STURCZ JÁNOS megnyitója
Vinnyogva:
Flesch Bálintot a ’Nagy, meleg, rózsaszín’ című kiállítása óta a fiatal
művészgeneráció egyik legeredetibb, sokat igérő tehetségeként ismerte meg
a tárlatlátogató közönség.Művészetében arra a szituációra keres – és bizton
állíthatjuk: talál – választ, amelyet a posztmodern, transzavantgárd, új
szubjektivitás, neue wilde, bad painting, új szenzibilitás fogalmaival
írhatunk körül, s amelyen belül ez egy rendkívűl sajátos, specifikusan
egyéni, eredendően szubjektív hang jegyeit tükrözi.
Unottá válva: A kurrens nyugati irányzatokkal rokon az a játékos,
derűs frivolság, amellyel a szubjektum jelenbeli egzisztenciális / mentális
lehetőségszféráját és a létezésben realizálódó humoros-ironikus felhangot
kutatja, s rokon a szubjektumát vállaló művészi attitüd is….
Vetkőzni kezd: Ezzel szemben azonban, sok vonásában kötődik
még a 60-as, 70-es évek radikális, a mindentváltoztatás igényével fellépő,
expanzív, posztdadaista, posztpopos gesztusához, amelyet azonban az itt
és most, tehát a korszerűség igényének megfelelően a szublimáltabb, indirektebb
struktúrába helyezett. A durva gesztusnak ez a szubjektivizálása, esztétizálása
mintegy kumulatív módon az eredeti gesztust erősíti…
A fleschi gesztus egy interperszonális szinten lezajló, látszólag köznapi
kommunikációs szisztémán alapuló szemantikai, de még inkább metakommunikatív
jelölőstruktúrát dolgozott ki, amely azonban derealizáló, a látszólag köznapi
szituációkat a fotó kiemelő-kimerevítő, izoláló hatása révén szimbolizáló…
Minden
ruháját leveti – a vége felé széken ülve –, majd szép lassan újra felöltözik,
ezúttal más ruhába, miközben fokozatosan mondja szövegét, immár egyre ellenségesebben:
Ikonográfiai oldaláról nézve, Flesch művein quasi panoptikumként vonulnak
fel a konzumtársadalom által megalkotott, és deperszonifikált, a humán
egzisztencia alatt, lényegében egy amőbalétben vegetáló, késő-huszadikszázadi
ember létkérdéseinek képei, a vegetáció szimbólumai, a polgár, a test,
a konzumálódott nő, az ételek, a leves, a sütemémnyek, és a szaloncukor,
melyeket a professzionális színes fotográfia eszközével szinte már kormementóként
merevít ki az időből. És éppen itt kell felhívnom a tárlatlátogató közönség,
azaz az Önök figyelmét a fleschi művészet másik
alapvető vonására, mely lényegében ellenállhatatlan szuggesztivitásának
alapja, nevezetesen, hogy műveiben a matéria (úgy is mint natúra, s úgy
is mint megélt életanyag), és az eszme (úgy is mint szubsztanciális jelentés,
s úgy is mint forma), teljes, tökéletes egységbe forr össze; a közvetlenülés
deprimálóan jelenlévő, már-már undorító érzékiség, testiség saját
ellentétét, a Flesch által követelt, de a valóságban egyenlőre még hiányzó
értékek képzetét kelti a nézőben….
Itt talán nem is oly igen a kérdés felvetése lényeges, hanem az, hogy
a kritikusnak kötelessége, hogy a laikus néző számára is kézzelfoghatóvá
tegye az egyértelmű választ, amivel összefüggésben pedig Nietzsche dekadens,
de heurisztikus értékű kijelentésére kell hivatkoznunk, mi szerint ’nincsenek
tények, csak interpretációk’.
- kimegy, bevágja az ajtót