Joseph Beuys (1921-1986)
német – a korabeli fogalmak szerint nyugat-német – képzőművész. Akadémiai
tanulmányait a II. világháború után, az amerikai hadifogságból hazatérve*
a düsseldorfi Állami Művészeti Akadémia szobrászati tanszékén kezdi 1947-ben.
Tanára Ewald Matare rendkívűl tehetségesnek, de kezelhetetlen őrűltnek
tartja. Diploma után pályája egy jó évtizednyi hallgatással kezdődik, vagyis
Beuys 1953-1963 között nem állít ki, viszont néhány depressziós periódust
leszámítva rendkívűl intenzíven dolgozik. Ekkor végzett műhelymunkája eredményeit
– rajzokat, plasztikákat, továbbá un. plasztikai
teoriáit –, a 60-as évektől ismerheti meg a közönség.
1961-től – volt mestere tiltakozása dacára – pályázati úton tanári
állást kap a düsseldorfi Állami Művészeti Akadémián. 1963-tól részt vesz
a nemzetközi Fluxus mozgalomban, melynek egyik európai vezéralakjává válik.
Első ismertebb művei, mint a meghökkentő anyaghasználatával feltűnő Zsír-szék,
a Zsír-sarok, vagy a Hogyan magyarázzuk el a képeket egy döglött
nyúlnak című akciójának bemutatására 1963-65 között kerül sor. Munkái
nyomán 1964-ben meghívják a kasseli Documentára,** melynek ezt követően
rendszeresen visszatérő, s 1972-től már szinte emblematikus szereplője
lesz.
Beuys művei és művészeti megnyilatkozásai (mint 1964-es javaslata a
berlini fal esztétikai megfontolásokból történő öt centiméternyi megmagasítására),
rendkívűl szokatlanoknak, meglepőeknek, s gyakran provokatívoknak bizonyulnak,
amit mi sem illusztrál jobban, minthogy – ugyancsak 1964-ben – egy művészeti
akciója közben pofon vágja egy felháborodott jobboldali diák.
1967-ben tanítványaival*** együtt alapítja meg a Német Diákpártot.
Részben a Fluxus mozgalomtól történő eltávolodására is ezzel összefüggésben
kerül sor. Beuys az 50-es évek műhelymunkája nyomán kialakított plasztikai
elveit tovább gondolva, nemcsak meghökkentő művekkel, és meghökkentő akciókkal
sokkolja a közönséget, hanem ugyancsak elgondolkodtató kijelentéseivel
és állításaival is („minden ember művész”, „MŰVÉSZET=TŐKE”,
„A kapitalizmusból már csak 2425 nap van hátra” stb). Beuys szerint
a művészet célja a társadalomnak, mint egy látható és nem látható elemeket
egyaránt tartalmazó, organikus plasztikai alakzatnak a művész kreativitásával
és invenciójával történő megformálása és átalakítása. A társadalmi plasztikáról
(Soziale Plastik) kialakított nézeteit számos előadás, pódiumbeszélgetés,
interjú során fejti ki, de ő maga sosem próbálja meg mindezt szorosabb
értelemben vett elméletként rendszerezni, sőt mindent megtesz annak érdekében,
hogy az általa használt kiterjesztett művészetfogalom kellően nyitott
és képlékeny maradjon, s minden újabb mű konzekvenciájaként újabb és újabb
imaginációkkal töltődjön föl.
Beuys ezen elvi megnyilatkozásait folyamatosan kísérik erőteljes politikai
gesztusokként is értelmezhető művészeti akciói (mint pl. a nyugat-berlini
Karl Marx platz felsöprése az 1972-es május 1-i felvonulás után, majd a
felsöpört szemét kiállítása egy közeli galériában). A 60-as évek második
felében Beuys megalapítja az Állatok Nemzetközi Politikai Pártját,
majd a Német Diákpártot alakítja át a Nem Választók – azaz nem szavazók
–
Pártjává, illetve 1971-ben
A népszavazással a közvetlen demokráciáért
egyesületté. Ugyanakkor tevékeny részt vállal a Harmadik Út Akció
nevű szervezet létrehozásában, és az Achbergi Kör munkájában is. Az F.I.U-t,
a Kreativitás és Interdiszciplináris Kutatás Nezetközi Szabadegyetemét
(Free International University) 1974-ben azt követően alapítja
meg – a Nobel díjas író, Heinrich Böll támogatásával –, hogy számos konfliktus
után 1972-ben kirúgják a düsseldorfi Állami Művészeti Akadémiáról****.
Mindezzel párhuzamosan kiállításainak, műveinek, akcióinak köszönhetően
az egyik legismertebb, legmerészebb, vagy más megközelítésben a leghírhedtebb
kortárs európai képzőművészként kezdik számon tartani. Jóllehet maga Beuys
nagy gondot fordít rá, hogy mindig legyenek a diákok zsebpénzéből
megvásárolható művei is (plakátok, képeslapok, vagy pl. un. multiplék),
a 70-es évek végére Andy Warhol és Robert Rauschenberg mellett az ő művei
lesznek a legdrágábban megvásárolt kortárs művészeti alkotások a nemzetközi
műtárgypiacon. 1974-es amerikai debütálását követően (ahol az I like
America and America Likes Me című akciója keretében egy héten át spártai
körülmények között lakik együtt, s folytat sajátos párbeszédet René Block
galériájában egy prérifarkassal), 1976-ban a Velencei Biennálén, majd 1977-ben
a kasseli Documentán állít ki (Mézpumpa a munkahelyen),
és 1979-ben ő lesz az első európai művész, akinek életműkiállítást rendeznek
a new yorki Guggenheim Múzeumban.
Közben Beuys a Frankfurter Rundschau 1978 december 23-i számában fizetett
politikai hírdetésként teszi közzé a Felhívás Alternatíváért című manifesztumát,
amely utóbb a német Zöld mozgalmaknak is egyik legfontosabb elméleti kiindulópontja
lesz (magyar fordítása olvsasható Lucrezia De Domizio Durini: A filckalap
/ Joseph Beuys / Egy elmesélt élet című könyvében, Kijárat Kiadó, Budapest
2001). Beuys 1982-ben ismét meghívást kap a kasseli Documentára, ahol a
korabeli szemtanú beszámolója szerint „az a híresztelés járta a várost,
hogy a művész egy nagy szobrot fog felállítani. Annál nagyobb volt a megdöbbenés,
amikor kiderült, hogy ez a „nagy szobor” nem más, mint 7000 fa öt év alatt
történő elültetése.” Az akcióra akkor kerül sor, mikor az ipari
szennyezés nyomán keletkező katasztrófális méretű erdőpusztulással összefüggésben
még a Spiegel is „ökológiai Hiroshimáról” beszél, s a Zöldek is
olyan drámaian fogalmaznak, hogy „Németországban többé nem érdemes fát
ültetni”.
A 7000 tölgyfa elültetése így természetesen nem csak művészeti projekt
– bár mint ilyen, kétségkívűl radikálisan új megközelítése a köztéri szobrászatról
való gondolkodásnak –, hanem egyúttal egy olyan nagyszabású ökológiai vállalkozás,
melynek finanszírozási metodikája is modell értékű (ezzel összefüggésben
utalnék vissza a Felhívás Alternatíváért című manifesztum második, A
pénz szerepének megváltozása című fejezetére, amely a pénzről alkotott
fogalmaink megváltoztatására, társadalmi funkciójának átértékelésére tett
javaslatot. A 7000 tölgy, mint non-profit ökológiai vállalkozás,
az 1978-ban kifejtett elvek szerint épült föl). A 7000. fa elültetésére
Beuys halála után néhány héttel kerül sor, ami viszont a másik nagyszabású
ökológiai terv megvalósítását illeti, az 1984-es Összművészet, Szabad
Kereskedő- és Kikötőváros Hamburg című projektet – amely mint újabb
szociális plasztika a hamburgi kikötőből kikotort, s mérgező anyagokkal
telített iszapmező megtisztítására irányúlt –, ennek megvalósítása menet
közben elakad.*****
A hazai kiállítótermekben 1977-ben mutattak be először Beuys művet,
de 1989-ig nem volt nálunk önálló kiállítása, sőt a 70/80-as években a
különféle Beuys-fordítások, illetve a Beuys műveivel foglalkozó írások
is jobbára csak a szakfolyóiratok, egyetemi antológiák, kulturális szamizdatok
hasábjain jelenhettek meg. A 90-es évek folyamán rendezett kisebb-nagyobb
budapesti Beuys kiállítások új lendületet adtak a
magyar nyelvű Beuys irodalomnak, bár a valódi fordulatot a 2000 októberében
a Műcsarnokban megrendezett Nemzetközi Beuys-szimpozion
jelentette. Ezt követően jelent meg Lucrezia De Domizio Durini már említett
kötete, illetve – a szimpozionon ugyancsak résztvevő – Volker
Harlan könyve (Volker Harlan:
Mi a művészet? – műhelybeszélgetés
Beuysszal, Metronóm Kiadó, Budapest 2001).
