ELSÕ KÖNYV 11-15 11. Folytassuk a fényekkel. Azt mondom, a fények egy része a csillagokból ered, vagyis a Napból, a Holdból és a szép Vénusz csillagból. A fények egy másik része a tûzbõl származik. Van azonban közöttük egy nagy különbség. Az égitestekbõl származó fény akkora árnyékot kelt, amekkora a test, míg a tûzbõl származó nagyobbat. Árnyék ott keletkezik, ahol a fénysugarak megszakadnak. A megszakított fénysugarak vagy visszatérnek oda, ahonnan jöttek, vagy más irányba térnek. Láthatod, hogy másfelé térítõdnek, amikor a víz színére esnek, és a ház mennyezetére verõdnek vissza. A sugarak egymás közötti visszaverõdési szöge, a matematikusok szerint, egyenlõ, ez azonban a festészetnek egy másik részéhez tartozik. [E fény-visszaverõdésekhez sok mindent hozzá lehetne még tenni, ami a festészet azon csodáihoz tartozik, amelyeket barátaim általam láttak véghezvinni Rómában.]11 Itt azonban elegendõ annyit mondani, hogy e visszaverõdõ sugarak magukkal viszik azt a színt, amelyet a felületen találnak. Figyeld meg, hogy aki réten sétál napsütésben, annak arca zöldesnek látszik. 12. Az eddigiek során szó volt a felületekrõl, a sugarakról, és arról, hogy nézés közben mi módon jön létre a látógúla. Bebizonyítottuk, milyen fontos meghatározni a távolságot, a vezérsugár helyzetét és a megvilágítást. Nos, mivel egy nézõpontból nem egyetlen, hanem több felület is látható, a továbbiakban azt fogjuk vizsgálni, milyen látványt nyújt több felület együttese. Megfigyeltük, hogy minden felület rendelkezik a saját látógúlájával, színeivel és fényeivel. Mivel a testeket felületek borítják, egy test együtt látott felületeinek látványa egy látógúlát alkot, amely annyi kisebb látógúlából áll, ahány kisebb felületbõl a látvány összeáll. Itt azonban valaki azt kérdezhetné: „Mi haszna van a festõnek ilyen vizsgálódásokból?" A válasz ez: minden festõ meg kell hogy értse, csak akkor válhat belõle kiváló mester, ha jól ismeri a felületek körvonalait és arányait; amit nagyon kevesen mondhatnak el magukról, és ha megkérdezed õket, vajon mit szándékoznak csinálni azon a felületen, melyet éppen festenek, bármi másról pontosabb választ adnak, mint arról, amit kérdeztél. Kérem tehát a szorgos festõket, ne szégyelljenek meghallgatni minket. Sohasem volt röstellnivaló bárkitõl megtanulni olyan dolgokat, amelyeket illendõ tudni. Legyenek továbbá tudatában annak, hogy amikor a vonalaival körülrajzolják a felületet, és amikor a körülrajzolt területeket kiszínezik, semmi másra nem törekszenek, mint hogy ezen a felületen a látott dolgok formáit oly módon mutassák be, mintha ama felület áttetszõ üveglap volna, amelyen a látógúla egy bizonyos távolságig, bizonyos fényerõsséggel, és a vezérsugár adott helyzetében, a levegõn és egyéb közegen áthatol. Hogy ez így van, bármely festõ igazolja, amikor eltávolodik a képtõl, amin dolgozik, természetes látványnak tekintve azt, mintha ott keresné a látógúla csúcspontját és szögét, így ellenõrizve a lefestett dolgok helyességét. De amikor látjuk, hogy egyetlen felület az, akár fal, akár tábla, amelyen a látógúlába foglalt több felületet kívánna ábrázolni, ezt a látógúlát egy adott ponton el kell metszenie, hogy azokat a körvonalakat és színeket a festményén saját körvonalaival és színeivel megjeleníthesse. Következésképpen, miként mondtam, aki egy képet néz, az egy látógúla bizonyos metszetét szemléli. A festmény tehát nem más, mint a látógúla elmetszése adott távolságban, fix középponttal és bizonyos fényerõsséggel, mûvészi módon vonalakkal és színekkel ábrázolva egy adott felületen.12 13. Miután a festményt a látógúla metszeteként meghatároztuk, szükséges megvizsgálnunk azokat a dolgokat, amelyek révén ez a metszet számunkra megismerhetõ. Új elv szerint kell gondolkodnunk a felületrõl, amely, mint mondtuk, a látógúla alapja. Azt mondom, néhány felület vízszintesen fekszik, mint az épület padlója, és födémje, valamint minden olyan felület, amely ezektõl egyenlõ távolságban van. Mások függõlegesen állnak, mint a falak, és más, velük egy vonalban lévõ felületek. Azokat a felületeket mondjuk egyenlõ távolságban lévõknek, amelyek minden egyes része egymástól, egyenlõ távolságban lesz. Egy vonalban lévõ felületek lesznek azok, amelyeknek minden részét egy adott egyenes egyformán érinti, mint amilyenek a portikuszokat alkotó négyzetes pillérek oldalai.13 S ezek azok a dolgok, amelyeket hozzá kell tenni mindahhoz, amit fentebb a felületekrõl mondtunk. Továbbá azokhoz a dolgokhoz, amelyeket a belsõ, külsõ és vezérsugarakról, valamint a látógúláról mondtunk, hozzátennénk a matematikusok megállapítását, miszerint, ha egy háromszög két oldalát metszõ egyenes, amely újabb háromszöget alkot, párhuzamosan halad az elsõ háromszög valamely oldalával, akkor a nagyobb háromszög arányos lesz az újabbal. Ennyit mondanak a matematikusok. 14. Mi azonban, hogy mondandónkat világosabban fejtsük ki, bõvebben beszélünk róla. Itt szükséges tudnia a festõnek, mit jelent, ha valami arányos. Arányosnak nevezik azokat a háromszögeket, amelyeknek oldalai és szögei között bizonyos arány van, mégpedig, ha egy ilyen háromszögnek egyik oldala kétszerese lesz, míg a másik háromszorosa az alapnak, akkor minden háromszög, legyen az nagyobb vagy kisebb, amely ilyen megfeleléssel rendelkezik, ugyanolyan módon lesz arányos: mivelhogy amilyen viszony van rész és egész között a kis háromszögben, ugyanolyan áll fenn a nagyban. Az így szerkesztett háromszögek tehát egymás között arányosak lesznek. S hogy ezt jobban megértsük, hasonlattal világítjuk meg. Meglátod, hogy egy kicsiny ember bizonyos értelemben hasonló arányokkal rendelkezik, mint egy nagy; mivelhogy ugyanaz az arány volt észlelhetõ az arasztól a lépésig, a lábtól a test más részeiig mind Evandernél, mind Herkulesnél, akit Aulus Gellius a legmagasabb és legnagyobb embernek tartott. Herkules testének arányai sem tértek el azoktól, amelyek a gigász Anteus testrészei között voltak, ahol azonos elvek és szabályok érvényesültek a kéztõl a könyökig és a könyöktõl a fejig, és így tovább, minden testrésznél.14 Hasonló mértéket találsz a háromszögeknél, ahol a kisebb a nagyobbnak - a nagyságot kivéve - minden tekintetben megfelel. Ha ez most világos, akkor [a mi mesterségünkre nézve is] elfogadhatjuk a matematikusok állítását, és leszögezhetjük, hogy akármely háromszögnek az alaptól egyenlõ távolságra történõ elmetszése olyan új háromszöget eredményez, amely arányos a nagyobbal. S azok a dolgok, amelyek egymás között arányosak, részeikben is megfelelnek egymásnak; de azok, amelyek különbözõ és egymásnak nem megfelelõ részekkel rendelkeznek, természetesen nem arányosak. 15. A látógúla részei, amint mondtam neked, a szögek és a sugarak, amelyek az arányos kiterjedések esetében egyenlõek, míg a nem arányos kiterjedéseknél nem egyenlõek; így egy ilyen nem arányos kiterjedés több, de kevesebb sugarat is magában foglalhat. Láthattad, miként lehet egy kis háromszög arányos egy nagyobbal, és megtanultad, miként alakul ki a háromszögekbõl a látógúla. Ennélfogva okfejtésünket átvisszük a látógúla [témájára]. Biztosak lehetünk benne, hogy a felületeknek a látógúla metszésével párhuzamos kiterjedései a festményen semmiféle változást sem szenvednek: ezért ezek a részek minden párhuzamos metszés esetén megfelelnek a velük arányosaknak. Ebbõl az következik, hogy miután nem változtak a kiterjedések, amelyeket a körvonal határol, ugyanúgy az annak megfelelõ körvonal sem módosul a festményen. Így érvényes marad az, hogy a látógúla minden, a látott felülettel párhuzamos elmetszése arányos lesz a látott felülettel. |
[1-5, 6-10, 10-15, 16-20, 21-24] |
Jegyzetek 13 A perspektívaszerkesztéshez további alapfogalmak az „egyenlõ távolságban lévõ szakaszok" (equidistanti quantità illetve quantitates aequidistantes), valamint az „egy vonalban lévõ felületek" (superficie collineari, illetve superficies collineares). Alberti ebben, és a következõ fejezetekben (13-18.) azoknak a szakaszoknak a helyzetével foglalkozik, amelyek párhuzamosak a látógúla elmetszésével, majd azokkal, amelyek „kollineárisak" a vezérsugárral vagy valamely belsõ sugárral. Megvizsgálja azokat a szakaszokat is, amelyek szöget zárnak be a látógúla elmetszésével, illetve nem „kollineárisak" a látósugarakkal. A rajzok ezeket az eseteket szemléltetik (2. ábra). |