Kerteken keresztül
Ha tehetem, nyáron elmegyek a legközelebb esõ tengerhez.
Ez a vonzalom, ahogy a különféle tengerpartok népeit
elnézem, nemcsak engem jellemez, hanem akár antropológiai
adottságunknak is tekinthetõ. Hogy miért törekszünk
a tengerhez? Mert visszatérés a kezdethez. Az õstengerhez.
A közös és a személyes kezdetekhez: az õstenger
és az anyaméh végtelen vizeihez. (Melyek összetétetele,
mint hírlik, máig hasonlóságot mutat.) De
nemcsak ez fūz az élet keletkezésének tengeréhez.
Sejtjeink örökítõanyagában, "néma"
gének tömkelegében azokat a lényeket is hordozzuk,
amelyek egykor abban a tengerben éledtek.
Persze nem kizárólag ez a mentális mélyréteg
késztet a közelesõ tengerhez. Amikor nemrég
a Dinári hegység gerincén átértem,
és hirtelen megnyílt a mediterrán medence, egyszerre
világossá vált számomra, hogy egy kertbe érkezem.
A korábbi utazásaim során talán csak azért
nem vált nyilvánvalóvá, mert egy nagyon nagy
léptékū kert, a Földközi tenger kertje
ez. Roppant méretei ellenére megvan benne mindaz, amit a
kínaiaik is a kert kritériumának tartanak, a hét
dolog harmóniája: föld, ég, kövek,
víz, épületek, utak, növények. Ezt egy
úti olvasmányból tudtam meg. A kerttörténeti
könyvet egyszer magammal vittem a tengerpartra, ami tévedésnek
bizonyult: a Paradicsom partján minek is olvasna az ember ilyen
könyvet?! Ott olvastatja magát az ilyen tudósítás,
ahol a paradeizosz, a kert távol esik...
Ezen a tengermelléken azonban minden megvan: a partról meredeken
emelkedõ kopár hegyek, körben, a vizen túl,
a szigetek fenséges földtömegei keretezik a kilátást.
Ez a "kerítés", amibõl ( a többi indoeurópai
nyelvhez hasonlóan ) kert szavunk ered, együttal földtörténeti
idõkereteket is jelez. A fjordokkal szabdalt sziklás tájban,
akárcsak a parti kövek zárványaiban az évmilliárdok
elõ-ideje jelenvaló: roppant harmadkori kõtengerek;
fehér vonulataikon túl pedig az idõtlen világtengerek,
fölöttük végtelen levegõegek.
Ebben a kozmikus léptékū kertben a napszakok változó
fényei, a színek kiélesedése és eltompulása
is jobban követhetõ. Ahogy az éles reggeli kékek
az égen fokozatosan kifakulnak, ahogy a zöld-higany-tinta-változatai
és átmenetei egymást váltják a vizek
felszínén. Aztán az alkony pasztel árnyalatai
a házfalakon, a kapubélletek homoksárgája,
a sziklák számtalan szürkéje...
Kína kertjeirõl szóló tanulmányában
Marianne Beuchert azt írja, hogy a régi kínai kertek
filozófus-kertek, telítve jelekkel, metafórákkal
és szimbólumokkal, melyek az élet mūvészetének
mesterlésére kívánnak vezetni. De ez nemcsak
a régi kínai kertekrõl, hanem minden igazi kertrõl
elmondható. Nem elengedhetetlen külön jeleket elhelyezni,
hiszen anélkül is eleven jelek ezreivel telítettek
az ilyen helyek. Csak rajtunk múlik, észleljük-e jelenlétüket
és megkíséreljük-e megfejteni jelentésüket.
A filozófus Szabó Lajos szerint az, hogy mi válik
jellé, érzékenységünk nívójától
függ.
A terek, a tájak nem egynemūek. A kultiválás vagy
a kozmikus kötõdés jegyeit koncentráltabban
hordozó helyek persze kiélesítik érzékenységünket.
Ez az érzékenység az Adria partvidékén
tartós formáló tényezõvé tudott
válni. Amit a legnyilvánvalóbban az mutat, hogy ezen
a tájon még a szocialista technicizmus szépségeszménye
sem tudta szokásos dúlását véghezvinni.
Még az igénytelenül megformált házak
betonépítészetén is érzik a táj
hatása. Az élénk ciprusok, vadfügefák
és a babérbokrok éppúgy alkotóelemei
ennek, mint az utakat szegélyezõ kõkerítések,
melyek nemcsak a házakat övezik, hanem minden megmūvelhetõ
földdarabkát is körülvesznek.
De nemcsak ilyen élõ és holt természettel
telített ez a táj, találkozni, méghozzá
nem egykönnyen kimeríthetõ emberi jelenléttel
és jelekkel is. Egy este a tengeren két fiú tūnt
fel. Egy szörfdeszkán ūltek lótuszülésben,
néha megálltak, sodortatták magukat, majd újra
nekiláttak lapátolni a kétágú evezõkkel.
Ahogy szembefordította õket a hullámzás, egy
pillanatra Síva sokkarú szobrát látszottak
megjeleníteni, olyannyira, hogy még - a lemenõ Nap
adta - aranyozás sem hiányzott...
Máskor egy csónak tūnt fel, elején formás
fiatal nõvel. Lábait maga alá húzva, mint
régi hajók orrán domborító sellõ
ült. A tökéletes, jármūvével egybeolvadni
látszó, mozdulatlan test mégis maga volt a csábító
mozgalmasság. Az a testet öltött vágykép,
amit a tenger vándorai évszázadokon keresztül
oly elszántan kerestek. Nemcsak az édes hús - útközben
nélkülözött - húzóerejét jelenítette
meg a jóldomborított sellõtest, hanem az elveszett,
de újra felfedezhetõ Éden igéret is. Amíg
az ismeretlen felé hajóztak, ez nem mindig volt merõ
vágyképkergetés. A melegtengerek horizontján
minden feltūnõ föld akár az Igéret Földje
is lehetett. Azon az éghajlaton, akárcsak a mediterrán
nyárban a tenger édeni; ma is az átmeneti tétlenség,
legitim semmittevés tere. Világkörüli útja
során James Cook, a korántsem rajongó tengerésztiszt,
a Genezisre utalva így ír a tahitiakról: úgy
látszik, mintha rájuk nem vonatkozna az egyetemes átok,
mely szerint az embernek homloka verítékével kell
megszereznie kenyerét...
A tengerre tekintettel egyébként is minden tevékenység
kétséges kimenetelū. Idõtlensége az emberi
alkotmányokat méginkább átmenetinek mutatja.
Ezen a hõfokon különben is másként múlik
idõ. Lassúbbak a mozdulatok, elmosódottabbak a körvonalak,
lágyabbak az élek. A pillanatok, akár a vízhegyek
és -völgyek találkozása, beleolvadnak a mindegyre
változó hullámmintázatokba...
Ám ez az édeni állapot könnyen megtéveszt:
ahogy betör az õsz, a tengermelléki embert elfogja
a félelem. Minden mediterrán tél, méginkább
mint másutt, felér egy kiūzetéssel a Paradicsomból.
Ami nélkül persze nem lenne visszatérés a Kertbe.
Sõt, talán kertek sem lennének, mert nem észlelnénk
különbözésüket.
|