Jegyzetek:
* Beuyst közvetlenül az érettségi után sorozzák be a Wermachtba, ahol előbb rádiósként, majd pilótaként szolgál. 1943-ban a keleti fronton lelövik JU-87-es gépüket, melynek lezuhanását egyedül ő éli túl. Az eszméletlen pilótát törzsi közösségben élő tatárok ássák ki a hóból, s gyógyítják meg a legősibb eljárásokkal.
** a kasseli Documenták az 50-es évek derekától négy, majd később öt évenként megrendezett nagyszabású nemzetközi kiállítások, melyek a Velencei Biennálé mellett a legátfogóbb, és legrangosabb seregszemléi a kortárs egyetemes művészetnek
*** Beuys tanítványai idővel a 70-es, 80-as évek európai művészetének ugyancsak kiemelkedő alakjaivá válnak, így pl. Walter Dahn, Felix Droese, Jörg Immendorf, Imi Knoebel, Anselm Kiefer, Blinky Palermo, Ulrike Rosenbach, Katharina Siverding, Johannes Stüttgen és mások.
**** Beuys eltávolítására a felvételi létszámkeret eltörlése érdekében folytatott akciói miatt kerül sor. Utolsó csepp a pohárban, mikor a saját osztályába fölvett hallgatóival elfoglalják a Tanulmányi irodát, ahonnan néhány órával később rendőrök vezetik el őket. Beuys nem sokkal később egy képeslap formájában publikálja az egyik erről az eseményről készített fotót, melyet azzal a felirattal kommentál, hogy „A demokrácia mulatságos!” (1975-ben jelenik meg az a képeslap, mely Beuys akadémiai névtábláját ábrázolja, ezzel a felirattal: „Prof. Joseph Beuys / Kozmetikai Sebészeti Intézet / Specialitása: faremelés”). További érdekessége a történetnek, hogy Beuysnak az Akadémiáról történő eltávolítása hátterében az a Johannes Rau áll, aki ebben az időben az észak-rajna-westfáliai oktatási tárca vezetője volt, és aki bő másfél évtizeddel később – s alig egy évvel Beuys halála után –, mint tartományi miniszterelnök lesz kénytelen bevezetőt írni az első NDK-ban megrendezésre kerülő Beuys életműkiállítás katalógusába. Beuys különben az Akadémiáról történő eltávolítását követően jogorvoslatért folyamodik, s egy hosszas munkajogi procedura nyomán 1978-ban vissza is helyezik állásába. Tanszéke az Akadémián ettől fogva az időközben más nyugat-európai városokban is megalakuló F.I.U. központjává válik.
***** Pathy Zsókának – a Beuys szimpozion szervezőjének – Németországból
e-mailen küldött kiegészítése: a "Gesammtkunstwerk Freie und Hansastadt
Hamburg" minden bizonnyal Beuys legnagyobb akciója lett volna,
melynek keretében az Elba torkolata körüli terület – ahonnét a szennyezés
következtében falvakat kellett kitelepíteni – reanimációjának megoldását
vette tervbe (Johannes Stüttgen beszélt róla a szimpozionon). A projektet
az akkoriban hivatalba lépő új Polgármester állította le, ami a maga módján
nyilván hozzá is járulhatott Beuys korai halálához, aki ekkor még csak
65 éves volt. Mi – a Brückenschlag – Beuys gondoloatmenetét követve
ezért is szeretnénk egy ültetvényt létrehozni Magyarországon (U.We Claus
irányításával), s ehhez kapcsolódóan megalapítani a F.I.U. magyar tagozatát,
ahol a környező országok állandó rendezményei lennének ("permanente
konferenz"), elöadások, konferenciák stb.