Budapest (HU). Cinematography: Ágnes Éva Molnár.
https://www.youtube.com/watch?v=ROUbhGm8JGw
- 10. János Szirtes 2014 ‘PRO’ No. 76. (4.30) Közzététel / Published:
2014. 04. 13. © János Szirtes, 2014. In colla- boration with Ágnes
Éva Molnár. Special thanks to András Böröcz and László Révész.
https://www.youtube.com/watch?v=NdZkB1sOqJ8
- 11. János Szirtes 2014 ‘PRO’ No. 100. (2.01) Közzététel / Published:
2014. 12. 18. © János Szirtes, 2014. HD qua- lity is the property of
the artist. Cinematography: Ágnes Éva Molnár.
https://www.youtube.com/watch?v=SQS7U5kqRCY
- 12. János Szirtes 2014 ‘PRO’ No. 69 (0.59) Közzététel / Published:
2014. 02. 23. © János Szirtes, 2014. Concept: Anna Fabricius – János
Szirtes. In collaboration with Anna Fabricius.
https://www.youtube.com/watch?v=Nlhb25OCxQM
II. A szerző válogatása
- Contra 01.
- Against 07.
- Against 08.
- Pro 13.
- Contra 10.
- Against 10.
- Pro 32.
- Pro 42.
- Pro 36.
- Pro 43.
- Pro 44.
- Contra 16.
- Pro 60.
- Pro 75.
- Pro 83.
- Pro 99.
- Pro 104.
- Pro 110.
- Pro 112.
SZOLNOKI József
Egy perc, 2015
videó, kép
a kép mérete: 30×36 cm
az MTVA jóvoltából
Az Országgyűlés által tartandó megemlékezés során – függetlenül annak
jellegétől – kizárólag az Országgyűlés elnöke, illetve az ülést vezető
elnök kérheti fel az Országgyűlést egyperces felállással történő
megemlékezésre.
(Az Országgyűlés Házbizottságának általános
érvényű állásfoglalásai)
VÁNDOR Csaba
QR loop, 2013
VÁNDOR Csaba
„Lemegyek a földbe lakni...”, 2012–2013
videoinstalláció
„Lemegyek a földbe lakni, hogy ne taszigáljon senki. Olyan házat csináltatok,
ablakot rá nem vágatok.”
Egy régi magyar népdalt hallunk Vándor előadásában. Az installáció ebből a
komor, szuicid képből bontakozik ki a művésztől már megszokott groteszk irányban.
Az eltolt idősíkok és az archaikus alapmű mind a kiállítás közös hangvételével keresi
a koincidenciát.
Az ásás és annak dokumentálása, valamint a betemetett gödör egy mezőszemerei akció
volt Bukta Imre kertjében. A monoton folyamat mint az időmérés lehetséges formája
adja az installáció alapját, melyet a mű végül maga alá temet.
Az értelmes vagy értelmetlen munka, a földbe ásott, majd betemetett lyuk
szimbólumát járjuk körbe.
Hogy mit is keresünk a föld alatt, avagy mi az underground, talán örökre a
felszín alatt marad.
WALICZKY Tamás
Mikromozgások pillanatfelvételekben, 2014
egycsatornás videoinstalláció
az eredeti videó HD (1920×1080) felbontású, 5.37 perc hosszú, végtelenítve lejátszva
Az animáció a mozgás illúziója. A mozgás térben és időben történik.
TÉR. Munkám hat rövid animációból áll. Mindegyik animáció egy fotón alapul.
Mindegyik fotó számos képi elemet tartalmaz, és mindegyik fotó létrehozza a saját terét.
IDŐ. Mindegyik animáció körülbelül egy perc hosszú. Mindegyik animáció egy fotóval
kezdődik mint állóképpel. Nincs mozgás. Aztán a kamera bemutatja a fotó részleteit.
Először lassan, majd gyorsabban mozog. Egy bizonyos sebességnél a fotó részletei
nem különálló elemek többé. A sebesség animációt hoz létre: a fotó különböző
részei a mozgás illúzióját generálják.
Ez a videó megfejti és bemutatja a pillanatfelvételek saját mikromozgásait.
Az ötletem az volt, hogy bemutassam a fotókban jelen lévő mozgásokat. Másképp
fogalmazva: úgy akartam animációt létrehozni, hogy csak egyetlen fotó képi elemeit használom.
Általában az embernek képek százait kell elkészítenie egy animációhoz. Én egyetlen
fotó kiválasztott részeit használom az animáció képkockáihoz. Installációm bemutatja,
hogy bizonyos fotók képi elemei mozgássá transzformál- hatók.
ötlet, képek, animáció: WALICZKY Tamás
fotó: WALICZKY Tamás
művészeti tanácsadó: SZEPESI Anna
copyright © 2014 by Tamás Waliczky & Anna Szepesi
WALICZKY Tamás
Tükröződések, 2014
egycsatornás videoinstalláció
az eredeti videó 4K (3840×2160) felbontású, 6.14 perc hosszú, végtelenítve lejátszva
„Önmagunk megtapasztalása mindig közvetett, csak másoké közvetlen. Arcunkhoz hasonlóan
belső önmagunkat sem láthatjuk másként, mint tükörben. Ez a tükröződés, re-flexio a
tudatosítás és a reflexivitás szerkezetét mutatja. Tehát nem egyszerű szójátékról van szó.
A másokkal való érintkezés egyúttal érintkezés önmagunkkal. Önmagunkra, vagyis személyes
identitásra csak kom- munikációban és interakcióban tehetünk szert. A személyes identitás
egyrészt önmagunk tudata, másrészt a többiek, a mások részéről velünk szemben támasztott
elvárások és az ebből fakadó felelősség tudata.”
(Jan Assmann: A kulturális emlékezet. Írás, emlékezés és politikai identitás a korai
magaskultúrákban. Ford. Hidas Zoltán, Budapest, Atlantisz, 2013, 138.)
ötlet, képek, animáció: WALICZKY Tamás
fotó: WALICZKY Tamás
művészeti tanácsadó: SZEPESI Anna
copyright © 2014 by Tamás Waliczky & Anna Szepesi